Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, mina bildfiler verkar ha virus

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en iBook G4 med OSX. DOm senaste två veckorna har jag haft stora problemer med mina bild filer, jpeg, gif och tiff. Alla filer som jag redigerat i olika program på min dator vill inte accepteras på t.ex. myspace och inte heller mottas av vänner som jag försöker skicka till över msn. En vän sa att det kom upp varnings text om virus då han skulle ta emot en av mina bild filer. Kan jag ha fått virus? Det skall ju liksom inte finnas virus för Mac... eller? Andra bild filer som jag redigerat förut och sådana som jag tar direkt ifrån kameran eller från CD verkar det inte vara några problemer med. Det är dom nyredigerade som avvisas.

Vore jätte glad om någon kunde sprida lite ljus på detta för mig. Jag fattar ingenting. Är väldigt broende av datorn, vill inte lämna in den om jag absolut inte måste.

TACK på förhand till dem som kan svara

Det låter ju väldigt skumt - har inte hört talas om något liknande faktiskt. Ska bli intressant att höra andra reaktioner på detta.

Har inte heller hört talas om detta men det vore bra att få veta vilka program har du redigerat dem i?
Om inte annat för att testa detta från annan dator

  • Medlem
  • 2007-05-21 23:44

Kan du lägga upp en bild som inte går att ladda upp på MySpace så kanske vi kan hitta något fel på den?

Har du en suspekt internetleverantör som kanske är spammärkt som avsändare?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-21 23:56

Det enda som dyker upp i mitt huvud, som dock inte har med mac att göra så mycket, är den jpg-buggen som WinXP-maskinernas Graphic device interface plus (GDI+) reagerar på. Kallas även jpeg of death.

http://computerworld.co.nz/news.nsf/news/39D9819E1403DEA9CC256F1E0012E403

det beror på vilken mjukvara du använder för att fixa till dina bilder i. "Viruset" påverkar inte din mac, men det verkar som dina kompisars XP-maskiner behöver detta

http://www.microsoft.com/athome/security/update/bulletins/200409_jpeg_tool.mspx

Men som sagt, bara en gissning från min sida.

Jag har inte hört talas som det viruset du senst pratade om här. Men det sakll jag läsa om. För det verkar inte alls vara data maskinen eller något speciellt program... jag har redigerat i både Iphoto och pohotoshop, alla foto filer blir avvisade om jag gjort ändringar på. Tror till och med dom blir avvisade då jag bara har roterat dem i preview.

Som svar till en tidigare kommentar här ovan : Jag har aldrig lagt upp en bild här förut, skall se om jag kan figurera ut hur man gör, och om det går förstås. Blev tipsad om att redigera samma bild i min dator och en annan lika dan dator och se om min bildfil innehåller mer information efteråt, alltså att det är något som fäst sig vid filen. Tänkte prova det.

Jahapp, då skall vi se. Den här filen provade jag nyss lägga upp på myspace och det gick inte minsann. Har redigerat den lite i photoshop.

Och jag har en pålitlig internet provider för att svara på en fråga där uppe. Bor i England och det är en stor provider, så den borde vara ok.

Då skall vi se om det fungerar.

Ibland kan det vara rotationstaggarna som ställer till det (att de är dubblerade eller motsägelsefulla). Vet inte om MySpace är känslig för just detta dock.

Finns en hel del EXIF och XMP-data, men här finns väl inget konstigt? Skärmdump från GraphicConverter.

Vad händer om du laddar upp den bilden jag sparade om från GC?

Eller om du Sparar för webb inifrån Photoshop? Då bör ju allt "onödigt" rensas bort.

Jag lastade ner bilden du la upp nu, amma som jag lade upp. Vad hade du gjort med den? Den tar upp så mycket mindre plats när du har lagt upp den. Det är något som jag märkt med dom bilder som jag redigerat nu, dom är ovanligt stora filer för sin storlek. I alla fall så kunde jag lägga upp den på myspace nu, det är liksom inga problem alls för mig att läga upp bilder som är nedlastade från nätet. Det är då jag föraöker redigera den som det går dåligt. Skall pröva att redigera den bilden jag lastade ner av di här lite igen och se om samma problem uppstår.

Det är inte bara bilder som kommer ur min kamera som skapar problemer. Har redigerat bilder som kommer från en CD skiva och då händer samma sak.

Jag provade att spara för webb också då jag höll på att mixtra, fungerade inte det heller. Tänkte samma som dig att det borde ge optimal bild för upplastning. Jag har roterat alla bilder jag har använt. Kanske jag skall prova redigera fast inte rotera och se om det är rotationen som skapar problemet. Det är bara så konstigt eftersom att jag inte haft några problem tidigare, med samma dator och samma program. Det är dom senaste 2 veckorna som det har spökat.

Back to the drawing table, skall prova lite olika saker.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-05-22 13:40

Bilderna kanske helt enkelt är för "tunga", dvs. filstorleken för stor?
Prova spara om bilderna från ex. din digitalkamera i Photoshop sedan du ändrat storlek till 800px bred och upplösning till 72 punkter/tum (dpi).
Spara för Web med 70% kvalitet. Det borde ge mindre bildfiler.

Just my two cents.

/M

Har kollat EXIF i en del foton jag har och om jag jämför med exif-infobilden från GC som johan_tanying la upp så hittar jag en skillnad - mina har ingen "Okänd tagg".

Jag vet inte vad "Okänd tagg (50341):PrintIM" är eller om det kan vara något problem - men det kanske någon kunnigare forumdeltagare vet

  • Medlem
  • 2007-05-22 18:13

Beskriv exakt vad du gör i alla moment när du redigerar dina bilder.

Att bilden blev mindre från GC beror nog på att jag hade en lite lägre jpeg-kvalitet (7 tror jag).

EXIF-informationen kommer från di originalbild _innan_ jag sparade om den.

GC sa aldrig något om felaktiga rotationstaggar (det gör den alltid om så är fallet), så just din bild är det nog inga problem med.

Jag förstår faktiskt ingenting nu. Tack till alla som försöker hjälpa till i alla fall.

Till Micke F... bilderna är inte för stora i alla fall, så mycket kan jag om bild filer i alla fall. Sparar aldrig i mer är 72 och 8 eller 9 för webb, det har aldrig varit problem förut.

Och till Baron. Jag har gjort olika saker med olika bilder, och allt verkar skapa samma fel efter att jag sparat dom. Just på den bilden jag laddade upp här har jag roterat, beskärt lite och ändrat ljus styrka och skarphet, det är allt. (Brukar inte göra så mycket mer heeler, inte ens på mina profissionella bilder som jag redigerar för mitt företag som jag nyligen jobbat med från CD. Dom lastas upp bara fint från CDn som råfiler, men dom redigerade versionerna vill fortfarade inte. Skall exprimentera lite mer nu och se vad som händer.

Lite irriterande eftersom att det är just bilde filer som jag hanterar mest på datorn. väldigt skummt.

  • Medlem
  • 2007-05-22 22:14

Jag var mest ute efter att du kanske har råkat fylla i något i någon ruta och glömt att rensa.

Tjena!

Jag har stött på ett liknande problem, och det gäller bara en del utav mina bilder.

Om jag till exempel sitter och redigerar tre bilder, alla i raw-format för att sedan välja funktionen "spara som" och som jpeg, nio gånger av tio blir en utav dessa tre bilder korrupta och står då enligt photoshop som en jpeg precis som de andra två.

Om man däremot granskar bilderna lite närmare får man dock fram att bilden i sig som är korrupt är lika stor som orginalfilen i raw, medans de andra två ligger i min önskade storlek.

Jag brukar då få stänga ner den korrupta filen, slänga den, öppna upp den på nytt i Photoshop, göra om alla redigeringar och sedan spara ner den på nytt, då fungerar det. Det är väl ungefär samma problem som du verkar ha, dock inte i lika stor utsträckning.

Jag har ingen aning om varför det blir så, jag ska försöka återskapa problemet för att kunna ge en bättre förklaring, eventuellt hitta en lösning åt dig.

Mvh,
Jesper

Blir det samma fel om sparar med "Save for Web & Devices" i Photoshop?

Har du provat att antingen

1 öppna bilden i Förhandsvisning och Spara som

eller

2 Markera bilden i Photoshop. Kopiera. Växla till Förhandsvisning. Välja Ny från urklipp under Arkivmenyn. Spara som.

Det senare borde effektivt rensa bort allt icke "pixelrelaterat".

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-23 07:07

vad händer om du lägger upp en bild direkt fån digitalkameran utan ändringar?

Tack till Jesper. Äntligen någon som har stött på problemet förut. Nu känner jag mig lite tryggare av någon dum anledning. Bara lite konstigt att alla bilder jag redigerar avvisas. Har även provat att redigera i andra program än photoshop (iphoto t.ex) för att vara säker på att det är ett allmännt fel, inte bara photo shop.

Till Johan_tanying: Tack för tipset, skall rpova om jag kan figurera ut vad du menar, men det går säkert, var bra beskrivning. Fast självklart vill jag helst finna felet och åtgärda det (men genvägar är bra så länge).

Till Baron... skall dubbel checka allt, men har inte gjort något annat med bilderna nu än jag brukar, och som sagt, det är olika bilder, från olika källor och olika behandlins program det handlar om. Det är anledningen till att det känns som ett "virus" snarare än någon inställning som är fel.

Till What och Johan S... svar på era frågor finns längre upp i diskussionen.

Har lite tid att pyssla idag, så jag skall försöka lite olika saker, kommer att hålla er uppdaterade. (Fan vad mycket bättre det är att vara på ett svenskt Mac forum än engelskt och amerikanskt, dom är inte engagerade över huvud taget verkar det som. Kram till alla på 99.se)

Förhandsvisning är Apples egna lilla program för bild- och pdfvisning. Heter väl Preview på engelska?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 07:29

På MySpace funkar det inte:

om.man.soper.bildermsahar.jpg.

och antagligne inte nu heller:

om-jag-doper-sahar.jpg.

Men nu: minbild.jpg

TYvärr är det så på myspajesen iallfall. Trist, för jag döper alla bilder vanligtvis såhär:

anna.nyc.dancing.001.jpg

Att använda punkter inne i filnamnen är väl inte att rekommendera vid något tillfälle? Ett vanligt "-" eller "_" är bättre om man nu inte bara har mellanslag förstås (som brukar konverteras till typ "%20" automatiskt vid uppladdning). ImageReady gör väl om till min-bild-01.jpg. Funkar inte det på MySpace är det väl bara att sucka uppgivet och göra om.

Ursprungligen av johan_tanying:

Att använda punkter inne i filnamnen är väl inte att rekommendera vid något tillfälle? Ett vanligt "-" eller "_" är bättre om man nu inte bara har mellanslag förstås (som brukar konverteras till typ "%20" automatiskt vid uppladdning). ImageReady gör väl om till min-bild-01.jpg. Funkar inte det på MySpace är det väl bara att sucka uppgivet och göra om.

Att använda fler punkter i filnamn brukar inte vara några problem. Nu är det här iofs inte bilder, men som exempel är det något av praxis att lägga klasser i php i filer som heter Klassnamn.class.php

De enda otillåtna tecknen som jag kan komma på är / och : (eller ja, det beror på var man är, / är otillåtet i terminalen och : i Finder, men något skapat i terminalen som innehåller ett : får det ersatt med ett / i Finder, kort sagt, de ska man inte använda iaf )

Men kanske punkterna inne i filnamnet kan vara en lösning på att dina kompisar får virus-varning. Jag minns att på den Windows 98 min mor hade så varnade den för detta eftersom virus ofta hade just "extra" punkter. Minns inte om det var operativet eller antivirusprogrammet som varnade - det var så lägesedan och datorn är i sällare jaktmarker så jag kan inte kolla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 16:06

Jepps. För jag döper i princip allt som rör sig enligt principen:

dom.viktiga.skorna.DEMO.kalles.version.omslag.LOL.jpg

och det funkar illa ibland, men då endast när man ska ladda upp en bild till MySpace, och nått tillfälle till, men i de flesta fall som sagt, så döps ju bilden om autotatikk så att säga.

Sedan med Windows 98 och så, kan det ju bli problems. Men men, nu frulle!

Intressant diskussion, men jag använder aldrig punkter aller bindesträck i mina filnamn, bara mellanslag så dät är inte problemet med min dator i alla fall.

Sorry till alla som väntar på att jag skall prova lite olika försla, har haft så himmla mycket med företaget dom senaste dagarna att datorn varit orör, förutom hundratals e-mail...

Men ge upp kan jag inte, för snart måste jag redigera nya bilder till hemsidan och det går ju dåligt om jag inte kan skicka dem till min webdesigner som jag brukar. Vi använder ofta msn för att skicka saker fram och tillbaka medans vi diskuterar hur allt skall se ut, så jag hoppas jag finner felet.

Godkväll mina herrar (verkar vara mest killar här, var är alla Mac-tjejer?)

Ursprungligen av josefinewing:

....
Godkväll mina herrar (verkar vara mest killar här, var är alla Mac-tjejer?)

God natt är det kanske lämpligare att säga nu - och var inte så säker på att alla är killar.
I vart fall inte en som har en leopardhona som sin avatar!:)

1
Bevaka tråden