Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger ner iMac 17 tum, ny iMac i slutet av juni?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Think Secret påstår att Apple ska lägga ner 17-tumsvarianten av iMac, samt skriver att iMacen kommer att uppdateras mot slutet av juni.

http://www.thinksecret.com/news/0705imac.html

Vad gäller dumpningen av 17-tummaren så påpekar MacRumors att detta är i linje med vad AppleInsider skrev om redan i mars.

Fast den kommer väl att leva kvar som Educationmodell va?

Hur funkar det med iMac LCD i skolorna nuförtiden? eMacens fördel var ju dess pettåliga CRT. Eller är det som vanligt snålt med nya macar ute på skolorna?

Men blir det fingeravtryck får man väl ta till Via Color - tar ju som bekant bort "fettfläckar, ägg och hjärna".

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-05-22 09:41

Fungerar utmärkt med TFT skärmar i utbildningsyfte. Vi hadde 32 stycken iMac G5 på min förra skola.

Ursprungligen av johan_tanying:

Hur funkar det med iMac LCD i skolorna nuförtiden? eMacens fördel var ju dess pettåliga CRT. Eller är det som vanligt snålt med nya macar ute på skolorna?

Men blir det fingeravtryck får man väl ta till Via Color - tar ju som bekant bort "fettfläckar, ägg och hjärna".

Det kräver mycket uppfostran det där. Börjar man inte lära sig i tid så får man 30-åringar med flottiga petmärken över hela skärmen.

För övrigt har de flesta anställda på min institution på Göteborgs Universitet iMacar.

Jag tänkte nog mest på illbattingarna i grundskolan. Men universitetsfolk är väl lika duktiga på att peka med fingret direkt på skärmen som resten av svenska folket...

Precis, flottiga fingrar gör väll inget i jämförelse med att de kör en bläckpenna rätt in i den.
Glasskiva framför skärmen vore bra ibland.

Ursprungligen av Chaosstar:

Precis, flottiga fingrar gör väll inget i jämförelse med att de kör en bläckpenna rätt in i den.
Glasskiva framför skärmen vore bra ibland.

Man låter skyddsplasten sitta kvar helt enkelt (om den har någon alltså). När väl den är för sunkig så sliter man bort den och har skärm i nyskick trots att den gått ett bra tag.

Jag har kört den strategin med mina barn, och det duger gott.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Man låter skyddsplasten sitta kvar helt enkelt (om den har någon alltså). När väl den är för sunkig så sliter man bort den och har skärm i nyskick trots att den gått ett bra tag.

Jag har kört den strategin med mina barn, och det duger gott.

Ja det funkar bra med barn.
Man jag pratar om ungdommar som med glädje kör en penna genom skärmen just för att det är skolans dator.

Låter osannolikt att Apple skulle lägga ned 17" modellen eftersom många tycker att 20" modellen tar för mycket plats, speciellt viktigt för skolor och företag, men kanske så kommer nya 20"(eller kanske 19"?) iMac vara kompaktare...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 11:36

Dra igång den interna cameran och skicka räkningen hem till deras föräldrar

  • Oregistrerad
  • 2007-05-24 15:49

jag väntar med spänd förväntan på ny iMac och hoppas på ny/extraslim design. generellt tycker jag att det har blivit lite tråkigt på senaste tiden - för alla bara "gissar" om vad som skall komma och det är knäpptyst från apple...

Ursprungligen av el gringo:

generellt tycker jag att det har blivit lite tråkigt på senaste tiden - för alla bara "gissar" om vad som skall komma och det är knäpptyst från apple...

Du menar att Apple täppt till sina läckor så väl? För officiellt har ju inte Apple sagt något om kommande produkter på många år. Faktum är att det är på det senaste året som det hänt flest gånger, först Apple-TV i höstas, sen iPhone i januari och nu senaste en hint om kommande LED-skärmar i Jobs miljöbrev.

PS. Du behöver logga ut, radera dina cookies och logga in igen för att få tillbaka din användare rätt, nu blir det fel när du skriver inlägg, som du ser.

MacBook Pro har ju uppats med nya processorer och dessutom GeForce 8600GT... borde inte iMac får sig en update i samma veva?

Ursprungligen av SthlmsKille82:

MacBook Pro har ju uppats med nya processorer och dessutom GeForce 8600GT... borde inte iMac får sig en update i samma veva?

Det florerade många rykten om iMac inför WWDC, AppleInsider sa ingen iMac medan Think Secret trodde på iMac. Det blev ingen då, men det kanske ändå är en pågång. Frågan är om den är färdig redan nu innan sommaren, eller om den dröjer (t.ex. till Apple Expo i Paris i september).

Tidsmässigt är den redan långt över tiden, men det är ju inte en garanti för att det kommer något även det gör det mer troligt.

Kanske blir det till och med en uppdatering av större sort. Som många har sagt här tidigare: en design som matchar AppleTV är inte helt omöjlig. Tunnare och med aluminiumkanter på sidorna.

med risk för att ansluta mig till skaran av "dom som gissar" så delar jag med mig av mina små tankar, eller snarare en liten fundering.
är det inte konstigt att 17" imac har samma (låga) upplösning som 15" MBP (i MBPs fall är den helt ok) medans 17" MBP kan fås med samma upplösning som 23" cinema display?

Det borde helt klart komma en generell uppdatering av panelerna från apple snart, och jag bara hoppas att det var startskottet som gick i och med senaste revisionen av MBP.

Vad tror ni?
Om nu 17"aren fortsätter att tillverkas så måste den komma med mer än 1440x900 eller vad det är, a'ait?

Jag tar mig friheten att dubbelposta detta från en annan tråd:

AppleInsider säger att det kommer en helt nydesignad iMac nån gång slutet av juli till mitten av augusti. 20 och 24 tum:

Appleinsider reports that the long awaited iMac updates will finally be released in mid to late summer -- "sometime between the latter half of July and mid-August".

Appleinsider reiterates that the 20" and 24" iMacs will see radical redesigns "both slimmer and sleeker" than today's offerings.

MacRumors om det: 20" and 24" iMacs Due Mid-to-Late Summer

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-18 23:02

Kan det vara så att den nya designen inte tillåter en 17" skärm? Jag menar att det måste till en 20" skärm för att all hårdvara ska få plats inom designramen för nya iMaclinjen.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-18 23:43

Tycker inte mer än att 17 har spelat ut sin roll för desktop station i hemmet för länge, längesen.
Helt rätt i tiden att uppdatera 20-24 modellerna nu. Mac Pro kostar för mycket för normal konsumenten men dock är den inte för dyr.
iMac kommer att sälja tror jag beroende av priset, designen kommer ha en stor roll för försäljningen.
Detta tippar jag på.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-06-19 08:19

Om Apple skulle släppa både minin (enligt annat AI-rykte) och 17" iMac så skulle vi helt plötsligt inte ha några macar för under 10'. Vilket i skolvärden är lika med att då blir det inga inköp. Att handla bärbara till gymnasiet är typ samma sak som att packa upp dem ur lådan och släppa ut dem genom fönstret från tredje våningen...

Den statligt finansierade eftergymnasiala utbildningen har lite bättre ekonomiska resurser, men vi i den kommunala svängen har kniven på strupen konstant. Man utgår från att allt är för dyrt, oavsett prisvärde, och man räknar enbart kronor och inte vad man får för slantarna.

Så att ta bort lågprissegmentet är verkligen inte en trevlig nyhet för mig och mina likar.

Ursprungligen av Kalle W:

Så att ta bort lågprissegmentet är verkligen inte en trevlig nyhet för mig och mina likar.

Med tanke på Apples satsningar mot skolor i USA låter det väldigt konstigt att bara döda den marknaden... Eller klara dom sig på MacBook i skolorna i USA?

Ursprungligen av Adrian B:

Med tanke på Apples satsningar mot skolor i USA låter det väldigt konstigt att bara döda den marknaden... Eller klara dom sig på MacBook i skolorna i USA?

I Canada och USA är Apples enklaste bärbara dominerande. Om jag förstått saken rätt köper skolorna iBooks/MacBooks som sedan eleverna tar över efter avskrivning, det gör att ett personligt ansvar/omsorg tas, och därför håller idéen.

En institutionsdator, även om den är byggd i bohusgranit, förlorar sin vigör snabbt med alla användare som bara ser ett verktyg.

Även om 17-tummaren försvinner som konsumentmodell tror jag nog att den blir kvar för utbildningssektorn.

Så länge de inte dumpar 3.5" disken till förmån för en 2.5"...

Nåja, bra timing inför terminsstarten, hög tid gå tillbaka till Mac efter ett halvår med Windows.

Det blir fint med en uppdaterad imac, perfekt för att starta mitt nya liv som macanvändare

  • Medlem
  • 2007-06-20 12:20

Vad gäller ursprungsfrågan är jag rätt säker på att man dumpar 17-tummaren. Dels för att 17 inte längre är standarstorlek vid nyinköp av skärmar längre och priserna har ju gått ner drastiskt, samt att man vill ha högre upplösningar vilket 20-tummaren erbjuder, åtminstone på standardpaneler.

Som många andra här så ser jag också fram emot en helt ny alt upphottad imac. Det har diskuterats och spekulerats vad gäller den kommande designen, kommmer det vara borstad aluminium eller plats. Någon har sagt att alu är för Pro och plast för de andra så i linje med det så kanske kommande modell ser ut såhär:

GÖr den det och inehåller MINST prestanda motsvarande MBP så trycker jag på köpknappen inom loppet av 10 sekunder efter att butiken åter öppnat, kanske lite snabbare

(frågan är vara hur de gör med kraftagg?)

så här ska det se ut ...

Ursprungligen av Tussen69:

så här ska det se ut ...

Göra den exakt likadan som Cinema Display? Jo, det känns ju väldigt Apple. Nyskapande osv.

Med tanke på hur radikalt de förändrat designen de gångerna de har ändrat den (original -> G4 ->G5/Intel), så förväntar jag mig något lika radikalt den här gången.

Bevaka tråden