Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt att känna sympati för SAS kabinpersonal

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag reser en hel del och ganska ofta med SAS. Är dessutom Eurobonus Guldmedlem sedan ett par år tillbaka.

Nu när kabinpersonalen gått i strejk har jag väldigt svårt att känna sympati för dom. Jag tycker servicen ofta är bedrövlig ombord och mycket tror jag beror på att personalen "har jobbat för länge". Personalomsättningen är i stort sett obefintlig och personalen blir äldre och äldre. Inte alls ovanligt att se flygvärdinnor strax innan pensionsålder. En jämförelse med toppbolag som Singapore Airlines blir direkt pinsam.

Om man begränsat arbetsåldern för kabinpersonalen till max 15 år skulle problemet aldrig uppstått. Jag kan tänka mig att tusentals unga svenskar skulle vilja jobba som kabinpersonal på SAS och ställa upp på villkoren.

Jag förstår att det är jobbigt med korta raster, högt tempo och långa arbetsdagar. Men arbetstiden är trots allt bara 27 timmar i veckan och grundlönen är 32.000kr i månaden i Sverige (inkl flygtillägg och traktamente vid internationella flygningar). I Danmark är siffran hela 50.000kr i månaden.

Vid en flygning från Stockholm till Bangkok får personalen två lediga dagar på destinationen. När planet sedan flög vidare till Singapore bytte man alltså besättning och denna nya besättning fick två dagar ledigt i Singapore - efter endast två timmars flygning BKK-SIN! När man flyger Köpenhamn - Seattle får personalen tre dagar ledigt efter en 10 timmars flygning. Nu när dom öppnar Köpenhamn - Dubai konkurrerar man head-on med aggressiva Emirates, även på denna sträcka gäller två dagar ledigt i Dubai efter varje 6 timmars flygning.

Utbildningen består inte direkt av fem års högskoleutbildning även om man måste genomgå återkommande utbildning på Flight Academy och det finns ett säkerhetsansvar i tjänsten.

SAS är ett globalt företag och konkurrerar med flygbolag som ofta har sin utgångspunkt "på andra sidan". Ta exemplet Stockholm - Bangkok där SAS flygvärdinnor ska konkurrera med Thai flygvärdinnor som ger bättre service till 20% av lönen, vilket ändå är jättebra lön i Thailand.

När du står på resebyrån och bokar din Thailandsresa - vilket väljer du?

Jag VILL att SAS ska överleva för det känns bra att ha ett eget flygbolag men jag undrar om det är möjligt. Lufthansa Scandinavian blir nog det nya namnet inom 10 år.

På 50-talet tillhörde flygvärdinnorna en exklusiv grupp damer som kunde lämna hemmet för en spännande, kosmopolitisk livsstil. Och dessutom slapp att göra upp med sin könsroll, så nätt att den fick plats i ett handbagage.

Det var då det.

I dag är kabinkvinnans dräkt bara snäppet hetare än Nettokassörskans gula nylonväst.
Höga löner och generösa tillägg för att jobba i luften är lika avlägset som att Ryan Air skulle få för sig att servera gratis sprit.

Jag förstår att det känns bittert.

http://www.expressen.se/kronikorer/1.696536

Han förstår inte varför facket tycker att det är problem för personalen att ta ordentliga matraster och få tid för att gå på toaletten.

- Jag har alltid hunnit. Jag uppfattar det aldrig som att jag inte hinner gå och äta eller gå på toaletten, säger David Andrén.
Och hans inkomst är mycket bra, tycker han. Han har en grundlön på 21.400 kronor i månaden.

Ovanpå det har han ett flygtillägg på cirka 1.500 kronor. Flyger han och ligger borta, i Tokyo eller i Göteborg eller någon annanstans, tillkommer traktamenten på mellan 6.000 och 10.000 kronor i månaden.

Det är jättebra. Men det är ingen som förstår det. Och därför måste det komma ut.
Jag har kompisar som flyger på andra bolag som inte kommer i närheten av detta, säger David Andrén

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=654606

Ps. Märks det att jag är lite upprörd

Jag håller med dig och har samma upplevelse och syn på det hela.

Denna historia har säkert inget med saken att göra, men jag hörde att SAS hade en avdelning med anställda där facket i löneförhandlingen var helt omedgörliga. Man krävde löneökningar som inte alls hade något rim och reson, och framhärdade i detta även efter att SAS visat alla papper som hade med intäkter och kostnader och budget mm att göra där det framgick med all önskvärd tydlighet att pengarna man krävde helt enkelt inte finns. Så SAS svarade med att gå med på alla krav, och strax efter så var ju pengarna slut och då kunde man med stöd i arbetslagsstiftningen gällande arbetsbrist och/eller förluster sparka all personal och flytta hela avdelningens arbete utomlands. Jag tycker faktiskt det var helt rätt av SAS.

De som känner mig vet vad jag tycker om facket. Vad vill de åstadkomma? Konkurs så de förlorar jobbet och får gratis pengar i form av a-kassa istället?

Det här är förbannat sjukt och man saknar nästan ord för att beskriva det. En jäkla lyxstrejk för högavlönade kärringar som bara gnäller.

Jag tar gärna deras jobb, för 10 000 mindre i månaden. Jag gnäller inte, äter lunch på fem minuter och älskar att resa, borde ju passa perfekt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-27 17:22

Håller med alla tidigare talare i tråden! Facket verkar inte förstå att det hela både sänker förtroendet för SAS och ökar riskerna att bolaget går i konkurs. Att Sverige skulle förlora sitt eget flygbolag för att en drös 60-åringar med feta löner inte hinner gå på toaletten!? Skandal..

Lite mer läsning - ur en flygvärdinnas perspektiv:
http://www.lon-jobb.nu/artikel.phtml?id=2080

De båda flygvärdinnorna upplever det som en tendens i flygbranschen att göra sig av med äldre och ta in ungdomar som kan jobba några år.

– Att inte ta hand om sin personal och se till att de stannar kvar måste vara ett underbetyg för ett företag. Flygbolagen borde tänka på att det inte är bra reklam att ha hög personalomsättning och hög sjukfrånvaro, säger Helene.

– En del menar att det kanske ska vara ett ungdomsarbete att vara kabinanställd, men det finns ingen 20-åring som vill arbeta så här.

LO-tidningen skriver också:
http://www.lotidningen.se/?id_site=8&id_item=8589

Flygarbetsgivarnas förhandlingschef Jonas Bernunger har en liknande uppfattning, men han tillägger att inga konkreta resultat finns att visa upp.

– Det som blockerar är de rena maktkrav som facket för fram och då handlar det framför allt om måltidsuppehåll, säger Jonas Bernunger.

Han säger att det helt enkelt inte är möjligt att gå med på fackets krav att kabinpersonalen ska sitta ner vid ett matbord under 30 minuter på vissa destinationer. Problemet är att planen bara tillåts vara på marken i 50 minuter på många storflygplatser som dem i London, Amsterdam och Frankfurt.

Det finns folk med mycket mer krävande jobb som gnäller mindre trots halva lönen.

Personligen kommer jag nog aldrig mer att flyga med SAS, man vet ju inte om man får flyga alls.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-28 00:37

Läkare som jobbar heltid får ut lika mycket efter skatt, om man räknar med bonusarna för SAS-personalen blir det exakt lika mycket i i slutändan. Vad klagar kabinpersonalen på, att dom inte jobbar med döende människor? Eller har läkare längre lunchpauser?

Skulle inte tro det.

Svår parallel. Läkarlönerna varierar väldigt mycket - möjligen en relativt nyutexaminerad. En överläkare i Sverige tjänar närmare 100 000 kronor i månaden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-28 01:52

Det är ytterst få läkare som är överläkare - och räkna med skatten på runt 50%. Det blir väl ändå lika mycket om kabinpersonalen måste göra ett stopp i USA och ett stopp i Japan per månad, och jag gissar på att det är fler stopp egentligen.

Ursprungligen av Kristofer:

Svår parallel. Läkarlönerna varierar väldigt mycket - möjligen en relativt nyutexaminerad. En överläkare i Sverige tjänar närmare 100 000 kronor i månaden.

Snittlön för en överläkare ligger omkring 50 000 kr.

Ursprungligen av Jonas Olsson:

Snittlön för en överläkare ligger omkring 50 000 kr.

OK!
Då är nog de jag talat med extremt välbetalda. Tack för korrigeringen.

Senast redigerat 2007-05-28 14:14

Att facket av princip alltid har fel som nån reaktionär tomte här ovanför gör gällande, det kan jag självklart inte ställa upp på. Arbetstagarna behöver vara lika organiserade som arbetsgivarna.

Däremot är HTF en usel fackförening som inte sällan tjafsar om bagateller och får sina medlemmar att framstå som snåla idioter. Själv hoppade jag av HTF när dom försökte sänka Ryan Air för några år sedan.

Ursprungligen av Dumb Dan:

Att facket av princip alltid har fel som nån reaktionär tomte här ovanför gör gällande, det kan jag självklart inte ställa upp på. Arbetstagarna behöver vara lika organiserade som arbetsgivarna.

Reaktionärtomten här.

Var har jag påstått att arbetsgivarnas organisering är bra? Svenskt näringsliv är ett stort skämt med en tomte till VD som inte ens känner till undantagsreglerna vid uppsägning. Nog för att jag fortfarande är enmansföretagare, men om jag någon gång skulle anställa någon kommer jag knappast vara med i en sån pengarförstörande tramsorganisation.

Det är väl ok att ha delade meningar om personalens krav, men jag vill gärna påpeka att ni låter som den samling gubbar/män ni är när ett typiskt kvinnordominerat yrke vill förbättra sina villkor.

För att hyfsa till debatten lite vill jag gärna påpeka följande saker som är (eller borde vara) självklara för alla

1) Fackföreningar är intressorganisationer som företräder sina medlemmars intressen. De har inte till uppgift att ta tillvara samhällsintressen, arbetesgivarnas eller resenärernas intressen. De har enbart till uppgift att förbättra villkoren för sina medlemmar. Lustigt nog brukar dock alla hävda att just kvinnor ska sätta andras intressen framför sina egna.

2) Traktamenten är ingen jäkla inkomst utan en kompensation för fördyrade levnadsomkostnader. Alla som rest i tjänsten vet att traktamenten är en piss i Atlanten jämfört med de verkliga kostnaderna.

3) Flyg är alldeles för billigt. Med tanke på vilket fruktansvärt miljöförstörande transportsätt det är borde det vara många gånger dyrare.

Richard - feminist och miljömedveten

Sådär, nu kan ni sätta igång och spy ur er era patriarkala fördomar. Historien kommer ändå visa att jag har rätt

Senast redigerat 2007-05-28 09:18
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-28 10:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

2) Traktamenten är ingen jäkla inkomst utan en kompensation för fördyrade levnadsomkostnader. Alla som rest i tjänsten vet att traktamenten är en piss i Atlanten jämfört med de verkliga kostnaderna.

Ja, jag reser själv i tjänsten men håller inte riktigt med dig. Tänk på att en måltid i ett asiatiskt land ofta är rejält billigare än i sverige. Utlandstraktementet är på 600 kr / dag vilket ska täcka måltider. Om du köper en lunch för 40 kr så har du ju gjort 560 kr i "vinst". Som du räknar är ju lönen inte heller inkomst eftersom den ska täcka dina levnadsomkostnader.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

3) Flyg är alldeles för billigt. Med tanke på vilket fruktansvärt miljöförstörande transportsätt det är borde det vara många gånger dyrare.

Det är väl ändå inte miljöaspekten som fackt lägger fram? Skulle lösningen på flygets miljöpåverkan vara att kabinpersonalen får längre lunchraster?

De ÖKADE levnadsomkostnaderna består ju inte bara av mat utan ALLA de extra kostnader man har. Jag utgår från att du anser att även SAS-persoal ska kunna äta åtminstone tre gånger per dag. Så de där "vinsterna" som du räknar med är rent påhitt eller hur?

Ursprungligen av rhesus:

Ja, jag reser själv i tjänsten men håller inte riktigt med dig. Tänk på att en måltid i ett asiatiskt land ofta är rejält billigare än i sverige. Utlandstraktementet är på 600 kr / dag vilket ska täcka måltider. Om du köper en lunch för 40 kr så har du ju gjort 560 kr i "vinst". Som du räknar är ju lönen inte heller inkomst eftersom den ska täcka dina levnadsomkostnader.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-28 11:23
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De ÖKADE levnadsomkostnaderna består ju inte bara av mat utan ALLA de extra kostnader man har. Jag utgår från att du anser att även SAS-persoal ska kunna äta åtminstone tre gånger per dag. Så de där "vinsterna" som du räknar med är rent påhitt eller hur?

Det är inte "rent påhitt". Jag talar utifrån egna erfarenheter att utlandstraktamentet mycket ofta är högre än kostanderna pga det höga kostnadsläget i sverige.

Menar du förresten att 26 - 33.000 är en orimligt låg lön för deras arbete? Det är ganska okvalificerat och de har ganska mycket ledig tid. Ingen tvingar ju någon att vara kabinpersonal. det fnins gott om andra yrken att välja utan högre utbildningskrav (fast där är ju lönen så klart lägre...).

Det finns gott om folk som skulle ta deras jobb till de villkor de har. Kabinpersonal är ett speciellt yrke med speciella krav och regler. Detta är en ren lyxstrejk. (enlig mig). Sen är du fri att tycka något annat så klart

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är väl ok att ha delade meningar om personalens krav, men jag vill gärna påpeka att ni låter som den samling gubbar/män ni är när ett typiskt kvinnordominerat yrke vill förbättra sina villkor.

För att hyfsa till debatten lite vill jag gärna påpeka följande saker som är (eller borde vara) självklara för alla

1) Fackföreningar är intressorganisationer som företräder sina medlemmars intressen. De har inte till uppgift att ta tillvara samhällsintressen, arbetesgivarnas eller resenärernas intressen. De har enbart till uppgift att förbättra villkoren för sina medlemmar. Lustigt nog brukar dock alla hävda att just kvinnor ska sätta andras intressen framför sina egna.

2) Traktamenten är ingen jäkla inkomst utan en kompensation för fördyrade levnadsomkostnader. Alla som rest i tjänsten vet att traktamenten är en piss i Atlanten jämfört med de verkliga kostnaderna.

3) Flyg är alldeles för billigt. Med tanke på vilket fruktansvärt miljöförstörande transportsätt det är borde det vara många gånger dyrare.

Richard - feminist och miljömedveten

Sådär, nu kan ni sätta igång och spy ur er era patriarkala fördomar. Historien kommer ändå visa att jag har rätt

Jag tycker det var lite väl mycket fördomar i inlägget:

1. Facket har väl de senaste tio åren visat mer än nog att de företräder sina egna intressen framför medlemmarnas.
1.1 Varför dra in kvinnor i frågan, är det inte en yrkesgrupp? Har du fördomar mot de män som arbetar i yrket?

2. Det låter som att du aldrig haft traktamente, jag har det ofta och klarar mig bra på det.

3. Ja, det är miljöförstöring. Är lösningen då att bara de rika ska få flyga, fördomar igen?

Jag är hjärtligt trött på allt tjat om kvinnors rätt hit och dit, är det inte dags att vi kan få bli behandlade som människor allihop?

Ursprungligen av akerstrom:

Jag är hjärtligt trött på allt tjat om kvinnors rätt hit och dit, är det inte dags att vi kan få bli behandlade som människor allihop?

Jo, du har en poäng - och de är väl PRECIS det som feminister vill..., men att det ibland blir lite slagsida åt kvinnors rättigheter gissar jag kan bero på en tydlig och väldokumenterad diskriminering av kvinnor (av just ingen annan anledning än att de är just kvinnor) sedan Abrahams tid. Det borde väl alla vara överens om...eller råder det tvekan i den frågan också?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är väl ok att ha delade meningar om personalens krav, men jag vill gärna påpeka att ni låter som den samling gubbar/män ni är när ett typiskt kvinnordominerat yrke vill förbättra sina villkor.

För att hyfsa till debatten lite vill jag gärna påpeka följande saker som är (eller borde vara) självklara för alla

1) Fackföreningar är intressorganisationer som företräder sina medlemmars intressen. De har inte till uppgift att ta tillvara samhällsintressen, arbetesgivarnas eller resenärernas intressen. De har enbart till uppgift att förbättra villkoren för sina medlemmar. Lustigt nog brukar dock alla hävda att just kvinnor ska sätta andras intressen framför sina egna.

2) Traktamenten är ingen jäkla inkomst utan en kompensation för fördyrade levnadsomkostnader. Alla som rest i tjänsten vet att traktamenten är en piss i Atlanten jämfört med de verkliga kostnaderna.

3) Flyg är alldeles för billigt. Med tanke på vilket fruktansvärt miljöförstörande transportsätt det är borde det vara många gånger dyrare.

Richard - feminist och miljömedveten

Sådär, nu kan ni sätta igång och spy ur er era patriarkala fördomar. Historien kommer ändå visa att jag har rätt

Jag skulle hellre se ökade löner för kvinnodominerade yrken i kommunal- och landstingssektorn än kisspauser på flygplatser.

Jag ser inte heller riktigt hur det "hyfsar till" debatten att kalla andra åsikter för patriarkala fördomar. Det inbjuder knappast till ett bra meningsutbyte.

"Richard - feminist och miljömedveten"
Ja du, finns det något äckligare än att slå sig för bröstet och sätta fina etiketter på sig själv?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag skulle hellre se ökade löner för kvinnodominerade yrken i kommunal- och landstingssektorn än kisspauser på flygplatser.

Jag ser inte heller riktigt hur det "hyfsar till" debatten att kalla andra åsikter för patriarkala fördomar. Det inbjuder knappast till ett bra meningsutbyte.

"Richard - feminist och miljömedveten"
Ja du, finns det något äckligare än att slå sig för bröstet och sätta fina etiketter på sig själv?

Jag håller helt med dig om att vissa yrkesgruppers löner skulle höjas, men landstingets löner ökar ju inte för att SAS-personalen inte får ta pauser. Med andra ord en helt irrelevant invändning från din sida eller hur?

Jag håller också med om att feminist och miljömedveten är fina egenskaper

Trist däremot att du upplever det som jobbigt att andra har en annan uppfattning än du själv, men jag säger som jag brukar - om du inte gillar min uppfattning så står det dig fritt att skaffa en egen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag håller helt med dig om att vissa yrkesgruppers löner skulle höjas, men landstingets löner ökar ju inte för att SAS-personalen inte får ta pauser. Med andra ord en helt irrelevant invändning från din sida eller hur?

Jag håller också med om att feminist och miljömedveten är fina egenskaper

Trist däremot att du upplever det som jobbigt att andra har en annan uppfattning än du själv, men jag säger som jag brukar - om du inte gillar min uppfattning så står det dig fritt att skaffa en egen.

Jag fick en varning för mitt förra inlägg så jag ber om ursäkt för min hårda ton.

Självklart är inte lönerna i samhället ett nollsummespel. Jag invände mot din uppfattning om att jag skulle reagera negativt på att just kvinnodominerade yrken kräver högre löner.

Richard - väl talat! I och för sig tror jag inte det är lika svårt att hitta sympatier för strejkande sjuksköterskor till exempel, men visst har du en poäng.

Jag skulle gärna betala lite mer för biljetterna om jag slapp bli serverad lunch av mormor på dåligt humör.

Björnis, det är ju precis det du kommer att få - om mormor får ta kissepaus så kommer hon säkert att bli gladare - alltså borde du ju hålla med om kraven, annars motsäger du ju dig själv, inte sant?

För du kan väl ändå inte mena att de enda som ska jobba med serviceyrken är söta, unga flickor som inte vågar ställa krav?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För du kan väl ändå inte mena att de enda som ska jobba med serviceyrken är söta, unga flickor som inte vågar ställa krav?

Haha - det var ju också ett sätt att se på det. Jag flyger Singapore Airlines nästa gång jag åker ner till Asien så slipper Mormor snart gå till jobbet överhuvudtaget

Ursprungligen av Björnström:

Haha - det var ju också ett sätt att se på det. Jag flyger Singapore Airlines nästa gång jag åker ner till Asien så slipper Mormor snart gå till jobbet överhuvudtaget

Det blir intressant att höra din syn på äldres situation när du själv är 'morfar', vilket kommer ske snabbare än du tror o anar broder.

Bevaka tråden