Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple lägger ned Mac mini

Tråden skapades och har fått 162 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 17:35

Appleinsider skriver att Apple kommer att ge ut en revision till och sedan är det slut. Lär mer här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 17:40

Stämmer detta tycker jag att det är ett dåligt beslut. Perfekt som server för ett litet företag eller som första maccen för en switcher.

Tillägg: Om så är fallet och de dödar iMac 17" också så kommer billigaste stationära maccen kosta 14495kr...suck...

Tillägg: ändrade till rätt pris.

Senast redigerat 2007-05-24 19:53

Klart värt att digga!

Tråkigt. Det är den perfekta miniservern.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-05-24 17:53

Synd, men det kanske kommer en en vanlig stationär burk istället?

Om dom tar död på den så får manse till att shoppa up sig på en att ha som server eller i TV hyllan.

Server? Den perfekta HTPCn skulle ja säga.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 18:32

och jag som precis skulle komma med den STORA nyheten, och avsluta med R.I.P. (Rest In Peace på engelska för de som inte vet). Men i ärlighetens namn, Mini är handikappad. Grafikkortet, Minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 18:39
Ursprungligen av bossep:

och jag som precis skulle komma med den STORA nyheten, och avsluta med R.I.P. (Rest In Peace på engelska för de som inte vet). Men i ärlighetens namn, Mini är handikappad. Grafikkortet, Minne.

äh, det är väl trevligt att det åtminstone finns en burk i den prisklassen för den som inte vill ha PC. klart den är sämre än andra macar, den är mycket billigare. den funkar prima till många ändamål.

men alla behöver inte en värsting-dator...

Jag nöjer mig fint på min quicksilver 867mhz, men skulle gärna vilja ha HD-utgång och fläktlöst.. framförallt intelpropp..
Mac minin är PERFEKT för mig och för MÅNGA MÅNGA fler.

Idiotiskt o plocka bort minin, den är just det insteget som performorna var på 90-talet..

Och det behövs verkligen, för många tittar ENBART på priset när dom ska köpa dator, och står där en pc för 5999 och en mac för 11999 så kommer dom hem med en pc..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 18:49
Ursprungligen av hordur:

men alla behöver inte en värsting-dator...

Jag nöjer mig fint på min quicksilver 867mhz, men skulle gärna vilja ha HD-utgång och fläktlöst.. framförallt intelpropp..
Mac minin är PERFEKT för mig och för MÅNGA MÅNGA fler.

Idiotiskt o plocka bort minin, den är just det insteget som performorna var på 90-talet..

Och det behövs verkligen, för många tittar ENBART på priset när dom ska köpa dator, och står där en pc för 5999 och en mac för 11999 så kommer dom hem med en pc..

Jag sa inte att jag inte gillar den. Det vore dumt av Apple att ta bort den, om den nu inte ersätts av något liknande. Min erfarenhet från konverterade PC-kompisar är att de köper en MacBook instegsmodellen.

Kan ju vara så att det kommer något nytt istället för minin, ifall det nu stämmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 18:45
Ursprungligen av ztaafen:

Kan ju vara så att det kommer något nytt istället för minin, ifall det nu stämmer.

det är förstås en trevlig tanke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 19:02
Ursprungligen av ztaafen:

Kan ju vara så att det kommer något nytt istället för minin, ifall det nu stämmer.

Vad skulle det vara?

Svårt att se att de tex smetar ihop Apple TV och Mac mini och ger ut resultatet som en ny dator med ett nytt namn.

Inte heller att de skulle komma med en ny större Mac mini med plats för en PCI-plats eller liknande. Skulle gå ännu mer emot Jobs bild av hur en dator ska se ut. Dessutom skulle den sno säljandelar av Mac Pro osv.

Jag blir galen om detta är sant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 19:09
Ursprungligen av acke:

Vad skulle det vara?

det kanske inte behöver betyda mer än att de gör en ny design med ett nytt namn till nästa upphottning av hårdvaran. jämför ipod mini - ipod nano.

Ursprungligen av tronman:

det kanske inte behöver betyda mer än att de gör en ny design med ett nytt namn till nästa upphottning av hårdvaran. jämför ipod mini - ipod nano.

Det kommer absolut att komma en Mac Nano när Mac Mini läggs ner!

Ursprungligen av acke:

Vad skulle det vara?

Svårt att se att de tex smetar ihop Apple TV och Mac mini och ger ut resultatet som en ny dator med ett nytt namn.

Think again...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 19:49
Ursprungligen av Simon Templar:

Think again...

Jaså, sluta vara Mr Hemlig och kläck ur dig något mer matigt.

Ursprungligen av acke:

Jaså, sluta vara Mr Hemlig och kläck ur dig något mer matigt.

Om minin läggs ned så skulle den kunna ersättas av en fullfjädrad underhållningsmac med större lagringsutrymme än minin och bättre uppskalningsmöjligheter än ATV:n. Perfekt fit för Apple eftersom den inte skulle konkurrera med Apples andra datorer
En något större mac mini med snabbare processor bättre grafik stor HD och inbyggd ATV m. uppskalning till 1080p skulle Apple kunna sälja för runt 999 dollar. Storsäljare tror jag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-24 19:27

Då kanske vi äntligen får se den efterlängtade Mac Pro Cube som hade sin egen keynote.

Keynoten kan ses här.

AppleInsider har varit rätt träffsäkra på sistone, så skriver dom att så är fallet så är jag böjd att tro det, hur tråkigt det än låter. Till er som kommenterar tråden rekommenderar jag att läsa hela artikeln, den är rätt läsvärd.

Ingenstans i artikeln talas det om att det skulle komma någon direkt ersättare till Mac mini utan bara att AppleTV på sätt och vis är en uppföljning (men knappast rimlig ersättare för de som gillar Mac mini).

Folk kan hata Apple för detta, men på något sätt ligger det (tyvärr) i Apples linje. Mac mini har uppenbarligen inte sålt så bra och marginalerna är dåliga. Gång på gång tas alltid Apples priser upp, men som alla insatta vet så är det mycket svårare att få bra lönsamhet i massproduktion av produkter med låga marginaler jämfört att producera färre produkter med högre marginaler. Och Apple är ett väldigt lönsamt företag tack vare denna fokus.

Enligt AppleInsider så spekuleras det i att Mac mini egentligen bara var ett svar på tryck från aktieägare att ha den dator under 800 dollar:

Some have gone so far as to call the mini Apple's bastard child; the neglected Mac that never was. At the same time, the history behind its creation and the reasons for its seeming abandonment are comparatively fuzzy. There is some speculation that Apple conceived the Mac mini under pressure from shareholders who wanted a sub-$800 Mac, but never really saw much in the design itself. It's almost as if the mini stood in direct contrast to Apple's fundamentals from the get-go.

Men även om den ligger utanför Apples fokus och kanske inte genererar så mycket pengar så har den ju fått otroligt bra mottagande bland användarna, det har man tydligt märkt på nätet. Jag vet själv flera fall av folk som switchat till Mac genom att först skaffa en Mac mini för att testa och sen fastna och skaffa mer Macar (ofta PowerBook). Så ur den synvinkeln ter det sig rätt osmart att låta den dö sotdöden och sen ta bort den helt.

Det skulle ju inte vara första gången Apple dödar produkter som kanske inte tilltalar alla, men som är uppskattade av de som använder dom. Som den dockningsbara PowerBook Duo eller varför inte Newton.

Jag håller ändå tummarna försiktigt optimistiskt för att Apple ändå vill ha någon stationär Mac utan skärm under Mac Pro. Jag håller drömmen om Mac midi vid liv, även om jag inte förväntar mig att det händer.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 20:35

Efter att ha surfat runt och läst åtskilliga reaktioner på nyheten. Hoppas bara Mr Jobs också läser dom. Apple kommer att förlora många slantar genom att lägga ner Minin. Jag tror på en ersättare. Jag vill att WWDC börjar i morgon! Jag kommer att vara för spänd och nervös över vad komma ska för att kunna sova. Och det är 2 veckor kvar! =(

Ursprungligen av bossep:

Efter att ha surfat runt och läst åtskilliga reaktioner på nyheten. Hoppas bara Mr Jobs också läser dom. Apple kommer att förlora många slantar genom att lägga ner Minin.

Det tråkiga i sammanhanget är att jag inte tror Apple kommer att förlora eknomiskt på det, inte direkt i alla fall. Kanske missar de däremot möjliga switchare. Men de kommer definitivt att förlora i anseende på det, det är det ingen tvekan om.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-05-24 20:44

Jag tror nästan att de måste ersätta den med antingen en ny modell eller en speedbump. Vore trist att inte kunna köpa en huvudlös Mac under 24k...

Well, den som lever får se.

"Problemet" med AppleTV som ersättare, även om den hottas upp och blir kraftfullare, är att den blir overkill för alla som bara vill ha en liten smidig Mac och inte tänkte använda den som mediacenter. Så jag är lite skeptiskt till de tankegångarna än så länge.

Om Minin försvinner så måste den tveklöst ersättas av något. Jag vill kunna köpa en dator utan skärm! Att Mac Pro skulle vara enda alternativet håller inte. Ett mini eller midi tower som är stort nog för fullvuxna komponenter, men inte behöver lämna så mycket plats till expansion.

Apple skjuter sig inte själv i foten. Det kommer självklart komma en annan Mac i liknande prisklass, men med kanske en annan inriktning än Mac mini/Apple TV och annat utseende och form.

När man får en Mac mini för 500 spänn ska jag bygga ett litet torn hemma.

/Bandit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 01:24

Nu talas det om att både Mac Mini och iMac 17" ska skrotas, så Apple borde rimligtvis ha en ersättare på gång i det billigare segmentet. De kan ju inte utgå från att alla ska köpa bärbart (MacBook)...eller?

Om det skulle stämma så tycker jag det e synd. Gillar mac mini. Fast nackdelen har ju alltid varit det värdelösa grafikkortet. Hoppas bara att de kommer någon ny produkt som ersätter minin. Ser att det nu är 5 dagars levernas tid på enda 17" iMac. Kanske en hint om att den modellen också håller på att försvinna.

Bevaka tråden