Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur streama till PS3?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-25 12:43

Kanske fel forum, men i och med den senaste uppdateringen av PS3 ska man kunna streama media via DLNA (om jag förstått allt rätt). Min fråga således: Är det någon som gjort detta med lyckat resultat?

Jag skulle allstå behöva någon sorts media server programvara, gärna gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 13:55

Prova med denna.

Har inte hunnit testa själv ännu men det skall enl. artiklar på nätet fungera skapligt. En ny version är under utveckling som skall passa PS3 ännu bättre.

http://www.twonkyvision.com/Download/TwonkyMedia/index.html

///J

Var ser du att en ny version är på gång? I forumet på Twonky verkar ju utvecklarna strunt i mac.

Du kan även köra Eyeconnect 1.1 från Elgato

Problemet med eyeconnect tyckte jag var att den lade alla låtar i en lång lista och ordnade inte efter album och artist. Blir ganska jobbigt att hitta något om man har mycket musik. Får hoppas på att det kommer något nytt eller uppdaterat snart.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-26 10:40
Ursprungligen av phindus:

Problemet med eyeconnect tyckte jag var att den lade alla låtar i en lång lista och ordnade inte efter album och artist. Blir ganska jobbigt att hitta något om man har mycket musik. Får hoppas på att det kommer något nytt eller uppdaterat snart.

Det skulle göra allt outhärdligt för min del. Kan man streama x.264 med dessa verktyg eller finns det några begränsningar?

Ursprungligen av Brandon:

Det skulle göra allt outhärdligt för min del. Kan man streama x.264 med dessa verktyg eller finns det några begränsningar?

¨
Begränsningen ligger oftast på PS3:an i detta fall men visst finns det begränsningar i själva "server" mjukvaran. Jag struntar i iTunes just nu. Nöjd med att man kan streama min Video_TS mappar om än halvbökigt.. Annars så snurrar allt på min server som är kopplad till min platta Sony tv kanon, med Frontrow och DVD assist...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-01 14:43

Fördelen med att kunna streama filmer via PS3 istället för att köra tex. HDMI till tvn direkt från macen är att i och med den senaste uppdateringen så kan man numera skala upp DVD-filmer till HD-kvalite, tex. 720p och 1080p. Mina vanliga DVD-filmer har med detta fått ett stort lyft bildmässigt.
Därför önskar man ju att tex. TwonkyMedia blir ännu bättre snart och klarar fler filmformat. Annars funkar TwonkyMedia hyffsat bra. Superenkelt att installera och PS3 hittar Macen direkt. Har man en Intelmac kan man annars köra Nero http://www.nero.com i PC-läge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-01 14:51
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-01 14:57

Nu är jag säkert korkad, men jag har inte fått twonkymedia att fungera alls. Hur gör man? Det enda som "funkar" för mig är eyetv eller vad det heter, men inga filformat stöds så det känns inte speciellt aktuellt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-01 15:35

Vad menar du med att inte fungera alls? Hittar inte din PS3 Macen alls eller fungerade det inte att spela upp specifika filer, tex. se på en viss film i ett visst format?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-02 00:39

Jag installerade mediaservern, startade enligt anvisning om datorn. Men sen händer inget. Detta beror ju troligtvis på att jag är ute och cyklar men ändå. Det går väl ändå inte att spela upp .mkv? Och innan dess kan det vänta för mig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-03 01:36

Har du nätverkskabeln till PS3 i samma modem som nätverkskabeln från datorn?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-03 10:06

ja, är det bra eller dåligt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-03 11:23

Det är helt rätt. Vad händer när du söker Mediaserver via PS3?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-03 12:13

ingenting, ingenting händer.. det finns inget där. Däremot så kom Elgatos motsvarighet upp direkt efter att jag installerat det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-05 17:26

Nu har det ju gått ett tag sedan släppet av 1.80. Är det någon som hört att det håller på att utvecklas något verktyg för detta specifika syfte?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-06 00:30

Är det nån som fått till det på riktigt ännu? Jag har inte jobbat så mkt på det, men testat både twonky och elgatos. Inget funkar som jag vill. Jag vill ju kunna köra mkv och allt...

Ursprungligen av Brandon:

Är det nån som fått till det på riktigt ännu? Jag har inte jobbat så mkt på det, men testat både twonky och elgatos. Inget funkar som jag vill. Jag vill ju kunna köra mkv och allt...

Finns ingen server för mac som kan transcoda som jag vet om. Du får i så fall köra windows och tversity eller Nero home.

Däremot har jag fått mediatomb att fungera helt ok. Klart den bästa servern hitt

Hm, jag får inte alls upp varken Twonky eller Eyeconnect på PS3an, både min iBook och PS3an är kopplad via en trådlösrouter (via det trådlösa alltså) av märket 3Com.

Har ni bara testat med kabel?

Du måste slå på media server sökning på PS3 om du inte gjort det redan förstås.

Ursprungligen av screwpull:

Du måste slå på media server sökning på PS3 om du inte gjort det redan förstås.

Hm? Du menar inte bara att trycka på "Search media server" under varje kategori (Music/Movies etc)? Finns det någon till inställning man måste slå på?

Nja... Ser du "Seach mediaserver" så ska innehållet dyka upp på PS3...
Titta på denna sida.. http://www.rbgrn.net/blog/2007/06/how-to-set-up-media-servers-for-your-ps3-or-xbox-360.html

Ah, jag vet vad som är felet eller snarare problemet.

Det går inte att använda det trådlösa på PS3an till att hitta mediashares utan den måste vara kopplad med kabel. Antagligen har det något med att PS3ans wlan-kort inte stödjer broadcast eller något som UPnP protokollet använder (jag chansar hejvilt). Har haft samma problem med att få iTunes Sharing att fungera med en PC.

Aha... Tänkte inte på den varianten. Min PS3 är kopplad med kabel.

DVD till H264

Har lånat ett PS3, har installerat twonky på macen och ska testa ikväll hur det fungerar att streama. Men så kommer jag till en fundering. Har alla mina DVD-filmer även på hårddsiken, först i väntan på att Apple-TV skulle varit min räddning som den inte blev, hur ska jag kovertera en DVD-film på test till H.264 för att testa och streama till PS3:an?

Har kommit fram till ett strörre problem än DVD-konverteringen. Jag kan ansluta till media-servern. Jag hittar mina musik-mappar men inga låtar i dem. Någon som stött på samma sak?

Detta ovan är löst, det var jag som var lite tappad bakom flötet.

Senast redigerat 2007-10-09 08:03

Jag har lagt ner det hela just nu. För mycket stul och jobb med att få det fungera smidigt. Inväntar Leopard.. Kanske kommer det att bli bättre eller att det dyker upp ett bättre program.

Har fått allt att fungera nu, förutom att jag hela tiden tappar kontakten med mediaservern. Har kontakt i någon minut sedan är den borta. Vet inte var problemet ligger, troligen i programvaran eller ps3:an. Har testat att koppla både med router och kablen direkt in i iMacen med samma resultat.

Jag hade samma problem.. Men jag har en Mac Pro som media server.. Inväntar Leopard som sagt.. Så får vi se vad som händer...

Bevaka tråden