Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook vs Zepto Znote 6224W

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan alla!!

Jag funderar över att köpa en laptop och är lite sugen på en macbook men har några frågor

1) Jag producerar musik, men har bara Cubase SX3 till Windows, Hur pass bra kommer Windows att köras på en MacBook?

2) Är det någon skillnad mellan den vita repsetive svarta macbooken?

3) Är även delvis intresserad av att spela lite spel då och då på datorn, för och nackdelar?

Det står mellan en macbook och en Zepto http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=644

Ni får gärna komma med för och nackdelar

tack i förhand!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-05-26 05:33

Zepton dominerar Macbooken i spel med 3D-grafik. Grafikkortet i Macbook är betydligt sämre. Så det beror helt enkelt på hur mycket du prioriterar spel mot "Mac-upplevelsen".

Värt att tänka på är att du inte kan bränna DVD skivor med den billigaste Macbooken ifall det är den du är intresserad av.

Du skriver inte hur du konfigurerat Zepton. Den finns ju med allt från en slö Celeron till snabbaste Core2 Duo. Väljer du en med Core2 Duo kan man säga att den är snabbare/bättre i nästan* allt jämfört med MacBooken.

- Den har nya Santa Rosa-plattformen med bl a snabbare systembus (800Mhz vs 667Mhz) och lite annat smått och gått (bättre batteritid t ex)
- Större skärm med högre upplösning. Kan vara värt en hel del.
- Överlägset grafikkort

* Den kan bara köra Windows. En MacBook kan köra Mac OS och Windows.

1. Windows kan köras på flera sätt på MacBooken. Vi Parallels eller BootCamp. Med BootCamp får du samma prestanda på en motsvarande Windows-maskin. I Parallels sätts tålamodet mer på prov.

2. Enda egentliga skillnaden är färgen och att den levereras med mindre hårddisk. Och att billigaste MacBook bara har cd-brännare/dvd-spelare.

3. MacBook är överhuvudtaget inte nåt egentligt alternativ när det gäller spel. Visst går det men inte i särskilt hög upplösning eller hög fps. Där springer Zepton i cirklar runt MacBooken.

Rent prestandamässigt är Zepton mer att jämför med MacBook Pron. Men den känns inte lika tekniskt fräsch som Zepton och är betydligt dyrare. Men så kan den köra både MacOS och Windows och ser bättre ut (enligt mig).

Tack för ditt svar!!!!!

Men detta står på batteritiden på Zepton

Vid minimum belastning:
12-Cells batteri: 4 timmar och 30 minuter
6-Cells batteri 2 timmar och 45 minuter

Vid maxbelastning (3D och CPU):
12-Cells batteri: 2 timmar och 10 minuter
6-Cells batteri 1 timme och 25 minuter

Det verkar inte så lovande när en macbook har en tid på up till 6h
men visst har zepton:en en bättre gfx samt det nya chipsetet, men överväger inte en bättre batteritid det hela kan man fråga sig.

Har ju min stationära för att spela spel på, men jag bor i Göteborg för att studera och åker hem till Uppsala rätt ofta, dvs ca 1-2ggr i månaden och vill ha med mig en dator som pallar att göra musik.

Har dock hört att WoW ska kunnas spelas rätt smärtfritt på en macbook, någon som har insyn i detta?

Senast redigerat 2007-05-26 19:48
1
Bevaka tråden