Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AFP ?, behövs det längre ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-22 11:02

Hej,

Det här är måhända en dum fråga, men om man inte
har gamla klienter (typ MacOS 9), behöver man använda
AFP längre ??

Varför inte köra SMB över hela linjen, dvs. OSX-klienter, Xservrar och windowsmaskiner (XP, 2003) istället för att köra SFM eller liknande på windowsmaskinerna ?

/Johan

AFP är inte något som bara OS 9 använder sig av.
AFP fungerar bättre än SMB på OS X.
T.ex. är det mer logiskt upplagt hur man loggar in på en AFP volym än en SMB volym t.ex.
Du har bra mycket mer inställningsmöjligheter fär en AFP volym mot OS X klienter än en SMB.
Vi kör SMB och AFP i vår organisation.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-22 13:20
Ursprungligen av Mattias Hedman:

AFP är inte något som bara OS 9 använder sig av.
AFP fungerar bättre än SMB på OS X.
T.ex. är det mer logiskt upplagt hur man loggar in på en AFP volym än en SMB volym t.ex.
Du har bra mycket mer inställningsmöjligheter fär en AFP volym mot OS X klienter än en SMB.
Vi kör SMB och AFP i vår organisation.

Hej,

Jo, det gör vi också.
Men vi har bara 3 Xservrar, att jämföra mot ca. 15 windowsservrar med SFM.
Så jag skulle gärna släppa AFP och SFM om det bara gick.
Vårt (eller mitt) största problem är arkivering, i och med att vårt arkiv ligger på Windowsmaskiner så måste mac-användarna hålla på med filnamnsbyten för att kunna
trycka in filerna i SFM.
Alternativet är att använda nån tredjepartsprodukt, typ extreme-z, men det kostar rätt så mycket för 15 maskiner.

Förutom handhavandet (montera volymer och sånt), vet du om det finns andra
saker som strular med SMB-monteringar under OS X ?

Exempelvis som att filer går sönder i Indesign/Ptohoshop, plötsliga hängningar pga. spontan avmontering av volymer eller liknande ?

Mvh

/Johan

Vi kör Extreme-Z på några maskiner. Nätverksprestandan höjs avsevärt med den produkten. Samt att det ger oss AFP stöd på de volymer som OS X klienterna oftast använder. Extreme-Z Printserver skickar ut PPDn även till OS X klienter något som varken skrivarserern för OS X eller Winserer fixar.

En nackdel med smb är för användarna är att de måste skriva:
smb://serveradress
istället för bara
serveradress

Det skulle mina användare inte klara av.

Jag känner inte till några andra problem faktiskt men å andra sidan har jag aldrig blivit tvungen att välja mellan de två.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-22 16:30
Ursprungligen av Mattias Hedman:

En nackdel med smb är för användarna är att de måste skriva:
smb://serveradress
istället för bara
serveradress

Det skulle mina användare inte klara av.

Det gör mina
Har kollat på Extreme-Z förut och det ser bra ut.
Köpte du det online direkt från dem ?
Det enda som talar emot är ju priset, det verkar som att den minsta serverlicens man kan köpa (10 anv) kostar ca. 9.500 kr per server, dvs. drygt 140 tusen i mitt fall.

Mvh

/Johan

1
Bevaka tråden