Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript och bash-fråga

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett bashscript (se nedan) som jag skulle vilja göra lite mer användarvänligare som ett AppleScript, men jag kan inte ett dugg om AppleScript. Så nu undrar jag om det är någon som vet hur jag kan göra nedanstående script i AppleScript?
Helst skulle jag vilja få användarnamn och lösenordsfrågan i samma dialogruta.

#!/bin/bash

domain=domainname
servername=servername
printer=printername

echo -e " \n"
echo -e "####################################\n"
echo -e " This script adds printer $printer \n"
echo -e "####################################\n"
echo -n "Enter your username: "
read username
echo -n "Enter your password (what you type will not be printed to the screen): "
read -s password
echo " "
echo "If you are prompted for a password, enter your system administrator password"
sudo lpadmin -p $printer -v smb://$username:$password@$domain/$servername/$printer -P "/Library/Printers/PPDs/Contents/Resources/en.lproj/Xerox DocuPrint N2125.gz"
sudo /usr/bin/enable $printer
sudo /usr/sbin/accept $printer

Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-05-25 20:59

Jag är ingen AppleScript-expert, långt därifrån, men det här kanske funkar:

set _domain to "domainname"
set _servername to "servername"
set _printer to "printername"

set _username_input to display dialog "Enter your username" default answer ""
set _password_input to display dialog "Enter your password" default answer "" with hidden answer

do shell script "sudo lpadmin -p " & _printer & " -v smb://" & text returned of _username_input & ":" & text returned of _password_input & "@" & _domain & "/" & _servername & "/" & _printer & " -P \"/Library/Printers/PPDs/Contents/Resources/en.lproj/Xerox DocuPrint N2125.gz\"" with administrator privileges
do shell script "sudo /usr/bin/enable " & _printer with administrator privileges
do shell script "sudo /usr/sbin/accept " & _printer with administrator privileges

(EDIT: jag vet inte om man bör/behövr ha med sudo, när man kör scriptet "with administrator privileges")

Senast redigerat 2007-05-26 10:19

Woohoo! Det verkar funka! Tack så hemskt mycket! Jag får leva med att användarnamn och lösenordsfälten blir två olika dialoger

1
Bevaka tråden