Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Man riskerade fängelse för att ha lånat Airport nät i USA

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sam Peterson körde varje morgon till ett café på Union Street i Sparta, Michigan för att låna ett öppet Wifi-nät. Han satt och kollade mailen utan att ens lämna bilen när en polisman knackade på rutan för att fråga vad han sysslade med.

Tro det eller ej - enligt "Fraudulent access to computers, computer systems, and computer networks" lagen var det olagligt! Han riskerade upp till fem år i fängelse och 10.000 dollar i böter.

Peterson hade tur. Han hade inte gjort något brottsligt innan så det slutade med cirka 3000kr i böter och 40 timmars samhällstjänst... Läs hela historien och kommentera!

http://news.com.com/8301-10784_3-9722006-7.html

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-23 08:54

Only in America...

Jag läste något liknande någonstans, vet inte om det var här, för väl en månad sedan. Det var en ung kille som hade spelat WoW och använt sig av bibliotekets trådlösa nät när det var stängt. Liksom i det här fallet hade han gjort det ganska ofta så en patrulerande polis hade fattat misstankar. Minns inte riktigt straffet men jag tror det bara blev stränga böter.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-23 10:01

Nja.. nu var ju inte nätet öppet, utan oskyddat. det är väl en viss skillnad

Oavsett... USA - man blir inte förvånad.

Egentligen är det väl ur lagens synpunkt rätt så enkelt antar jag. (Även i Sverige) Bara för att dörren är öppen får man inte bara gå in hos någon. Att den jämförelsen på mer en än en punkt haltar är jag dock medveten om.

Men som sagt, USA är väl det anda landet som kan straffa någon på det sättet utan att personen i egentligen haft ett brottsligt uppsåt och dessutom inte varit medveten om lagen heller om jag förstår det rätt.

Ursprungligen av Blackroom:

Egentligen är det väl ur lagens synpunkt rätt så enkelt antar jag. (Även i Sverige) Bara för att dörren är öppen får man inte bara gå in hos någon. Att den jämförelsen på mer en än en punkt haltar är jag dock medveten om.

Just att sådana jämförelser haltar gör att man inte kan dra dem. I så fall skulle man lika gärna kunna säga att grannen helt plötsligt kommer in hos mig, lägger sin plånbok på köksbordet och förväntar sig sen att jag ska låta den ligga där utan att röra den.

Trådlösa nätverk använder frekvenser som man får göra i princip vad man vill med. Finns inget idag i Sverige som hindrar dig att använda andras nätverk. Du får inte knäcka eventuell kryptering, men annars är det inte olagligt.

Precis! Och jag sa inte ur min synpunkt heller
Att IT-lagstiftningen i många bitar ligger långt efter i fler länder än Sverige skapar ju en del "lustiga" effekter. (Om man inte själv råkar ut för dom och då är det nog svårt att uppskatta det lustiga.)

Tror jag ska passa mig för att låne-surfa när jag är i Staterna i fortsättningen

1
Bevaka tråden