Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dynamisk DNS i OS X?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett problem gällande dynamisk och fast ip adress. Den internet operatör jag har idag erbjuder inte fast ip adress och jag behöver fast ip adress som det ser ut idag, så jag behöver en dynamisk dns då?

Och hur skaffar man enklast en sån om man inte är så teknisk av sig? Kan denna dynamiska dns uppdatera sig själv med nåt smidigt program i mac os x?

Använder Airport Express och iMac trådlöst!

Hjälp!

Eller

www.dyndns.org har klienter för de flesta operativsystem. Dom har också rätt bra guider som beskriver hur man ställer in det hela.

Jo jag såg det när ja läst ett tag, men finns det inget sätt för airport express att sköta detta?

Nix, Airporten fixar det inte men klientprogrammet fixar det ändå så det är inget problem. Om du kan leva med en trådlös router från t.ex. Netgear eller Linksys så har de inbyggd funktionalitet för dyndns.org.

Om man ska ha ett klientprogram så måste datorn stå på hela tiden om jag förstått rätt? Hur ofta byter isp ip nummer? min airport står ju uppkopplad jämt, den byter väl bara ipnummer när man startar om routern?

Ursprungligen av wunderbaren:

Om man ska ha ett klientprogram så måste datorn stå på hela tiden om jag förstått rätt? Hur ofta byter isp ip nummer? min airport står ju uppkopplad jämt, den byter väl bara ipnummer när man startar om routern?

Om datorn är avstängd så spelar det väl ingen roll vad du har för ip-nummer. Om det nu inte är någon annan burk på ditt nätverk som du måste komma åt, såklart.

Min erfarenhet är att ip-nummer byts väldigt sällan. Det har inte hänt på ett par månader hemma, trots att jag rivit runt rätt mycket och stängt av kabel-modemet flera gånger (Comhem). På landet (Telia ADSL) verkar det heller inte hända, jag har i alla fall inte noterat det någon gång trots att jag bytt router två gånger.

Jag har läst på, och jag kom på att min Sony LocationFree hade en inbyggd dynamisk DNS Men tack ändå!

1
Bevaka tråden