Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höja kvaliteten i iDVD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Marhult
  • 2007-05-25 09:35

I utgångsläget i iDVD kan man endast välja mellan "Högsta kvalitet" eller "Bästa prestanda".
Jag har skapat en DVD med bilder och den tar endast 0,7 GB och jag skulle därför vilja höja kvaliteten (står redan på högsta kvaliteten), då bilderna inte är särskilt skarpa på en TV.

Finns det ingenstans i iDVD där man kan höja kvaliteten ytterligare?
Eller kan man kanske arbeta vidare med projektet i ett annat program, som har bättre möjlighet att höja kvaliteten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 11:52

Grundproblemet är att DVD är avsett för Video och ej foton. iDVD kodar dina bilder till filmsnuttar i MPEG-2 och upplösningen 720x576, dvs långt under den upplösning en digitalkamera lämnar. Detta sätts av standarden för DVD, vilket är vad din DVD-spelare klarar.

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video

Du kan eventuellt kolla om din DVD-spelare klarar att visa foton som ligger lagrade direkt som filer på DVDn, och vilken upplösning som då kan vara aktuell. Jag betvivlar dock att du kommer över 720x576.

Nästa steg är ju att byta ut DVD-spelaren mot blueray eller HD-DVD. Då får du upp till 1920x1080 i upplösning vilket är bra. Förmodligen bättre eller lika bra som din TV, men fortfarande sämre än vad din kamera klarar. iDVD klarar dock inte att bränna sådant än (tror jag).

Ett annat alternativ är att koppla datorn direkt till din (högupplösta) HD-TV, eller att köpa en Apple-TV.

  • Medlem
  • Marhult
  • 2007-05-25 13:00

OK, tack så mycket för infon.
Jag har gjort som så att jag har valt ut några mapper i iPhoto och har därefter eksporterat dem direkt till iDVD via menuen i iPhoto och gjort lite menuer osv i iDVD och undrade därför varför bilderna blev i så mycket sämre kvalitet.

DVD'en ska skickas till en släktning i Danmark, så jag ska inte kolla på dem på min egen DVD-spelare.

Men om det inte går att höja kvaliteten i iDVD, då är det inget mer att göra åt den saken. Men tack för svaret!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 13:45

I iDVD kan du klicka på knappen för inställningar i ett bildspel. Där kan du klicka i att "bifoga bildfiler till DVD-rom". Vad som då händer är att dels får du en DVD som kan spelas i DVD-spelaren. Men du kan också stoppa in DVDn i en dator och montera DVDn som en enhet. Då kommer man åt bildfilerna i full upplösning så man kan visa dem på en bra dator-skärm.

Detta utökar ju användningsmöjligheterna för DVDn du bränner. Om din släkting också har en dator och är intresserad...

Om inte annat kan man gå till en fotoaffär med dvd:n och få de bilder man vill ha på fotopapper.

1
Bevaka tråden