Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.4.10 bakas i Cupertino

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-17 18:16

Appleinsider säger att Apple förbereder Mac OS X 10.4.10 För tidigt att säga vad uppdateringen kommer att innehålla men stöd för nya Mac-modeller och för-högt-ljud-buggen antar de kommer att hitta in.

Appleinsider

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-17 18:17

10.4.10...äntligen så kanske vi kan avsluta diskussionen om Apple sätt att numrera sina uppdateringar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-17 18:37
Ursprungligen av acke:

10.4.10...äntligen så kanske vi kan avsluta diskussionen om Apple sätt att numrera sina uppdateringar.

Det blir nog det bästa med den!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-17 19:36

Låter logiskt att det kommer en 10.4.10 snart. Santa Rosa lär kräva nya drivare, och därmed borde den dyka upp tillsammans med nya maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-17 22:26

Fast nya datorer borde de kunna fixa med en senare build av Mac OS X 10.4.9. Har de gjort förut.

Men det vore ju konstigt om det inte skulle hinna komma en uppdatering av 10.4 innan Leopard kommer, så en 10.4.10 är nog oundviklig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-17 23:01

Jag har alltid sagt det, och säger det igen.. 10.4.10 kommer!

Det måste den ju göra, annars hade den långa väntan med Leopard varit helt omotiverat.

Och det brukar ju komma en uppdatering strax före en ny "major release"...

10.2.8 släpptes tre veckor före 10.3
10.3.9 släpptes två veckor före 10.4
(källa: Wikipedia)

...så det är väl ganska troligt att det hinner komma en 10.4.11 också, i september/oktober.

Jag förvånas över min egen reaktion "Men neee så kan de ju inte göra, det går ju emot deras gamla siffror och det kan man ju inte göra"

BTW, är det någon som fortfarande har buggar att gnälla över i 10.4.9? Kan ju vara läge att skriva till Apple och gnälla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-18 12:33

Jag har inga stora buggar i Mac OS X 10.4.9. Däremot några blandade saker som jag stött på de senaste dagarna som jag hoppas fixas i Mac OS X 10.5:
1. Lås namnet på hemmappen. Ofattbart att man kan ändra detta.
2. Bluetooth-programmens GUI lämnar en hel del att önska.
3. En separator mellan papperskorgen och dokumentdelen i Dock.
4. Se till att Adressbokens columner funkar som i Findern, dvs kunna ändra storlek på alla eller dubbelklicka så de anpassar sig efter innehållet.

Har många många fler men det är det jag tänk på den senaste veckan.

Ursprungligen av acke:

2. Bluetooth-programmens GUI lämnar en hel del att önska.

Just detta åtgärdas i 10.5.

Screenshot från senaste builden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-18 19:16
Ursprungligen av Capeman:

Just detta åtgärdas i 10.5.

Screenshot från senaste builden

Den bilden hade jag missat! Skönt! *bockar av*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 16:45
Ursprungligen av Capeman:

Just detta åtgärdas i 10.5.

Screenshot från senaste builden

Fast vänta nu här. Det där är ju från Bluetooth-delen i Systeminställningar. Jag menar GUI i Bluetooth Filöverföring.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-05-18 13:16

Bah! Det måstes ingenting. Tror inte för ett ögonblick på nån 10.4.10.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-05-19 10:09
Ursprungligen av Snooze:

Bah! Det måstes ingenting. Tror inte för ett ögonblick på nån 10.4.10.

*äter upp min hatt*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-18 13:18

- Fixar problemen med crash om man inte avmonterar disk
- Jag har haft problem med att docken låser sig, verkar hända när man är inloggad länge (en vecka ca)

Jovisst, 10.4.10 kommer nog alltid...

http://www.thinksecret.com/news/0705macosx10410.html

10.4.10 finns att ladda ned för oss som är betalande ADC-medlemmar. Så den finns i allra högsta grad. Och vad har folk för problem med numreringen? Jag fattar inte det, det är ju bara löpnummer efter varje punkt...

Ursprungligen av Per Ejeklint:

10.4.10 finns att ladda ned för oss som är betalande ADC-medlemmar. Så den finns i allra högsta grad. Och vad har folk för problem med numreringen? Jag fattar inte det, det är ju bara löpnummer efter varje punkt...

Jag förstår inte heller vad folk har för problem med att det skulle kunna vara en siffra högre än 9 i slutet. Det är ju en 10:a i början. Versionsnumreringen är ju dessutom typ samma som nästan alla opensource-projekt använder och där är det ju inte ovanligt med versionsnummer som slutar på typ 42.

På grund av att Leopard försenas får vi som sitter med G3:or ett stabilare/mindre buggigt/bättre system. Hade Leoparden kommit i tid hade väl mitt gamla Dasslock för evigt fastnat på 10.4.9 Kanske fungerar som plåster på såren för alla som är ledsna (just det, kolla bara klagosången på www.lowendmac.com ) för att de inte kommer att kunna uppgradera sina gamla maskiner till senaste senaste.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

På grund av att Leopard försenas får vi som sitter med G3:or ett stabilare/mindre buggigt/bättre system. Hade Leoparden kommit i tid hade väl mitt gamla Dasslock för evigt fastnat på 10.4.9 Kanske fungerar som plåster på såren för alla som är ledsna (just det, kolla bara klagosången på www.lowendmac.com ) för att de inte kommer att kunna uppgradera sina gamla maskiner till senaste senaste.

Är det helt klarställt att allt G3-stöd är borta i Leopard? Det har jag missat i så fall. "Redan" i och med Panther försvann ju stödet för vissa G3-or, ja det finns ju till och med PB G3-or (Kanga) som inte kan köra OS X alls.

  • Medlem
  • 2007-05-19 18:43

Jag vill att de löser den otroligt långa time out-tiden när man råkar vila datorn utan att avmontera nätverksvolymer och sedan rycker sladden.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-05-20 17:51
Ursprungligen av Baron:

Jag vill att de löser den otroligt långa time out-tiden när man råkar vila datorn utan att avmontera nätverksvolymer och sedan rycker sladden.

O ja, visst är det irriterande, glömmer alltid att avmontera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 16:42
Ursprungligen av tobbehj:

O ja, visst är det irriterande, glömmer alltid att avmontera!

Ellerhur! Så irriterande. Borde väl inte vara jättesvårt att fixa va? En av flera saker jag hoppas fixas i Mac OS X 10.5.

Sedan får de se till att inte Safari käkar så mycket minne

Men även om det officiella stödet för G3 skulle försvinna så är chanserna stora att det kommer att gå ändå genom att använda t ex XPostFacto för att installera. Att Apple skulle göra så skulle troligtvis inte bero på att Leopard skulle kräva någon viss funktion som bara fanns i G4 och senare, utan snarare att de vill minska på det större antal Macar de testkör Mac OS X på.

Ursprungligen av Marcus K:

Men även om det officiella stödet för G3 skulle försvinna så är chanserna stora att det kommer att gå ändå genom att använda t ex XPostFacto för att installera. Att Apple skulle göra så skulle troligtvis inte bero på att Leopard skulle kräva någon viss funktion som bara fanns i G4 och senare, utan snarare att de vill minska på det större antal Macar de testkör Mac OS X på.

Core image lär vara centralt i Leopard. G4ans AltiVec ska tydligen fixa detta, och har man ett Core image-kapabelt grafikkort är det förstås ännu bättre. Det är förstås också bara spekulationer. Frågan är om inte Leopard skulle bli fruktansvärt trögt på G3or, även om det skulle gå att installera med XPostFacto.

*håller tummarna för ett nytt, fräscht utseende utan borstad metall till Leopard*

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 18:26

Men vänta.....GUI är det "utseendet"?? (Om jag har fel behöver ni inte läsa vidare).
Behöver man det?
Jag har Blåtandsfilöverföring i dockan och släpper bara filerna där.

Yes!!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-05-24 21:13
Ursprungligen av Yes:

Men vänta.....GUI är det "utseendet"?? (Om jag har fel behöver ni inte läsa vidare).
Behöver man det?
Jag har Blåtandsfilöverföring i dockan och släpper bara filerna där.

Yes!!

Yepp, Graphical User Interface.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 22:20

Det enda jag begär är en totalt bombsäker, råstabil och snabb Finder. Resten känns sekundärt.

Bevaka tråden