Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nya läckra MacBook thin

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har gått en hel del rykten om att Apple har på gång en slimmad version av MacBook Pro som ska vara extremt tunn, lätt och liten. Intel har varit fräcka nog att ta fram en prototyp till just en sådan supertunn bärbar dator, som åtminstone i profil ser väldigt Maclik ut.

Kommer Apple att överraska vid WWDC juni 2007 och visa upp en ny slimmad MacBook thin? Intel har annars en lång tradition vad gäller att ta fram prototyper till mer innovativa PC–datorer, men har haft svårt att få den ständigt prispressande PC–industrin att nappa på dessa designförslag. Gizmodo har lagt upp ett galleri med fler bilder på denna läckra skapelse.

Läs mer på MaxiMac.se

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Sjukt najs! Hoppas den är 12" också - då har jag beställt den inom 10 minuter från lansering

Ursprungligen av Maximac:

Kommer Apple att överraska vid WWDC juni 2007 och visa upp en ny slimmad MacBook thin?

Inte så troligt om man utgår ifrån de rykten som finns hittills, det som sagts är slutet av 2007 eller början av 2008 för en flash-baserad ultratunn bärbar mac.

Om Apple vore den okända tillverkaren som ska göra denna dator så känns det inte så troligt att Apple skulle ha gått med på att Intel visade upp den som de gör nu.

Annars är det förstås en intressant design. MacRumors skriver:

To achieve its small size, the laptop uses flash memory in place of a standard hard drive. This addition also improves battery life up to 14 hours. Also included is wireless connectivity with options for cellular, Wi-Fi or WiMax networks, fingerprint reader, noise canceling technology, and more. "Price was not a concern" for the design.

Observera den sista meningen - detta kommer inte att bli en billig dator oavsett vem som gör den!

Ursprungligen av Adrian B:

"Price was not a concern" for the design.

Observera den sista meningen - detta kommer inte att bli en billig dator oavsett vem som gör den!

Alltså, är det bara jag som får PowerMac G4 Cube-vibbar när jag läser om ryktet?

Ursprungligen av NiklasHS:

Alltså, är det bara jag som får PowerMac G4 Cube-vibbar när jag läser om ryktet?

Låt oss hoppas Min cube snurrar fortfarande i bokhyllan...

Ja, nu kan vi sätta punkt för den här tråden, nu när MacBook Air är ett faktum.

Ursprungligen av Adrian B:

Inte så troligt om man utgår ifrån de rykten som finns hittills, det som sagts är slutet av 2007 eller början av 2008 för en flash-baserad ultratunn bärbar mac.

Dom ryktena visade sig stämma rätt bra faktiskt. Minns inte var dom kom ifrån nu, men det var källor med god insikt uppenbarligen, långt i förväg.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-25 13:21

Känns ju inte så mycket Mac när de har windows på en av bilderna.

Ursprungligen av wosk:

Känns ju inte så mycket Mac när de har windows på en av bilderna.

Eller PC-tangentbord...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-26 11:30
Ursprungligen av RockyMontana:

Eller PC-tangentbord...

Fast å andra sidan så är tangentbord och OS enkelt att byta.
Det är förövrigt en Intel-prototyp och så långt jag vet så är inte Apple ok med att andra gör "Apple" datorer. Det verkar rimligt att en prototyp kommer med Win och PC-tangentbord.
Det är å andra sidan en mycket intressant försmak om vad som komma skall.

///Maxim

Ursprungligen av RockyMontana:

Eller PC-tangentbord...

eller Windows Vista Sideshow i en extern panel på locket (för att kunna läsa mail eller spela MP3 utan att starta OS:et) se sista bilden i galleriet

Det är en x86laptop i tunt utförande, men det borde gå att köra OS X på den också, om Apple kopierar Sideshowfunktionen i Vista..

Senast redigerat 2007-05-28 17:31

Låter intressant om det skulle komma 12" som björnström...

Ursprungligen av macgunde:

Låter intressant om det skulle komma 12" som björnström...

Har Björnström 12"

Är herr Björnström singel vet jag ett par najs damer

Jag tror att vi kanske får se en MacBook nano (eller vad det nu blir) när kapaciteten på solid state hårddiskar har gått upp och bättre tillgänglighet kombinerat med aningen lägre pris. Förhoppningsvis skippar Apple den interna DVDn också. Penryns 45nm kommer att ge lägre temperaturer vilket kanske ger en MacBook utan rörliga delar (alltså ingen fläkt och ingen snurrande hårddisk). Om man kombinerar detta med de nya skärmarna kan man få riktigt bra batteritid ur ett mycket kompakt batteri. Sammantaget med ett mer optimerat Leopard blir detta en mycket attraktiv dator, trots ett ganska högt pris.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

...en mycket attraktiv dator, trots ett ganska högt pris.

Håller helt med. En dator för mindre priskänsligt segment i första hand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 13:52

Fast jag vill ha (minst) 80 GB hårddisk. Det blir sjukt dyrt med flash, åtminstone på ett par års sikt.

Kunde de inte göra en med t.ex. 16 GB flash, samt en liten (iPod) HD på >= 80GB som bara startas vid behov?

Eller är det tänkt att man ska ansluta en extern HD om man vill ha mer än flashen? Även DVD-enhet verkar ju vara extern?

Detta gör mig tveksam till om denna är en bra ersättare till min 12" PB.

Ursprungligen av pesc:

Fast jag vill ha (minst) 80 GB hårddisk. Det blir sjukt dyrt med flash, åtminstone på ett par års sikt.

Kunde de inte göra en med t.ex. 16 GB flash, samt en liten (iPod) HD på >= 80GB som bara startas vid behov?

Eller är det tänkt att man ska ansluta en extern HD om man vill ha mer än flashen? Även DVD-enhet verkar ju vara extern?

Detta gör mig tveksam till om denna är en bra ersättare till min 12" PB.

En liten 1.8" hårddisk vore kanske inte så dumt som komplement till SSD. iPods låter ju inte särskilt mycket.

Ursprungligen av pesc:

Fast jag vill ha (minst) 80 GB hårddisk. Det blir sjukt dyrt med flash, åtminstone på ett par års sikt.

Kunde de inte göra en med t.ex. 16 GB flash, samt en liten (iPod) HD på >= 80GB som bara startas vid behov?

Kanske det är läge för en OSX-version som är liten och minnessnål?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-05-25 15:56

Nämen! Sååå sexig!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-05-25 16:58

12" eller 13" så beställer jag såfort de lanseras. Men jag tror inte på det.

Blir den 12" eller (helst) mindre beställer jag också en direkt efter lansering. Vill byta ut min iBook 12" G4 800 MHz nu.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-05-25 19:07

Ang 16 GB så skulle jag lätt klara mig på det. Resten får man väl ha på en extern. Det kan det vara värt menar jag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-25 19:54
Ursprungligen av Frohike:

Ang 16 GB så skulle jag lätt klara mig på det. Resten får man väl ha på en extern. Det kan det vara värt menar jag.

Ja, i och för sig. Numera kan man ju dessutom köpa typ 100gb HDDs i fickformat från LaCie med flera, så det borde inte vara några problem.

Eller kanske, flashminne och uttagbar hårddisk på sidan av datorn? Så man kan ha den i fickan istället? Blir ju peftekt, en ultralätt bärbar som bara blir ultralätt när man tar ut HDDn..

Det kommer säkert något nytt flashigt, men den där är jag tveksam på.
dual screens a la mobiltelefonin verkar bra schysst dock, fast då får de nog planera om högtalarplaceringen eftersom de sitter innuti locket nuförtiden, men det är ju en enkel lösning.
Och tunnare blir de väl hela tiden antar jag...
Ny teknik, ny modell osv...
Och i vårt kära tvåtusental så stannar vi inte av på tekniken, det är det enda som håller oss gående...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-01 11:32

När i juni är denna wwdc? Och är det alltså så att apple kommer att släppa en ny macbook för försäljning i samband med detta? Jag har planer att byta från windows till macbook och det är klart att om det kommer en ny fräsch i senare i juni så kan jag vänta lite.

Vad tror ni är chanserna stora eller är bara ett rykte?

http://developer.apple.com/wwdc/

11-15 juni.

Det är bara rykten och ingen lär veta något förren den 11 juni.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-01 14:34

Just MacBook är nyligen uppdaterad så den tror jag inte att det händer något med. Men ingen vet.

http://buyersguide.macrumors.com/

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-06-03 03:34
Ursprungligen av pesc:

Just MacBook är nyligen uppdaterad så den tror jag inte att det händer något med. Men ingen vet.

http://buyersguide.macrumors.com/

Fast den uppdateringen var så svag så jag tror inte det är omöjligt att det inom en överskådlig framtid kommer ytterligare en.

Ursprungligen av Frohike:

Fast den uppdateringen var så svag så jag tror inte det är omöjligt att det inom en överskådlig framtid kommer ytterligare en.

Jag har hört andra som resonerar så också, att det inte var en "äkta" uppdatering som nollställer produktcykeln (som brukar vara ett halvår ungefär). Tyvärr tror jag inte det är sant, även om jag gärna skulle vilja det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 13:59

Jäkligt trist att det inte kom en liten dator igår... när är nästa gång som apple "brukar" lansera saker?

Bevaka tråden