Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska jag hantera min helt nya MacBook?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej har just varit och köppt en ny Macbook och undrar om det är något som jag ska göra så här precis i början läste något om att man skulle tömma bateriet helt första gången stämmer det? Är det något annat ni tycker jag ska göra? Måste bara säga att det här är min första mac och som det känns nu inte den sista:)

Senast redigerat 2007-05-24 16:11
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-05-24 16:23

Här är en till som tar emot alla goda tips och inte vill göra alla misstag själv.

Eftersom skärmen är helt blank och datorn är byggd för att vara mycket tunn så händer det att skärmen skrapar i tangentbordet när man transporterar den i en väska. Jag märkte ett litet skavmärke på skärmens yta efter ett par månader och efter det har jag alltid något mjukt skydd mellan när jag fäller ihop datorn.

Skaffa ett Second Skin-fodral som gör att din MacBook inte blir repad under transport.

Det där om batteriet kallas för att kalibrera batteriet. Det finns ett chip som håller reda på laddningsgraden i batteriet. Du kalibrerar det genom att ladda upp fullt, dra ur sladden och kör slut på batteriet så att MacBooken går ner i vila. Snabbaste sättet är att sätta i en DVD och kolla på en film.

Till rengöring kan jag rekommendera en mycket lätt fuktad microfibertrasa. Kom ihåg att vrida ur den väl så att du inte kortsluter något.

Skavmärken på skärmen har varit ett problem sedan Lombard ungefär, men jag trodde det var mindre på MacBook på grund av de platta tangenterna. Är det inte det?

Utsidan är "repvänlig" så det förslår. Antingen räknar man med det eller så får man gulla med den rätt uttalat, med extrafodral och sånt.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Skavmärken på skärmen har varit ett problem sedan Lombard ungefär, men jag trodde det var mindre på MacBook på grund av de platta tangenterna. Är det inte det?

På min MacBook så är det inte själva tangenterna som gnider mot skärmen utan kanten mellan musplattan och tangentbordsdelen. Har haft turen att märkena inte gnotts fast i skärmen ännu, så dags att börja med något skydd invändigt även för min del.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-25 10:08
Ursprungligen av Christofer:

På min MacBook så är det inte själva tangenterna som gnider mot skärmen utan kanten mellan musplattan och tangentbordsdelen. Har haft turen att märkena inte gnotts fast i skärmen ännu, så dags att börja med något skydd invändigt även för min del.

Har tidigare haft flertalet PC:s med just detta problem, dock tycker jag inte detta är ngt på min MP.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-24 17:46

Rengör dina händer och datorn ofta, det gror lätt in sig i plasten och då ser den så tråkig ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 18:12

Annars kan du göra som jag och låta datorn bli använd. Och se använd ut. (Gäller ej skärmen, vars repor är mer än rent kosmetiskt irriterande)

Vänligen, Ylan

Jag fick ett litet gruskorn på styrplattan och när jag stängde locket gjorde det ett märke i skärmen. Tangenterna har inte repat min skärm eftersom de inte tar i skärmen. Gruskornet gjorde dock ett tydligt märke mitt i.

Ursprungligen av hübinette:

Hej har just varit och köppt en ny Macbook och undrar om det är något som jag ska göra så här precis i början läste något om att man skulle tömma bateriet helt första gången stämmer det?

Det stämmer inte alls, tvärtom gör det mer skada än nytta. Det finns absolut ingen anledning att kalibrera batteriet om man inte har rejäla problem med felvisande laddningsindikator, och varje kalibrering sliter ganska rejält på batteriet. Använd i stället vanligt sunt förnuft och låt bli all batteri-voodoo så får batteriet ett så långt och lyckligt liv som möjligt.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-05-24 22:05

Jag har ett annat tips, som kanske faller lite utanför det som efterfrågas iofs. Men när du stänger skärmen, eller vinklar den, så ta ALDRIG i kanterna. Vinkla/stäng/öppna alltid skärmen genom att greppa i skärmens mitt, typ där kameran sitter. Annars kommer skärmen bli sned pga ojämn belastning på gångjärnen. Detta visste jag inte när jag hade min PowerBook, och det gick rätt fort att få skärmen sned. Det syns iofs bara när locket är stängt, men det suger häströv när det väl hänt.

Om batterier så säger Apple: http://www.apple.com/batteries/notebooks.html
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

Jag skaffade mig ett Tucano fodral för min MacBook. Då säger det inte "klonk" om MacBooken när jag ställer ned min ofodrade ryggsäck på backen och det repar inte när jag fyller ryggan med pryttlar.

Ursprungligen av Snooze:

Jag har ett annat tips, som kanske faller lite utanför det som efterfrågas iofs. Men när du stänger skärmen, eller vinklar den, så ta ALDRIG i kanterna. Vinkla/stäng/öppna alltid skärmen genom att greppa i skärmens mitt, typ där kameran sitter. Annars kommer skärmen bli sned pga ojämn belastning på gångjärnen. Detta visste jag inte när jag hade min PowerBook, och det gick rätt fort att få skärmen sned. Det syns iofs bara när locket är stängt, men det suger häströv när det väl hänt.

Det är nog inget problem med en MacBook eftersom hårdplast inte deformeras lika lätt som aluminium (men om det gör det så spricker det).

Ursprungligen av bjelkeman:

Om batterier så säger Apple: http://www.apple.com/batteries/notebooks.html
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

Jag skaffade mig ett Tucano fodral för min MacBook. Då säger det inte "klonk" om MacBooken när jag ställer ned min ofodrade ryggsäck på backen och det repar inte när jag fyller ryggan med pryttlar.

Något mjukt runt datorn är aldrig fel att ha när den ligger i väskan. Jag tappade min ryggsäck på en stenplatta vilket resulterade i att ramen i min oskyddade iBook sprack runt batteriet. Det var inga problem med den förutom att den stod lite skevt på plant underlag men nu låter jag aldrig min MacBook ligga oskyddad när jag tar med mig den.

Glöm inte att njuta av doften av nyöppnad Appleprodukt! Nya leksaker luktar ofta trevligt, men Macbooken slog faktiskt det mesta, slår vad om att dom parfymerar dom med nåt som man gör med bilar.

..håller i sig ganska länge faktiskt, iaf tills man har med den på klubb och en snubbe som bara tagit med en hårddisk lånar den och röker konstant under sitt set. :/ då blir den lite mer ghettostinkande ett par dagar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-25 12:46
Ursprungligen av kottenkotten:

Glöm inte att njuta av doften av nyöppnad Appleprodukt! Nya leksaker luktar ofta trevligt, men Macbooken slog faktiskt det mesta, slår vad om att dom parfymerar dom med nåt som man gör med bilar.

Lätt! Min luktar fortfarande ny, efter snart tre månader.. och när jag är ledsen så brukar jag ta till orginalkartongen. Undra om min nya MacPro, som jag hoppas ska komma idag luktar lika gott

Mer batteri-tips från Apple -> http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 17:11

Mac Pro'na luktar riktigt illa faktiskt. Trodde det var min kollega som hade fotsvett. Sen när jag upptäckte samma lukt hemma så blev jag väldigt fundersam och följde lukten med näsan och..ja, en varm Mac Pro luktar fotsvett.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-26 08:09
Ursprungligen av Kenneth M:

Mac Pro'na luktar riktigt illa faktiskt. Trodde det var min kollega som hade fotsvett. Sen när jag upptäckte samma lukt hemma så blev jag väldigt fundersam och följde lukten med näsan och..ja, en varm Mac Pro luktar fotsvett.

Du är säker på att det inte är dina egna fötter? Dom följer ju också med hela tiden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-26 10:22

Batterierna behöver ingen särskild kalibrering numera utan är bara att ladda upp och använda. Dock ska du INTE ladda ur batterierna helt då de kan ta skada av att gå under ett visst volttal.

Batteriet har en begränsad livslängt på några hundra laddningscykler, och nya batterier finns att köpa för ganska lite pengar.

Senast redigerat 2007-05-26 12:41

Ett "torrdräkts" fodral, som Tuscano fodralet som jag har, hjälper också när man tappar datorn (när den är i fodralet). En ganska tunt lager av fjädrande material kan betyda mycket för hur mycket G-krafter som datorn utsätts för vid ett fall. Ofrivilligt så repeterade jag testet som DN gjorde, när man släppte bärbara datorer på ett hårt underlag. Min föll 50cm när jag tog ur den ur väskan och missade greppet. Den föll platt på golvet och studsade. Inga problem att få igång den efter fallet.

Ursprungligen av bjelkeman:

Ett "torrdräkts" fodral, som Tuscano fodralet som jag har, hjälper också när man tappar datorn (när den är i fodralet). En ganska tunt lager av fjädrande material kan betyda mycket för hur mycket G-krafter som datorn utsätts för vid ett fall. Ofrivilligt så repeterade jag testet som DN gjorde, när man släppte bärbara datorer på ett hårt underlag. Min föll 50cm när jag tog ur den ur väskan och missade greppet. Den föll platt på golvet och studsade. Inga problem att få igång den efter fallet.

En fråga - Tucanofodralen är ju gjorda av neopren som även används i torrdräkter. Innebär detta att fodralen är vattentäta? Hur är det med dragkedjan?

Ursprungligen av caktusaurus:

En fråga - Tucanofodralen är ju gjorda av neopren som även används i torrdräkter. Innebär detta att fodralen är vattentäta? Hur är det med dragkedjan?

Nope, de är inte vattentäta. Möjligen att man får lite stänkskydd, men inte mer än så.

  • Medlem
  • 2007-08-03 01:36

Själv har jag använt skumplastskyddet som ligger mellan tangentbord och skärm sedan jag fick min iBook för två år sedan och har inte ett märke, bortsett från den döda tripsen inne i skärmen, som jag skrivit en tråd om. Sköter man grejorna noga från början håller de ofta (läs förhoppningsvis) hur länge som helst.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-08-03 16:03

När jag hade min 12" PB la jag en genomskinlig plastfil, sån man har att klä böcker med på utsatta ställen. Lämnar inga som helst märken och syns knappt på en iBook /PB och gör att man slipper skitfläckar. Man byter bara film en ggn om året typ.

  • Medlem
  • 2007-08-04 20:06

köp en AQA-svamp på ICA. den kan du använda för att sudda bort smuts som fastnar på den matta ytan vid handlederna, grymt bra grej.
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/18/aqa//410big.gif

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-12 01:32
Ursprungligen av ASTRX:

köp en AQA-svamp på ICA. den kan du använda för att sudda bort smuts som fastnar på den matta ytan vid handlederna, grymt bra grej.
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/18/aqa//410big.gif

Jag irriterar mig djupt på ett par fläckar, precis där jag har handledarna på min svarta Macbook, dock bara på den vänstra sidan. Rent och prydligt skall det vara, och då jag även beställt det nya tangentbord, vill jag gärna ha bort dessa fläckar för gott.

Duger denna svamp ovan till detta? Har du själv testat? Ingen risk att den svarta färgen försvinner?

1
Bevaka tråden