Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför blir iPhone aldrig en succé som iPod

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

FastCompany skriver: "iPod har satt ribban enormt högt för Apple, och iPhone kommer aldrig nå samma höjd - den kommer inte ens komma i närheten". Men på lång sikt kan den bli en succé - främst på grund av smidighet. Det är smidigt att verkligen samla allt i en välfungerande enhet.

Vettig artikel eller bara bla bla?

http://www.fastcompany.com/articles/2007/05/apple-iphone-not-next-ipod.html

Succé på lång sikt? Om det stämmer att Apple har beställt 12 miljoner iPhone så luktar det snarare pangsuccé vid säljstart....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-23 17:33

Skum artikel.. iPhone ska ju inte fungera som en iPod heller, den är ju gjord för människor som vill kombinera flera saker samtidigt. iPhone kommer att göra succé som både surfmaskin, iPod och telefon samtidigt och på inget annat sätt, för floppar en funktion kommer hela grejen ju att vara meningslös.
Om den aldrig bilr en succé som iPod kommer alltså iPhone aldrig att bli en succé, och om det är det artikelförfattaren försöker att säga så tror jag honom inte.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-23 18:02

iPhone kommer att ta en betydande marknadsandel inom segmentet "smartphones", men inte så dominant stor del som iPod tar inom sitt/sina segment när det gäller bärbara mp3-spelare. Den dominansen - inom mobiltelefoni - har redan Nokia idag (nästan).
Det kommer att bli en lönsam affär för Apple och detta är en succe om man frågar aktieägarna.
Prissättningen avgör HUR stor del av "smartphones-segmentet" iPhone tar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 18:17

Jag är såld, så i mina ögon är det en succé!
Men vi får se vad som händer. Artikeln är som vilken "enligt statistik" - Artikel som helst och ibland stämmer det o ibland inte. Men som sagt, Jag ser fram emot att sitta i Kungsträdgården och surfa på min "nya" iPhone.

Min 30gb (20gb? minns inte) G5 ipod får min bror ärva för jag kommer garanterat använda iPhonen som en "ipod" om batteriet inte dör efter 1 timma.

Vad brukar en populär mobiltelefon modell sälja över världen?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-23 19:55

Tror inte det kommer bli så poppis, visst, den kan säkert slå genom lite på amerikanska marknaden, men har ingen chans på den Europeiska eller Asiatiska marknaden, som redan har för hård konkurrens på området. Framförallt utan 3eparts produkter.

Problemet blir att den kommer vara dyr, och företag kommer säkert inte kunna använda deras Exchange-servrar för att koppla samman det på ett bra sätt. Apple kommer säkert inte bry sig om att implementera bra funktioner för OS X Server, utan satsar bara på konsumentmarknaden och därför faller det bort. Istället satsar de säkert på ilife-integration, och där faller alla företagsmiljöer bort.

Ursprungligen av Sidde:

Tror inte det kommer bli så poppis, visst, den kan säkert slå genom lite på amerikanska marknaden, men har ingen chans på den Europeiska eller Asiatiska marknaden, som redan har för hård konkurrens på området. Framförallt utan 3eparts produkter.

Problemet blir att den kommer vara dyr, och företag kommer säkert inte kunna använda deras Exchange-servrar för att koppla samman det på ett bra sätt. Apple kommer säkert inte bry sig om att implementera bra funktioner för OS X Server, utan satsar bara på konsumentmarknaden och därför faller det bort. Istället satsar de säkert på ilife-integration, och där faller alla företagsmiljöer bort.

Tro du kommer få äta upp det där inlägget rätt snart, det enda som kan hindra Apple från att iPhone blir en dundersuccé är om iPhone skulle drabbas av något tekniskt problem eller om Apple inte skulle kunna leverera i rätt takt, konkurrenterna är frånkörda och Apples varumärke är skyhögt åtråvärt. Priset är inget problem iPhone är billig jämförelsevis och kommer antagligen säljas subventionerad i vissa länder.

Ursprungligen av Sidde:

Tror inte det kommer bli så poppis, visst, den kan säkert slå genom lite på amerikanska marknaden, men har ingen chans på den Europeiska eller Asiatiska marknaden, som redan har för hård konkurrens på området. Framförallt utan 3eparts produkter.

Problemet blir att den kommer vara dyr, och företag kommer säkert inte kunna använda deras Exchange-servrar för att koppla samman det på ett bra sätt. Apple kommer säkert inte bry sig om att implementera bra funktioner för OS X Server, utan satsar bara på konsumentmarknaden och därför faller det bort. Istället satsar de säkert på ilife-integration, och där faller alla företagsmiljöer bort.

Jag tror, precis som Simon ovan, att du får äta upp det där.

Speciellt det här med att den är för dyr, för det argumentet är nog det konstigaste i den här debatten. Har nån kollat vad t.ex. Nokia N95 kostar? Vad andra telefoner i smartphone-segmentet kostar, generellt sett?

Jag kan inte låta bli att dra en parallell med lanseringen av iPod där en medlem här på 99mac yttrade det numera klassiska:

Citat:

samt priset.. oj oj.. kommer nog inte o sälja mer än en handfull för det priset.
Jag ska då inte ha någon.

Tro mig, iPhone kommer inte att falla på priset.

Däremot kan iPhone misslyckas om det visar sig att programvaran är buggig, om det flashiga gränssnittet inte är användbart, om tryckskärmen inte fungerar som den ska, om batteritiden är katastrofal osv. Jag tror dock att Apple lyckas bättre än så.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 23:41

iPhone faller som några redan sagt pga att företag inte kan integrera den på samma sätt som de kan med blackberrys eller ngn smartphone från SE eller nokia...

kasst drag av apple att inte fokusera mer på företagsmarknaden. hur många privatpersoner springer omkring med smartphones?

Ursprungligen av bj8:

iPhone faller som några redan sagt pga att företag inte kan integrera den på samma sätt som de kan med blackberrys eller ngn smartphone från SE eller nokia...

kasst drag av apple att inte fokusera mer på företagsmarknaden.

hur många privatpersoner springer omkring med smartphones?

Ganska många och fler blir det varje dag..

Vad gäller företagsintegrering o.s.v. så kommer det garanterat "smarta" lösningar till iPhone från Apple och andra utvecklare.

  • Medlem
  • 2007-05-24 09:34
Ursprungligen av Sidde:

Tror inte det kommer bli så poppis, visst, den kan säkert slå genom lite på amerikanska marknaden, men har ingen chans på den Europeiska eller Asiatiska marknaden, som redan har för hård konkurrens på området. Framförallt utan 3eparts produkter.

Problemet blir att den kommer vara dyr, och företag kommer säkert inte kunna använda deras Exchange-servrar för att koppla samman det på ett bra sätt. Apple kommer säkert inte bry sig om att implementera bra funktioner för OS X Server, utan satsar bara på konsumentmarknaden och därför faller det bort. Istället satsar de säkert på ilife-integration, och där faller alla företagsmiljöer bort.

Jag tror precis samma sak. En telefon som Nokia N95 springer ju cirklar kring iPhone vad det gäller teknik under skalet. Att iPhone kör någon form av mobile OS X fyllt med några coola features är inte skäl nog för folk att köpa den, Apple har ingen dominans på datormarknaden av samma skäl.

Människor är märkestrogna när det gäller mobiltelefoner, de kommer snegla på iPhone men inte köpa den. I synnerhet inte när den, sannolikt, kommer vara bunden till en specifik operatör.

Apple skulle behövt släppa en hel serie med iPhones, stora som små, basic som pro.

Hoppas jag har fel.

Ursprungligen av Björnström:

Vettig artikel eller bara bla bla?

Jag tror dom är helt ute och cyklar faktiskt. Apple har ju aldrig sagt att de ska ta samma marknadsandelar som iPoden har, det vore helt orealistiskt. Om jag minns det rätt så siktar dom på 1 procent av marknaden, eller om det till och med bara var 1 procent av smartphonemarknaden.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-24 01:45

Att iPhone inte kan "integreras" med företagens Exchange-servrar är egalt - det segmentet (bizniz people) är inte målgruppen - en målgrupp som inte köper Apple-grejer oavsett vad dom gör.
Jag tror dock att kalender och adressbok från Outlook kan synkas och det är allt vanliga pezenissar som vill vara hippa begär.
Men - som sagt - Apple's huvudsakliga målgrupp (naturligtvis) är köpstarka estetiker i 20-30 årsåldern som synkar sin iPhone klockrent mot sin Mac så klart. Dom jobbar inte åt större företag med Exchange-servrar - och även om så är fallet så skiter dom i det. Vad är en synk mot en Exchange-server mot världens hottaste hightech-mobil? Bara kostymgubbarna bryr sig om Exchange-servrar

Det är klart att dom tar en procent av marknaden. Lätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 09:14
Ursprungligen av mjg:

Att iPhone inte kan "integreras" med företagens Exchange-servrar är egalt - det segmentet (bizniz people) är inte målgruppen - en målgrupp som inte köper Apple-grejer oavsett vad dom gör.
Jag tror dock att kalender och adressbok från Outlook kan synkas och det är allt vanliga pezenissar som vill vara hippa begär.
Men - som sagt - Apple's huvudsakliga målgrupp (naturligtvis) är köpstarka estetiker i 20-30 årsåldern som synkar sin iPhone klockrent mot sin Mac så klart. Dom jobbar inte åt större företag med Exchange-servrar - och även om så är fallet så skiter dom i det. Vad är en synk mot en Exchange-server mot världens hottaste hightech-mobil? Bara kostymgubbarna bryr sig om Exchange-servrar

Det är klart att dom tar en procent av marknaden. Lätt.

Word!
Vad är Exchange anyway?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-24 09:39

Okej, målgruppen är "köpstarka estetiker i 20-30 årsåldern".
Lägg till: som använder Mac och som tycker att det är ok att släpa runt på en så stor telefon.

Tyvärr tror jag inte heller på iPhone i någon större utsträckning. Jag har använt smartphones under rätt lång tid och oavsett hur smidigt det ser ut att använda dem i produktinfo och presentationer så är det klyddigare "i verkligheten". Är man trendig och "hip" så vill man nog ha en pytteliten, flashig nalle än en rätt stor sak för även om iPhone är liten i jämförelse med andra smartphones så är den vansinnigt stor i jämförelse med en _liten_ mobil.
Syncmöjligheterna tror jag spelar rätt liten roll tror jag. Då är tredjepartsstödet ett större problem.
Läser man t.ex. Handangos föresatser för 2007:
http://www.lbszone.com/content/view/1475/2/
så ser man ju att iPhone har svårt att hänga med i flera av grenarna (som tydligt pekar på PocketPC). Halva 2007 har dock gått och jag kan inte riktigt se att deras mål har slagit in dock.
Jag är överlag skeptisk till smartphones, även om jag själv kör det. Största fördelen för PPC-telefoner är ju dock det massiva programutbudet. Något som Apple kommer få kämpa mot.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 10:44

Vaddå, Iphone är väll nya iPod och så var saken biff, vill du ha en iPod blir det en iphone?

Jag tror heller inte Iphone kommer bli någon dundersuccé den saknar det som krävs för företagsmarknanden, samt att Apple då låser den så den heller inte kan få det.

Stöd för Exchange är bara en sak och nej det är inte bara kostymnissar som använder det.

Och det är inte Nokia N-series som det ska jämföras med utan deras E-serie som är för företag. Telefonerna är fula som stryk men de innehåller istället programvara som passar företag. Titta på pdf, word och excel-filer bl.a. stöd för exchange vanlig pop mail etc etc.

Men som bollman skriver så är målgruppen:
"köpstarka estetiker i 20-30 årsåldern".

I den gruppen kommer den regera.

Å andra sidan har Apple aldrig sagt att de vill inte på företagsmarknaden utan bara vill kapa åt sig en liten procentenhet av marknaden.
De vill lägga till en till inkmostström till Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 12:24

Det är omöjligt att säga om iPhone blir en succé eller inte. Jag är utled på alla tvärsäkra rubriker av typen "Därför blir..." "Så gör du..." osv. Svaret är: vi får vänta och se.

Ursprungligen av Mondo:

Det är omöjligt att säga om iPhone blir en succé eller inte. Jag är utled på alla tvärsäkra rubriker av typen "Därför blir..." "Så gör du..." osv. Svaret är: vi får vänta och se.

Håller med, det enda jag inte riktigt orkar med är alla dessa Messerschmittar som borde sitta med i Apples Ledningsgrupp - enligt dem själva.
De är tvärsäkra på att det blir ditt eller datt.

Själv är jag som glad amatör övertygad om att det blir en succé.
Att luren skulle stå och falla med kostymnissarna? Va?
Själv vill jag och många med mig förmodligen ha Problemfri Kommunikation. SMS/MMS, telefon, webläsare etc och allt bara fungerar på känt mac-vis...längtar dit.

Jag har en K800i idag som jag skall slänga utför berget den dag jag packar upp iPhone'n. Den gör precis allting - halvbra....
Ingen jäkel har ju tänkt längre än näsan räcker när det kommer till gränssnittet. Dessutom är ju alla lurarna likadana, i stort sett.

Själv stötte jag på en Volvotekniker häromdagen som tyckte att iPhone kommer aldrig att slå för att den har inget tangentbord ju....och vem vill ha massa färggrannt pynt i sin telefon. Jag frågade om han fortfarande körde DOS? Om han liksom kände att han började darra och snyfta invärtes om han inte fick skriva BAT-filer med villkorssatser i.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-26 17:02
Ursprungligen av Goflorp:

...det enda jag inte riktigt orkar med är alla dessa Messerschmittar som borde sitta med i Apples Ledningsgrupp - enligt dem själva.
De är tvärsäkra på att det blir ditt eller datt.

Själv är jag som glad amatör övertygad om att det blir en succé.

Ursprungligen av Goflorp:

Håller med, det enda jag inte riktigt orkar med är alla dessa Messerschmittar som borde sitta med i Apples Ledningsgrupp - enligt dem själva.
De är tvärsäkra på att det blir ditt eller datt.

Näe, inte känner jag att jag behöver sitta i deras ledningsgrupp, de verkar ju göra ett rätt bra jobb redan.

Ursprungligen av Mondo:

Det är omöjligt att säga om iPhone blir en succé eller inte. Jag är utled på alla tvärsäkra rubriker av typen "Därför blir..." "Så gör du..." osv. Svaret är: vi får vänta och se.

Problemet är att de finns så många där ute som verkar analysera sakerna helt fel eller inte förstå vad det handlar om och när de skriver sina domedagsartiklar kan man känna ett behov av att kontra. Det är förstås ingen som vet hur det kommer att gå, men det betyder inte att det är omöjligt att säga: Jag tror det är en given succé om den leverar vad den utlovar samt att det kommer att visa sig att priset absolut inte är ett hinder, precis som det aldrig var för iPod.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-24 13:11

Fast det är väl just "vi" som vet? Hur många här är hundra på att de kommer köpa den?
Detta forum borde ju _verkligen_ innehålla precis den målgrupp som Apple riktar sig emot. Hur många av alla tiotusentals användare här kommer köpa den? Hade varit kul att veta. Om man sen extrapolerar lite från det så kan man ju bedöma hur den kommer sälja.

Det är ju ganska långt från att tycka den ser tuff ut i en presentation till att verkligen hosta upp de där 6-7000 den kommer kosta...
Jag kan med 90% säkerhet säga att jag inte kommer köpa någon... kanske lite beroende på att jag är på väg bort från Apple-inlåsningen...

Ursprungligen av bollman:

Det är ju ganska långt från att tycka den ser tuff ut i en presentation till att verkligen hosta upp de där 6-7000 den kommer kosta

iPhone lär inte kosta 6-7000 när den kommer till Sverige,med tanke på en fortsatt gynnsam dollarkurs så tror jag mer på 4000-5500 och kanske betydligt lägre pris om den blir toksubventionerad.

Ursprungligen av bollman:

Detta forum borde ju _verkligen_ innehålla precis den målgrupp som Apple riktar sig emot.

Ja, det var just en fin målgrupp när iPoden lanserades

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-24 15:48

Precis, och tänk på att folk hostade upp lika mycket när RAZR lanserades i USA, och den är ju varken lika mångsidig eller lika cool som iPhone är.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-25 01:49

Nä, men vansinnigt liten (då iaf), något som många är beredda att betala mycket för.

Sådär vansinnigt billig tror jag inte iPhone kommer bli. Räkna med ett pris på dollarpriset*10. Varför i hela friden skulle Apple helt plötsligt börja dumpa priset på iPhone medans man håller uppe priserna på alla andra produkter? Nänä.

Ursprungligen av bollman:

Nä, men vansinnigt liten (då iaf), något som många är beredda att betala mycket för.

Sådär vansinnigt billig tror jag inte iPhone kommer bli. Räkna med ett pris på dollarpriset*10. Varför i hela friden skulle Apple helt plötsligt börja dumpa priset på iPhone medans man håller uppe priserna på alla andra produkter? Nänä.

Du får nog räkna dollarpriset ggr 9 nuförtiden...och förutsättningarna för att iPhone ska subventioneras ordentligt är större i europa än i USA.

Med tanke på hur mycket billigare mobiltelefoner blir om man tillverkar dem i tiotals miljoner exemplar än i hundratusentls så finns det nog dessutom möjlighet att priset kunnat pressats ytterligare när iphone släpps i europa.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-25 10:00

iPhone i volymen 10-tals miljoner, nä, skulle inte tro det. Efter 5,5 år (april i år) har Apple sålt 100 miljoner iPods, totalt, sen introduktionen i november 2001. Det är först på senaste 2 åren som försäljningen har stuckit iväg. I november 2005 rapporterades att de sålt 30 miljoner.

Bevaka tråden