Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På alla tipsen från MaxiMac, så finns det en länk med "Läs mer på MaxiMac". Detta uppfattar jag som att det finns en fortsättning, att artikeln fortsätter där.

Jag har nu klickat på ett par sådana länkar, och varje gång så upptäcker man att hela artikeln är inklistrad här i 99mac-inlägget (med bilder, länkar och allt). Det finns alltså inte mer att läsa på MaxiMac.

Så de länkarna är alltså bara ett sätt att driva trafik till MaxiMac, och sådant brukar 99mac slå ner på ganska snabbt. Varför gör man inte det i fallet MaxiMac?

Vi genomför ett test med Maximac just nu och jag hade tänkt "lansera" det i samband med nya förstasidan som är på gång inom kort. Först då är hela kedjan från tipsa -> digga -> förstasida komplett.

John Sandström är grym på att skriva och personligen tycker jag han är i särklass bästa Mac-skribent i Sverige just nu.

Huruvida allt finns med eller ej avgörs av hur långt inlägget är. Deras nyheter "diggas" via vår Tipsafunktion direkt till 99.se.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-25 10:40

Jag hade faktiskt lite bråttom igår och raderade en av hans trådar under /ipod i tron att det var reklam. Jag hann också skicka honom ett pm som hänvisade till annonsavdelningen innan jag upptäckte mitt misstag. Fick återskapa tråden och skicka honom ett ursäkts-pm... :">

Ursprungligen av Spyder:

Jag hade faktiskt lite bråttom igår och raderade en av hans trådar under /ipod i tron att det var reklam. Jag hann också skicka honom ett pm som hänvisade till annonsavdelningen innan jag upptäckte mitt misstag. Fick återskapa tråden och skicka honom ett ursäkts-pm... :">

Ajdå. Mitt fel som inte informerat tillräckligt innan vi drog igång! Typiskt den där Björnström att dra iväg med nya idéer :">

Jag uppskattar verkligen nyheterna som dyker upp här på 99, och med tanke på att de innehåller så pass mycket text som de gör så tycker jag inte att det känns som de enbart har syftet att trafikslussa till Maximac. Hoppas på att det kan bli win/win för båda parter så att detta fortsätter!

Instämmer med vad Jesper skriver i sitt inlägg ovan. Personligen ser jag det som reklam för Maximac, med syfte att driva trafik till sajten. John Sandström må vara en bra skribent som Björnström skriver men för mig känns det som reklam för en sajt.

My five cent!

Återigen - det är JAG som valt att dra in Maximac i detta, inte tvärtom!

Jag vill ha in bra nyheter (trådstartare) som i sin tur leder till diskussioner och förstasidesnyheter. När hela digg-konceptet är lanserat kommer ni förstå bättre hur allt hänger ihop.

Att John får cred (och trafik) är helt naturligt och det minsta vi kan ge honom för att dagligen publicera välskrivna nyheter. Han rockar!

OK, men om ni kan fixa "Läs mer"-länken, så att den bara dyker upp när det faktiskt finns en fortsättning på artikeln, så hade det varit bra.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-25 11:35
Ursprungligen av Björnström:

Återigen - det är JAG som valt att dra in Maximac i detta, inte tvärtom!

Jag vill ha in bra nyheter (trådstartare) som i sin tur leder till diskussioner och förstasidesnyheter. När hela digg-konceptet är lanserat kommer ni förstå bättre hur allt hänger ihop.

Att John får cred (och trafik) är helt naturligt och det minsta vi kan ge honom för att dagligen publicera välskrivna nyheter. Han rockar!

Bra nyheter är guld värt, det var ett tag sedan som /ipod var bortskämt med det (på Adrians tid). Jag har inget emot samarbetet som sådant, men det kanske ska vara lite mer officiellt så slipper det bli bråk kring det. För vad händer när nån annan publikation/annat företag börjar starta trådar och hänvisar till att Maximac får det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

OK, men om ni kan fixa "Läs mer"-länken, så att den bara dyker upp när det faktiskt finns en fortsättning på artikeln, så hade det varit bra.

Det enklaste vore om Maximac själv styrde det när han lägger upp trådarna. Finns det en fortsättning, då lägger han med länken helt enkelt.

Edit:
Björnström gillade inte att jag lade ut hans PM till mig här, så då tar jag bort det.

Det han skrev i sitt PM var att han hade stängt den nya MaxiMac-nyhets-importen pga den här tråden.

Det jag svarade var att han överdrev, att jag inte var emot funktionen, utan bara hade ställt ett par frågor angående hur 99mac ställer sig till smygreklam, och varför inställningen till smygreklam hade ändrats.

Senast redigerat 2007-05-25 15:50

Mitt förra inlägg (från kl 14.40) får kanske inte stå kvar så länge, så jag gör en liten komplettering och förtydligande i ett nytt inlägg:

Jag har inget emot utbytet med Maximac. Jag tyckte bara att det var onödigt med länkar som antydde att de ledde till mer text, men som inte gjorde det.

Och så undrade jag varför man nu tillåter något som ogillats tidigare. Och det har vi fått förklaring på - att det är ett nytt försök med utbyte med en annan sajt. Och den förklaringen köper jag (under förutsättning att det finns något intressant bakom länkarna, och inte bara gratisreklam)

Eftersom det är ett samarbete mellan 99 och Maximac så är det självklart att John ska få exponering för sin sajt. Alternativet är att han får betalt för jobbet och det har testats tidigare, men inte burit sig ekonomiskt. Nu har Martin och John hittat en lösning som kan gynna båda sajterna utan tära på resurserna.

Däremot bör det nog presenteras tydligare att det faktiskt rör sig om ett samarbete och inte någon som försöker sig på smygreklam och därmed bryter mot reglerna. "Läs mer" kommer nog att bytas ut mot en annan text för att ytterligare förtydliga det hela.

Ursprungligen av ohennig:

Däremot bör det nog presenteras tydligare att det faktiskt rör sig om ett samarbete och inte någon som försöker sig på smygreklam och därmed bryter mot reglerna. "Läs mer" kommer nog att bytas ut mot en annan text för att ytterligare förtydliga det hela.

Kanon! Med rätt formulering på länkarna så behöver man inte bli "lurad" till att klicka på något för att man tror att man ska få läsa fortsättningen på en artikel. Då är jag nöjd!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 16:14

Vad sägs om: "Nyheten presenteras av Maximac" (i stil med spons vid fotbollssändningar )

Ursprungligen av rhesus:

Vad sägs om: "Nyheten presenteras av Maximac" (i stil med spons vid fotbollssändningar )

Det var väl ungefär/precis samma formulering som jag som hastigast pratade med Björnström om. Och han verkade redan tänkt tanken innan jag tog upp det.

1
Bevaka tråden