Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 247 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Antalet artiklar som innehåller särskrivningar är mycket högt på forumet. I princip alla här särskriver. Har ni inte gått i skolan?????

  • Medlem
  • 2007-05-22 09:56
Ursprungligen av Patric08:

annars kan man tycka att antalet artiklar som innehåller särskrivningar är mycket högt på forumet. I princip alla här särskriver. Har ni inte gått i skolan?????

Skall man vara sådan så var tog dina stora bokstäver vägen, och behöver man verkligen fem frågetecken?

Ursprungligen av jgb:

Skall man vara sådan så var tog dina stora bokstäver vägen, och behöver man verkligen fem frågetecken?

så kul att detta helt plötsligt förvandlades till ett forum för hobbylingvister.
det finns en fundamental skillnad mellan att särskriva, vilket kan leda till betydelseförändring, och att inte påbörja en mening med stor bokstav, vilket inte kan leda till någon som helst förvirring.
för att illustrera skillnaden ska jag här ge några exempel:

ex. #1 "Fryst kyckling lever!" detta betyder att den stackars frysta kycklingen trots allt överlevde att den var nedfrusen. hade det stått "fryst kycklinglever" där emot så kanske man kan förstå att man måste tina den innan man tillagar den.

ex #2 "Det var en sjuk sköterska som hjälpte mig". Här kan man nästan bli rörd vid tanken på att en sköterska inte ens vid sjukdom drar sig för att hjälpa till, medan en sjuksköterska bara gör sitt ordinarie arbete.

ex #3. " Jag såg en vacker svart hårig tjej idag". Oj tänka sig att man hade en preferens för håriga tjejer!. Hade det stått svarthårig hade pusselbitarna fallit på plats och därmed undvikit div. missförstånd.

Vad jag vill komma till är att skillnaden är stor och på ett forum som detta är det totalt irrelevant om den initiella bokstaven är en versal och om punktueringen är korrekt så länge innehållet inte är tvetydigt. vidare tycker jag att det är snarare ett tecken på lättja att inte punktuera rätt, men ett tecken på bildningsbrist att särskriva.

tack för mig.

Ursprungligen av Patric08:

så kul att detta helt plötsligt förvandlades till ett forum för hobbylingvister.
det finns en fundamental skillnad mellan att särskriva, vilket kan leda till betydelseförändring, och att inte påbörja en mening med stor bokstav, vilket inte kan leda till någon som helst förvirring.
för att illustrera skillnaden ska jag här ge några exempel:

ex. #1 "Fryst kyckling lever!" detta betyder att den stackars frysta kycklingen trots allt överlevde att den var nedfrusen. hade det stått "fryst kycklinglever" där emot så kanske man kan förstå att man måste tina den innan man tillagar den.

ex #2 "Det var en sjuk sköterska som hjälpte mig". Här kan man nästan bli rörd vid tanken på att en sköterska inte ens vid sjukdom drar sig för att hjälpa till, medan en sjuksköterska bara gör sitt ordinarie arbete.

ex #3. " Jag såg en vacker svart hårig tjej idag". Oj tänka sig att man hade en preferens för håriga tjejer!. Hade det stått svarthårig hade pusselbitarna fallit på plats och därmed undvikit div. missförstånd.

Vad jag vill komma till är att skillnaden är stor och på ett forum som detta är det totalt irrelevant om den initiella bokstaven är en versal och om punktueringen är korrekt så länge innehållet inte är tvetydigt. vidare tycker jag att det är snarare ett tecken på lättja att inte punktuera rätt, men ett tecken på bildningsbrist att särskriva.

tack för mig.

Låter som trevliga exempel från eller också till http://www.skrivihop.nu/

Det är hemskt med särskrivningar. Men det är också hemskt när folk inte kan börja meningar med stor bokstav och hålla sig till ett frågetecken.

Hehe, jgb var visst snabbare!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-22 11:37

Någon här skrev "språket har inga regler" och att stavningen har ingen betydelse så länge andra förstår vad man vill ha sagt. Avser man då sin egen grupp eller omvärlden generellt? Språket har regler. Det värsta är inte det här med sär-stavning. Många tycks inte ens veta hur man stavar. 'Oxå' i stället för 'också', 'Intresant' i stället för 'Intressant'. I synnerhet ser det ut som de i de yngre åldrarna skriver.
Att stava rätt och enligt de regler som finns är inte snobbigt.

Ursprungligen av bossep:

Någon här skrev "språket har inga regler" och att stavningen har ingen betydelse så länge andra förstår vad man vill ha sagt. Avser man då sin egen grupp eller omvärlden generellt? Språket har regler. Det värsta är inte det här med sär-stavning. Många tycks inte ens veta hur man stavar. 'Oxå' i stället för 'också', 'Intresant' i stället för 'Intressant'. I synnerhet ser det ut som de i de yngre åldrarna skriver.
Att stava rätt och enligt de regler som finns är inte snobbigt.

Om det gäller smärre stavfel som att utelämna att c när det ska stå ck och liknande finns det inga större problem. Om yngre skriver "oxå" istället för också spelar ingen större roll då även äldre förstår det, men kommer man där emot in på förkortningar kan det börja bli lurigt. Jag tycker att det är viktigare att det grammatiska är mer normalkorrekt än stavningen och där ser jag en allt större fara. Å andra sidan har jag inte sett några grava fel språkligt på 99musik, men ni kanske har dom problemen i dom andra delforumen? Däremot finns det en hel del interna uttryck och så som kan vara svåra att förstå ibland, men det är väl inte värre än att man kan citera det man förstår och fråga vad personen menat?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-22 12:04

Här tycker jag att vi har problem. Jag håller inte med dig vad gäller stavning, men jag tror mig ha en förklaring. Jag har märkt själv att jag missar bokstäver, och det är pga tangenterna, långt nedslag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-22 12:05

En sak som jag tycker verkar gå många av skriv-som-du-vill-man-förstår-ju-ändå-människorna helt förbi är att även skriven kommunikation handlar om mer än vad som sägs. Språket man använder säger en hel om vem man är, speciellt på ett forum som det här där kommunikationen bara är i textform.
Så skriv gärna isär, fel och skippa komma, punkt och stor bokstav men jag tar mig friheten att tycka att ni är slarviga och okunniga och gör ni det på ansökningen till drömjobbet så lär ni hamna i papperkorgen illa kvickt.

Jag har inga problem med "digga" men "diggade diskussioner" låter lite krystat, "heta diskussioner" kanske? Eller bara "just nu"?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-22 12:19
Ursprungligen av makari:

En sak som jag tycker verkar gå många av skriv-som-du-vill-man-förstår-ju-ändå-människorna helt förbi är att även skriven kommunikation handlar om mer än vad som sägs. Språket man använder säger en hel om vem man är, speciellt på ett forum som det här där kommunikationen bara är i textform.
Så skriv gärna isär, fel och skippa komma, punkt och stor bokstav men jag tar mig friheten att tycka att ni är slarviga och okunniga och gör ni det på ansökningen till drömjobbet så lär ni hamna i papperkorgen illa kvickt.

Jag har inga problem med "digga" men "diggade diskussioner" låter lite krystat, "heta diskussioner" kanske? Eller bara "just nu"?

Instämmer fullständigt! Är man slarvig eller inte bryr sig på en punkt, så är det kanske samma sak på andra punkter också? Hur vill man bli uppfattad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 12:31

Nu känns det som diskussionen handlar om något helt annat, men menar ni i så fall att man MÅSTE vara konsekvent och uttrycka sig likadant i en jobbansökan som i ett forum på internet? förstår inte er poäng. Det verkar helt barockt. Jag skriver t ex ofta på Internet i bara gemener, det betyder inte att jag skulle välja att göra så i alla andra sammanhang. Gör jag något fel? Vem är det som blir upprörd och med vilken rätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-22 12:46
Ursprungligen av tronman:

Nu känns det som diskussionen handlar om något helt annat, men menar ni i så fall att man MÅSTE vara konsekvent och uttrycka sig likadant i en jobbansökan som i ett forum på internet? förstår inte er poäng. Det verkar helt barockt. Jag skriver t ex ofta på Internet i bara gemener, det betyder inte att jag skulle välja att göra så i alla andra sammanhang. Gör jag något fel? Vem är det som blir upprörd och med vilken rätt?

Det är helt upp till dig skulle jag vilja säga. Hur du vill att andra ska uppfatta dig. Glöm inte att det du skriver på skilda forum kan komma upp om någon gör en sökning, åtminstone har jag råkat ut för det när jag sökt på Google.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-22 13:03
Ursprungligen av tronman:

Nu känns det som diskussionen handlar om något helt annat, men menar ni i så fall att man MÅSTE vara konsekvent och uttrycka sig likadant i en jobbansökan som i ett forum på internet? förstår inte er poäng. Det verkar helt barockt. Jag skriver t ex ofta på Internet i bara gemener, det betyder inte att jag skulle välja att göra så i alla andra sammanhang. Gör jag något fel? Vem är det som blir upprörd och med vilken rätt?

Jag sa ju inte att man måste uttrycka sig likadant i en jobbansökan som här på forumet, men om man klarar av att stava rätt och skriva ihop i en ansökan, varför kan man inte det här då?

Stor bokstav är inget jag stör mig på så mycket, men när folk även glömmer bort punkt och komma så meningarna går in i varandra så blir det faktiskt betydligt jobbigare att läsa och förstå.

Jag vill inte vara nån språkfascist, men det handlar ju faktiskt om kommunikation och när spåket blir en ett hinder för kommunikationen så är det nåt som är fel. Det ligger ju faktiskt i den skrivandes intresse att underlätta för läsaren att förstå, inte tvärtom.

Ursprungligen av makari:

Jag sa ju inte att man måste uttrycka sig likadant i en jobbansökan som här på forumet, men om man klarar av att stava rätt och skriva ihop i en ansökan, varför kan man inte det här då?

Stor bokstav är inget jag stör mig på så mycket, men när folk även glömmer bort punkt och komma så meningarna går in i varandra så blir det faktiskt betydligt jobbigare att läsa och förstå.

Jag vill inte vara nån språkfascist, men det handlar ju faktiskt om kommunikation och när spåket blir en ett hinder för kommunikationen så är det nåt som är fel. Det ligger ju faktiskt i den skrivandes intresse att underlätta för läsaren att förstå, inte tvärtom.

Mycket bra! Håller med till 100%.

Men "nåt som är fel"? Heter det inte "något"?
Sorry. Kunde inte låta bli...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-22 13:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men "nåt som är fel"? Heter det inte "något"?
Sorry. Kunde inte låta bli...

Någonting heter det ju...

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-05-22 13:48

Jag tror alla här skriver efter sin förmåga , ingen skriver väl fel med vilja.

Ursprungligen av wincc:

Jag tror alla här skriver efter sin förmåga.

Menar du att förmågan är statisk och att alla, vid varje givet tillfälle gör sitt absolut bästa, alltid?

Taskigt språk handlar ofta om oskärpa, de flesta kan bättre.

Ursprungligen av tronman:

Jag skriver t ex ofta på Internet i bara gemener, det betyder inte att jag skulle välja att göra så i alla andra sammanhang

Jag blir väldigt nyfiken. Du gör ett medvetet val att ibland bara skriva gemener. Varför? För att markera att det är ett "enklare" sammanhang? För att framstå, eller uppfattas, på ett särskilt sätt? För att spara in några knapptryckningar på Shift-tangenten? Det skulle vara kul att höra motiveringen.

Senast redigerat 2007-05-22 13:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 15:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag blir väldigt nyfiken. Du gör ett medvetet val att ibland bara skriva gemener. Varför? För att markera att det är ett "enklare" sammanhang? För att framstå, eller uppfattas, på ett särskilt sätt? För att spara in några knapptryckningar på Shift-tangenten? Det skulle vara kul att höra motiveringen.

jag vet inte, det började på 90-talet och sen dess är det väldigt ovanligt att jag använder versaler i MSN/ICQ och sånt. nu märker jag att jag inte gör det nu heller, det var faktiskt inget jag tänkte på. däremot är jag rätt noggrann på jobbet och så.

Jag har också svårt med självutnämnda språkpoliser, även om jag själv försöker använda bra svenska. Det är väl självklart att man kan använda ett språkbruk i snabb kommunikation (sms, chat, forum) och ett annat om man skriver artiklar och rapporter? Ibland undrar jag om detta är samma människor som står med stoppur bakom gardinerna och kontrollerar om man lämnar bilen 5 eller 6 minuter på gården när man bär in något tungt.

Angående "digga" föreslår jag verbet: "Gilla". Gillas?

Patric08; är det exempel eller från verkliga livet det ovan stående? (Obs, ingen särskrivning - jag menade ovan stående och inte ovanstående.) Jag antar att det är exempel eftersom det står så, men i annat fall har du ett intressant liv måste jag säga. Jösses, kycklingar och sköterskor om vart annat.

Ursprungligen av Mannys bone:

Patric08; är det exempel eller från verkliga livet det ovan stående? (Obs, ingen särskrivning - jag menade ovan stående och inte ovanstående.) Jag antar att det är exempel eftersom det står så, men i annat fall har du ett intressant liv måste jag säga. Jösses, kycklingar och sköterskor om vart annat.

mitt liv är mycket intressant. tackar som frågar.

edit: fixade trasig citering /ohennig

Senast redigerat 2007-05-22 14:39
  • Medlem
  • 2007-05-22 14:57
Ursprungligen av Patric08:

så kul att detta helt plötsligt förvandlades till ett forum för hobbylingvister.
det finns en fundamental skillnad mellan att särskriva, vilket kan leda till betydelseförändring, och att inte påbörja en mening med stor bokstav, vilket inte kan leda till någon som helst förvirring.

Problemet är att en skrift som bryter mot konventionerna tar längre tid att läsa. Personen som skriver kanske vinner lite tid på att strunta i att trycka på shift och inte läsa igenom sina inlägg, men eftersom läsarna för det mesta är fler blir den sammanlagda tidsförlusten mycket större än den eventuella vinsten. Det är respektlöst att skriva slarvigt om man inte är helt oförmögen att stava.

Ursprungligen av Mannys bone:

Patric08; är det exempel eller från verkliga livet det ovan stående? (Obs, ingen särskrivning - jag menade ovan stående och inte ovanstående.)

Det är visst en särskrivning, helt oavsett om den var medveten eller ej.

Angående "Digga" tycker jag verkligen inte att det spelar någon roll. Tycker man att det låter löjligt kanske det går att leva med?

Ursprungligen av Mannys bone:

Patric08; är det exempel eller från verkliga livet det ovan stående? (Obs, ingen särskrivning - jag menade ovan stående och inte ovanstående.) Jag antar att det är exempel eftersom det står så, men i annat fall har du ett intressant liv måste jag säga. Jösses, kycklingar och sköterskor om vart annat.

Som bildexemplet visade så är det mycket vanligt med särskrivningar som om inte annat ger oavsiktliga komiska effekter. Att man direkt missförstår är lite ovanligare.

Det slarvas med språket på alla forum, men det är bra att komma ihåg att ett forum inte är en formell publicering utan ett mellanting mellan socialt babbel och seriös text. Det finns en nivå då man är irriterande slarvig, men man får ha en viss tolerans också. Det måste vara tillåtet att missa lite nedslag i farten, och blanda in lite talspråk. (Men kontrolläs för all del inläggen, det är trots allt meningen att andra, kanske många andra, skall läsa dem.)

Jag kan nog framstå som en språkfascist ibland, men det handlar inte om att jag vill glänsa med att jag kan. Det handlar om att jag tycker det är bedrövligt att folk i allmänhet är så dåliga på att använda språket i skriften och genom att påpeka felen som görs kan någon kanske lära sig ett och annat.

Visst kan man skriva något enklare i ett forum än i sitt CV, exempelvis genom att använda sig av vissa ord och uttryck som hör talspråket till, och vem som helst kan råka särskriva eller stava fel. Men vad jag inte tycker om är sådant som försvårar läsningen (t.ex avsaknaden av skiljetecken eller versaler) eller ett överflöd av stavfel och särskrivningar.

Att alla skriver efter förmåga stämmer nog i hög grad, men det betyder inte att man inte bör kommentera ett undermåligt språkbruk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-22 14:16

Bilden talar för sig själv:

  • Medlem
  • 2007-05-22 14:19

Är det dags att flytta den här tråden till någon lounge snart?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-05-22 14:37

Att sär skriva i forum är en sak. Men om man jobbar professionellt med att ta fram trycksaker? Jag ser särskrivningar varje dag på långt mycket mer påkostade trycksaker än en bananaffisch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 14:46

Det handlar inte om att vara "språkfascist", "språkpolis" osv. Det handlar bara om normal språkvård och god svenska, något ytterst få tycks lära sig i skolan numera. För de som verkligen kan skriva och är allmänbildade kommer det onekligen att finnas en god arbetsmarknad framöver.

Bevaka tråden