Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur marknadsför man sig billigt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis startat upp ett företag där jag sysslar med webbdesign samt grafisk design. Har fått några jobb via kontakter men det blir man ju inte fet på. Någon som har några bra tips på hur man kan marknadsföra sig på olika vis utan att det kostar alltför mycket?

Jobba på fler kontakter, kontakter i andra led, och så förstås att synas på de sidor ni gör. Marknadsföring är dyrt, har man inte stora pengar att pumpa in så måste man skynda långsamt. Gör man nåt bra så funkar det i längden.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

...och så förstås att synas på de sidor ni gör.

Jag tror detta är en viktig sak att göra, jag vet själv att jag gärna ta reda på vem som gjort en snygg sajt, kanske en yrkesskada men ändå. Jag har också själv varit dålig på att kräva detta mot tidigare men jag har bestämt mig för att försöka få igenom det oftare.

Kul notis: Jag startade mitt företag 1997 men det var först nu i maj i år som jag fick ett samtal från en helt utomstående som ledde till jobb (som jag skulle gissa hittade mig via telefonkatalogen eller liknande). Nu har jag haft jobb ändå, men det säger en del om hur intetsägande man är utan marknadsföring.

Ett annat mindre tips är att se till att dina företagsuppgifter är rätt på hitta.se, jag fick nyligen det påpekat av en bekant att mitt företag inte fanns där alls. Jag gick dit och la till det och nu hittar man det direkt (sen kan man också betala för att få dit extrainfo, logga osv, om man tycker det är värt det).

att vara ärlig på denna fråga kanske låter att man är självgod men faktum är att när det handlar om design , reklam, film , webb osv ... så frångår aldrig faktum att bra design säljer sig själv ..

Jag har haft eget och är i tankarna på att starta eget igen .. även fast jag inte gillar att driva eget .. men jag älskar att design ...

alla kunder jag haft har varit via kontakter ... alltså en blivande kund har sett någon av mina kunders hemsidor och frågat efter mig ...

men nu skall vi prata marknadsföring .. börja med en riktigt riktigt bra egen hemsida . med snygga referenser... det är din schans att ge ett bra första intryck ..

är du egenföretagare tror jag mer på att ha en handfull företag som du jobbar för regelbundet ... ett starkt sammarbete med bra och personlig service ... snabb service ..

men samtidigt skall du inte binda upp för agressivt . kunden skall känna sig fri och inte låst ...

och var aldrig rädd för att ta betallt men samtidigt vissa kunden vad dom betallar för ...
kom ihåg det är du som kan allt .. kunden kan oftast ingenting ..

men tillbaka till marknadsföring ..

hur skulle du själv söka upp en webbyrå om du behövde en ny hemsida . vart skulle du själv börja titta . telefonkatalogen ? google ? tv-reklamen? tidningen ? osv ...

  • Medlem
  • 2007-05-19 15:25

Jag tror på word-of-mouth. Om du initialt kan fixa tillräckligt många uppdrag för att gå runt, och gör väldigt bra jobb, kommer dina kunder att rekommendera ditt arbete till fler. Dessutom är det som nämnt att dina kunders kunder kan se din referens på sidan och på så sätt kan du nå merförsäljning.

När det generellt gäller marknadsföring så kostar det om man vill uppnå resultat. Man kan inte "satsa på marknadsföring" och få det gratis eller billigt, samtidigt som själva marknadsföringen ger resultat för så funkar det inte.

Det finns många olika kanaler att nå ut på marknaden, du får försöka tänka till och se vilken promotionmix som passar för just det segment du vänder dig mot.

Lycka till

Jag använder väldigt ofta eniro/hitta för att söka bransch när jag letar allt från Foto-affärer till cykelhandlare. Tror det kan vara värt att åtminstone göra en LITEN investering här... koppla till en snygg hemsida som ngn sa ovan

Jag har valt köpa saker/tjänster på annat ställe om jag sprungit på en ful, billig, taskigt designad hemsida (s k Hemskesida)...

En bra artikel i lokaltidningen (om man bor utanför storstaden), artikeln kan man sedan köpa från lokalblaskan och lägga upp på siten som en PDF ?
(Bra tips? Dåligt tips?) (Jag hann bara skriva ner tanken samtidigt som den kom...:-))

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 03:06
Ursprungligen av jimpa_fu:

Har precis startat upp ett företag där jag sysslar med webbdesign samt grafisk design. Har fått några jobb via kontakter men det blir man ju inte fet på. Någon som har några bra tips på hur man kan marknadsföra sig på olika vis utan att det kostar alltför mycket?

På den tid du inte är fullbelagd så gör saker enligt open source-principen, små nyttigheter eller roligheter som du bjuder på. Det ska givetvis inte vara hela kommersiella webbplatser men det kan vara ett ikon-program, en liten seriestrip, ett läckert skin, en plugin till ett program eller kanske en site för något gott ändamål såsom Global rich list - http://www.globalrichlist.com/ - huvudsaken är att det är representativt för dig och skapar intresse. Försök att komma med på Buzz, Bold, Feber osv...

Var aldrig för billig - var extremt professionell från början till slut, arbeta med en metod för att fånga upp vad kunden vill, ha tydliga offerter och se till att det verkligen framgår för kunden vad du förväntas göra för pengarna. Håll tidsplaner, var proaktiv, leverera kvalitet. Tacka nej till uppdrag där du tror att du inte säkert kan göra ett bra jobb.

Gå på så många evenemang och konferenser som möjligt som ligger inom din budget - företagarträffar, föreläsningar, kurser, mediahappenings och detta inte bara inom it- och reklam utan tänk utanför lådan. Mer än vad du tror är gratis.

Jobba fram ett snyggt profilprogram för dig själv som funkar på webb och print. Ha riktigt snygga visitkort.

Ha ett bra domänamn under .se som "folk" minns.

Var aktiv i forum, lägg din webbadress i signaturen där så är tillåtet. Använd alla tänkbara nätverk såsom LinkedIn och Shortcut - ägna dessa minst en timme varje vecka, svara på frågor, bjud in folk och se till att din presentation är tipptopp.

Om du har en liten budget så pröva Google-annonsering.

Hur konstigt det än kan låta så ring till företag som försöker anställa någon med din kompetens för att erbjuda dina tjänster. Många kommer att säga nej tack men fler än vad du tror har ett akut behov och då kan du hjälpa dem tills de fått en resurs på plats.

Ingå strategiska allianser med andra kompetenser, till exempel duktiga systemutvecklare.

Dela kontor med andra kreativa personer med vilka du kan arbeta med eller som kan förmedla jobb åt dig.

Var inte rädd för att erbjuda ekonomisk ersättning för bra leads - låt andra sälja dig och bli belönade för det.

Senast redigerat 2007-05-20 14:44
Ursprungligen av calle:

Gå på så många evenemang och konferenser som möjligt som ligger inom din budget - företagarträffar, föreläsningar, kurser, mediahappenings och detta inte bara inom it- och reklam utan tänk utanför lådan. Mer än vad du tror är gratis.

Det där är jag dålig på. Det tar tid, kostar ofta en hel del och nyttan är otydlig. Det känns jobbigt, men visst katten knyter man kontakter. Passa på innan du får barn, när man har barn så är man låst i hemmet större delen av tiden, man kan inte åka hur som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 09:55
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det där är jag dålig på. Det tar tid, kostar ofta en hel del och nyttan är otydlig. Det känns jobbigt, men visst katten knyter man kontakter. Passa på innan du får barn, när man har barn så är man låst i hemmet större delen av tiden, man kan inte åka hur som helst.

Nyttan blir otydlig ifall du är passiv, men även då kan du passera på att notera vilka som är där. Ifall föreläsningen, presentationen eller vad det nu må vara är bra eller åtminstone relevant för din verksamhet så prata gärna med personen/personerna och återkoppla sedan med ett mail (de allra flesta lämnar ut sin adress sponant i sitt material). Är det mingel så tidsoptimera och undvik eventuell alkohol, ge tillställningen en halvtimme och är det dött så nöj dig med att du blivit mätt på snittar och gå hem. Är du riktigt extrovert och sammanhanget tillåter kan du ha en snygg t-shirt eller annat plagg med din .se-adress på - alltid blir någon nyfiken och någon kanske till och med lägger url:en på minnet och kollar upp den. Dessutom - även om det finns en aktivitet att gå på per dag blir det i slutändan säkert max en i veckan - och det är nog tidsmässigt vad många lägger ner på forumbesök med oklar nytta...

Sätt reklam på din bil, så att folk ser det när du står framför dem vid rödljus.

Ursprungligen av jimpa_fu:

Har precis startat upp ett företag där jag sysslar med webbdesign samt grafisk design. Har fått några jobb via kontakter men det blir man ju inte fet på. Någon som har några bra tips på hur man kan marknadsföra sig på olika vis utan att det kostar alltför mycket?

Kolla hemsidor och trycksaker som föreningarna i staden där du bor har. Erbjud dem som du tycker borde få designhjälp gratis utav dig den hjälpen. Prata med föreningens styrelse och erbjud dina tjänster mot att du sedan få länka dem som kund. Samt att du kanske kan få ha med din logga i de trycksaker de gör (föreningsliv består av så många människor med så olika bakgrund att det är en guldgruva värt om man får in en fot där).

Ägna dig åt diversifiering och gör t.ex. set med Iconer med din unika grafiska profil för kända Mac program. Lägg upp dess iconer gratis på Interfacelift.com. Gör ShapeShifter themes och lägg upp på samma ställe. Länka till dem från din sida.

Du kanske har en bra idé till en tjänst-sajt du vill och kan bygga (t.ex. vadheterlaten.se). Designa den snyggt och se till att länka tillbaka till din företags sida samt att länka låter till iTunes via tradedoubler för att få extra pengar (ev. google-ads också). Ge ut länken till dina vänner och be dem sprida den till alla du känner.

...samt skaffa dig en blogg där du skriver om din design och dina tjänster du har. Gå in och kommentera andras bloggar samt skriv då in länken till din blogg. Så att den bloggens läsare vill gå och kolla din sida.

Det är mina råd.

/cEvin Key

Gör extremt bra jobb...försök överträffa dig själv...gör 20% mer än vad kunden räknar med även fast det är din polare...jag lovar att då kommer det lösa sig! Folk är experter på att ge råd till andra, det finns ingen bättre marknadsföring än det. Väl investerad tid!

Om du är unik på något sätt, tala om det för folk som kan skriva om det...en artikel i nån tidning eller på nån hemsida är värt minst 10 gånger mer än om du skulle ge samma plats och storlek på din annons. Trovärdiget - folk tror att journalister är smarta och ärliga människor och dessutom proffs på det dom skriver om.

Mina två tips

Lycka till

Lars

Prova även att ringa en del tidningar och tipsa om dig och din site. Kanske någon tidnings som just bevakar design eller internet. Lyckas du bara få någon att skriva en liten artikel om dig har du tjänat mkt i outlagda pengar på rklamplats samt att du får bättre trovärdighet med en artikel och t.o.m. att en tidning kanske rekomderar dig. Komihåg att det kostar inget att ringa några tidningar det enda du kan få är att det inte är intresserade.

Du kan även kanske sälja enstaka produkter eller säj flsh animatiioner på siter som www.filehill.com och skapa dig ett rykte där. Säljer du mkt där kommer du troligtvis få folk som intresserar sig för att du ska göra hela siten åt dem.

1
Bevaka tråden