Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ska man göra för att med Mac OS X version 10.4.9 på en MacBook ställa in det inbyggda trådlösa nätverkskortet så att man kan ta emot inkommande Wi-Fi-anslutningar från andra system?

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-05-15 20:55

Du behöver inte göra något frånsett att "starta" det via programmet internetanslutning som ligger i Program-mappen

Det är en fördel om du väljer att ha "Airport-status" i menyraden. Då ser du direkt om du kan ansluta till något nätverk.

Hoppas det löste dina problem

//Filip

Vet inte riktigt hur tydlig jag var med vad jag menade (En kompis skrev frågan.). Undrade lite över hur man kan dela med sig av sitt internet på datorn till en DS via wifi?

Nätverksdelning har ställts in och lösenord valts. Den andra maskinen hittar nätverket om man söker efter tillgängliga nätverk i närheten, och endast rätt lösenord godtas. Om man ska testa anslutningen blir det dock problem. Maskinen hittar datorn och markerar att det är bra anslutning. Efter en stund försvinner markeringen om att det är bra anslutning, och det kommer upp ett felmeddelande:

Citat:

Error Code: 52001
Unable to obtain an IP address. Move within range of the access point or check DHCP settings.

Apparaten som jag försöker ansluta med är inställd på DHCP. Datorn från vilken internetdelning sker talar inte om om jag använder DHCP eller inte.

Någon idé om vad som behöver ändras, och var?

Pratade med en engelsk person som sa att jag måste göra ett "peer to peet network" för att det ska funka, hur gör man det egentligen?

Testat Hjälpfunktionen i datorn, längst till höger i menyraden? Där står det nog skulle jag tro.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-17 09:49

OK, efter att läst det inledande inlägget en gång till så ställer jag mig frågan: är du ute efter att bara etablera en punkt-till-punkt-förbindelse eller vill du dela ut din egen Internet-förbindelse? För som jag ser det handlar det om två olika saker.

En maskin, maskin A, är ansluten till Internet med en sladd. En annan maskin, maskin B, ska ansluta till Internet med trådlös anslutning via maskin A. På maskin A ställde vi in följande inställningar under Systeminställningar:Fildelning:
Fliken "Tjänster": Personlig webbdelning på
Fliken "Internet": Dela anslutning via ethernet (inbyggt) till datorer som använder AirPort
Fönstret "AirPort-alternativ": Nätverksnamn ifyllt, "Kanal: Automatiskt", "Aktivera kryptering (med WEP)" markerat, lösenord (5 tecken) angivet, "WEP-nyckellängd: 40 bitar (mer kompatibel)".
Sedan tryckte vi på att starta nätdelningen.

Maskin B kunde nu se nätverket i listan över tillgängliga trådlösa nätverk. Endast rätt lösenord accepterades. Dock kom det upp ett felmeddelande om att maskin B inte fick någon IP-adress och att vi skulle kolla DHCP-inställningarna. På maskin A fick vi inte välja om vi skulle använda DHCP eller inte, så jag antog att det var DHCP.

Maskin B måste tilldelas en lokal IP-adress av maskin A eftersom nätleverantören bara delar ut en IP-adress, som används av maskin A, om det kanske är här felet ligger.

Maskin A = MacBook
Maskin B = DS

Min kompis gillar att göra saker lite krångliga men ni förstår säkert vad han menar ändå.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-17 21:00

Jag är med. Inte konstigt alls. Jag har gjort detta på en Windows-burk (=A) till en OS X-burk (=B). Det fungerade. Men om jag har gjort det åt andra håller? F-n tro't. Jag vill minnas att jag har hjälp min fru en gång på detta sätt. Måste åter till ritbordet och kolla.

Inga idér om vad som kan vara fel...?

1
Bevaka tråden