Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste ni kalla betygsfunktionen för digga?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skrattretande att man på entresidan har en rubrik som beskrivs med "Diggade diskussioner just nu"... snudd på "Hajk-nivå"... rekomenderar ett raskt byte till t.ex "Mest aktiva diskussioner just nu" eller "Mest besökta diskussioner just nu". "Diggade", "Hipp" och liknande käcka ord har lite av töntstämpel över sig... att låta 99se hamna i kategorin tönt är lite onödigt.

OM man kunde mäta "diggade", dvs. "Uppskattade" så hade det kunnat vara intresant, annars inte.

  • Medlem
  • 2007-05-22 09:49

Fast diggade är inte samma sak som aktiv eller besökt. Har du sett "digga"-knappen som finns på trådar? Det är alltså ett sätt för användarna att ge mer uppmärksamhet åt intressanta trådar (som skapats de två senaste dagarna).

http://www.99.se/99nyheter/216249-digga-nya-99-bokstavligen.html alltså.

Ursprungligen av jgb:

Fast diggade är inte samma sak som aktiv eller besökt. Har du sett "digga"-knappen som finns på trådar?

OK, hade inte vetskap om detta med den töntiga knappen... kanske är jag för gammal (58) om jag tycker att jag inte behöver digga/dissa, bildar mig hellre en egen uppfattning än att ledas till att tro att andras uppfattning kan vara de intresantaste just nu. Är fortfarande av uppfattningen att det är lite kindergartenvarning över själva tanken med digga & dissa. Nu blir väl diggas & dissa vad man gör det till, men dömma av de rubriker som dykt upp senaste tiden så är jag förvånad över att ingen tycks reagera mot påfundet.

Tror jag ska "digga" just den här tråden - fast se det gick inte att försöka vara lite självgod

Ursprungligen av Olle@mac:

OK, hade inte vetskap om detta med den töntiga knappen... kanske är jag för gammal (58) om jag tycker att jag inte behöver digga/dissa, bildar mig hellre en egen uppfattning än att ledas till att tro att andras uppfattning kan vara de intressantaste just nu.

Är fortfarande av uppfattningen att det är lite kindergartenvarning över själva tanken med digga & dissa. Nu blir väl diggas & dissa vad man gör det till, men dömma av de rubriker som dykt upp senaste tiden så är jag förvånad över att ingen tycks reagera mot påfundet.

Hej Olle!

Vi har fått idén till Digga (dissa är redan borttaget) från amerikanska webbsajten http://www.digg.com/ som har blivit en av världens största webbsajter just för att det är ett så smart sätt att sålla ut vad som är bra "just nu".

Det ni ser idag är bara början på ett litet projekt som jag och Belak jobbar på. När nya förstasidan lanseras är den helt baserad på hur medlemmarna har diggat trådarna. Nya trådar som diggas av många på kort tid kommer hamna överst oavsett vilket forum tråden är skriven i eller vem som skapat den.

Även om du har möjlighet att sålla bland godbitarna här på 99.se så finns det många som skulle vilja ha en snabb överblick på förstasidan med "det bästa / det senaste / senast kommenterat". Det händer ju ganska mycket på en dag och jag tror inte någon hänger med i ens hälften av det som skrivs om här - inte jag iallafall

Svårt när så många ord och uttryck från engelskan beblandar sig med det svenska språket. "Dig it" är ju lite kul, men "att digga" blir mycket riktigt lite töntvarning. Dock blir meningen av ordet tillsammans med funktionen det "naturliga" valet på Internet-svenska (om man nu kan kalla det så) skulle jag tro.

Kan tyvärr inte låta bli att känna mig smått personligt påhoppad av Patric08 där, även om jag inte borde ta åt mig. Brukar försöka hålla hårt på det där med särstavningen, men det är lätt hänt att glömma sig. Även här kommer influenserna från engelskan. Men visst ser det hemskt ut.

Dock är det som alltid ... Språket har egentligen inga regler. Det bygger på en gemensam konvention. Så länge de flesta förstår vad som menas, så duger det. Modern svenska är i sanning ingenting mot vad den tidigare varit med tanke på ordrikedom och grammatik, men å andra sidan så fungerar det ändå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-22 10:30

Om jag inte har helt fel i mina spekulationer så heter det just "digga" för att det passade tillsammans med "dissa" som man också kunde göra till en början. Nu känns det som att "digga" klart skulle kunna bytas ut mot exempelvis "Lovorda", "Rekommendera" eller något liknande.

Personligen har jag ingenting emot "digga" och tycker att det i alla fall passar bättre med mina två alternativ.

  • Medlem
  • 2007-05-22 10:31

Måste bara citera Povel Ramels låt "Jag diggar dig" från 1974 apropå att "digga" något.

Jag diggar dig jag diggar dej jag digg digg diggar dig.
Jag digg diggelidiggdigg diggar dig så smått
Du riggar dej flott
Det diggar ja hot

Fan va du e sympatisk
Hej va du e kamratisk
Potatis gillar potatis gott gott gott

Jag diggar dej till 1000
Va har du för stoff i blusen?
Va mysig du e kring kusen
Maxat kaxat

Vi gillar samma stycken ju
Vi kör me identiska smycken ju
Har lika mycke tycken ju
Zoom bäng gloschaamadosch

Städernas gemenskap är klädernas gemenskap
Blajsan å blusen schysst till 1000

Städerna gör kläderna och kläderna gör killarna
Killarna och bruttorna allabadam på duttorna

Måndag tist onsda torsda alla dar e lika
Ska du gå me och fika?
Har du sagt de så

Freda lörda sönda stängt
Fan ja trodde dom hade förlängt
Give me all little kiss! dojnk dojnk!
Så va de tänkt

Hon e hon och han e han
och sällan blir dom så lika varann
som i klädernas gemenskap städernas gemenskap

Schysst salt skönt fränt maxat kaxat!

Diggar du diskoteket?
Säkert säkert .
Diggar du dans på bryggan?
öö nä

Tänder du på Clint Eastwood?
De händer de händer
Ser du va tv sänder?
öö blä

Schyssta prylar schyssta stilar super-duper schyssta bilar
Liksom i princip asså om ja säger liksom vet du
Liksom i princip asså om ja säger liksom vet du
Liksom i princip asså om ja säger liksom vet du
Liksom i princip asså om ja säger liksom vet du
Liksom liksom alltså alltså liksom alltså liksom alltså alltså alltså liksom liksom alltså liksom allabadam

Knickeleding på dicken
Boutiquen, boutiquen
Vilken bouticque?
Pop la Pic - a ringe ding ding

Jeansen e all righta?
För tajta för tajta
Var ska vi gå å najta?
Zoom bäng gloschamadosch

Inne e ute inne ute inne
Fläsket brinner inne
Ute inne allabadam

Jerusalem Methusalem och Hoola Bandoola Bandusalem
Rolling falling balling calling Stones i grammofons
10 years after Beatles å Heatles å Deatles
Eyes nose ears after 10 more years
Try to remember Kebjekase in November
Santana Black Sabbadi-Dabbadi Blood Sweat and Tears

Harrison och Barrison och Allice Wallis Cooperson
Södra bergens ballabalajk och lille Elton John
Garfunkel i bardunkel och Herbie Derbie Sherbie Mann Godawie Bowie Dylan
I fyllan och i villan

Tio i toppar, Fläsket hoppar, stoppar Mothers of Bäska Droppar
Jim jimini Cats och Steven Hendrix om varann

Elton John Lennon John Ringo Ringo Ringelidoj.
Hej John Fejom!
Alla balla hubba, oj, oj!

Ursprungligen av jgb:

Måste bara citera Povel Ramels låt "Jag diggar dig" från 1974 apropå att "digga" något.

Låter som att en parrafras just nu uppstod med Rinkebysvenskans och Latin Kings "Snubben trodde han var cool" ringandes i öronen...

Ursprungligen av jgb:

Måste bara citera Povel Ramels låt "Jag diggar dig" från 1974 apropå att "digga" något.

Jag diggar dig jag diggar dej jag digg digg diggar dig.

Det där är visserligen en av de bästa rap-stycken som gjorts, men du borde inte lägga ut HELA texten. Citera går bra, men hela texten, då kan du komma i konflikt med upphovsrätten.

Jag tycker både "digga" och "dissa" smakar som Povels låt, det är som att sätta på sig en stor krullhårig peruk. Det känns lite löjligt, krystat. Lunarstorm, som Redglittercoffin sade.

Jag föreslår knapparna "gilla" - "illa".

  • Medlem
  • 2007-05-22 10:35

Digga känns mer som ett jazz-utryck. Du kanske är för ung, Olle? 30-talisterna däremot spisar trådarna och diggar tugget.

Ursprungligen av stfm:

Digga känns mer som ett jazz-utryck. Du kanske är för ung, Olle? 30-talisterna däremot spisar trådarna och diggar tugget.

Trösta dig med att just 30-talisterna är ett mer utdöende släkte än oss 40-talister

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-22 10:41

Detta är ju ett forum, ett nöje, ingen skola eller nått liknande, tror de flesta förstår bra vad som skrivs även om det står "jätte fint skick" i en annons, är det inte slarvfel så kan det vara nån som har problem med det eller helt enket inte bryr sej så mycke, man hajjar ändå...

Sen är det ju altid (medvetet) vissa som alldrig(omdevetet?) kan låta bli att vara bror duktig och visa att man kan upptäcka stavfel eller särskrivningar.... det är mest jobbigt, tror de flesta är mer avslappnande att man bara skiter idet.... ' det ärju bara ett forum liskom...

Tycker det är bra med nya ord och utryck... gillar det asmycket, gillar hur det kan labbas med utländska utryck...

Hela idén med att plussa/knuffa/prisa/rosa trådar och inlägg kommer från Digg.com, så jag antar att det är därför det heter "digga" här. Plus att det funkar bra som svenskt ord förstås.

Povel Ramel är väl rätt mycket som Latin Kings: snor slanguttryck från USA och gör musik utifrån det.

Martin, jag ser fördelarna med att ha den här typen av styrning men vänder mig mot själva namnet "Digga", det är i mina öron tönt-varning, borde gå att hitta ett bättre ord vars innebörd änndå leder till det du och Belak eftersträvar. Skulle vara intresant att höra vad ni andra skulle förslå förutsatt att Ni inte gillar "Diggar".

Kanske några av dessa, eller?

Hetaste - just nu
Positivaste - just nu
Spännande - just nu
Angeläget - just nu

Gör inte anspråk på att dessa skulle vara bättre, se det mer som ett sätt att gnugga geniknölarna...

Stora fördelen med "digga" är att det är ett verb. Och känns därmed naturligt att placera på en knapp. Kan på rak arm inte komma på något annat som funkar ("Markera som positiv" känns väl inte så klämmigt). Dessutom är det en del av svenska språket sen 30-talet år tillbaka.

Jag tycker funktionen är en god idé, men jag tror inte så många orkar använda den. Däremot så ser jag ingen anledning i att funktionen ska finnas i kategorin "Egen musik" då någons diggande kan bero mer på smak än att själva låten är proffsigt utförd/skapad eller om man så vill välproducerad. Nyhter borde enligt mig ligga i kronologisk ordning, men får gärna pekas på om dom är givande eller inte. Jag håller mig bara till 99musik än så länge då jag varken har en ipod eller mac.

----------

På tal om särskrivningar och allmän språkvård så var jag och lämnade tillbaka ett släp på Shell igår. Jag blev mäkta förvånad när jag såg två skyltar där man kunde läsa "Bil Tvätt".

Ursprungligen av AudibleBeauty:

Jag tycker funktionen är en god idé, men jag tror inte så många orkar använda den. Däremot så ser jag ingen anledning i att funktionen ska finnas i kategorin "Egen musik" då någons diggande kan bero mer på smak än att själva låten är proffsigt utförd/skapad eller om man så vill välproducerad.

Är det inte så det funkar på topplistorna? De som ligger högst upp är sådana som tilltalar den stora massan, utan att nödvändigtvis vara några mästerverk vare sig musikaliskt eller produktionsmässigt.

Ursprungligen av ohennig:

Är det inte så det funkar på topplistorna? De som ligger högst upp är sådana som tilltalar den stora massan, utan att nödvändigtvis vara några mästerverk vare sig musikaliskt eller produktionsmässigt.

För det första är "Egen musik" ingen topplista, en del lägger ut sina halvfärdiga verk för att få tips och kommentarer om hur dom ska arbeta vidare och andra lägger upp för att låta folk lyssna etc. För det andra så är det inte den stora massan som är medlemmar på 99musik utan snarare en salig blandning musiker/musikfolk med vitt spridda musiksmaker även om det är mer synth än gitarr som gäller. Så frågan är om 99musik som en del av 99.se ska inrikta sig på att bli en sorts topplista eller om det ska fortsätta att vara det som det alltid har varit. En jävla skön röra...

Ursprungligen av AudibleBeauty:

För det första är "Egen musik" ingen topplista, en del lägger ut sina halvfärdiga verk för att få tips och kommentarer om hur dom ska arbeta vidare och andra lägger upp för att låta folk lyssna etc. För det andra så är det inte den stora massan som är medlemmar på 99musik utan snarare en salig blandning musiker/musikfolk med vitt spridda musiksmaker även om det är mer synth än gitarr som gäller. Så frågan är om 99musik som en del av 99.se ska inrikta sig på att bli en sorts topplista eller om det ska fortsätta att vara det som det alltid har varit. En jävla skön röra...

Indirekt blir det ju ändå en topplista, därav jämförelsen, som speglar vad medlemmarna tilltalas mest av bland de andras verk. Eftersom jag personligen tycker att det som hamnar på Tracks, singellistan och albumtoppen är mestadels massproducerat skräp (med några få undantag) så är det kul att se vad som gillas av er som sysslar med musik på ett annat sätt än den breda massan. Vare sig det handlar om färdiga eller halvfärdiga alster.

Annars tycker jag att ni ska fortsätta vara en jävla skön röra, inget annat sagt. Det vore tråkigt om det sedan innebär att ni vill ta bort möjligheten att digga Egen Musik, men där är det ju viktigare hur ni som faktiskt lägger ut musik vill ha det (jag skulle gärna vare med i den skaran, men med tanke på att det längsta jag lyckats åstadkomma hittills är åtta takter långt avstår jag tills vidare).

Ursprungligen av AudibleBeauty:

För det första är "Egen musik" ingen topplista, en del lägger ut sina halvfärdiga verk för att få tips och kommentarer om hur dom ska arbeta vidare och andra lägger upp för att låta folk lyssna etc. För det andra så är det inte den stora massan som är medlemmar på 99musik utan snarare en salig blandning musiker/musikfolk med vitt spridda musiksmaker även om det är mer synth än gitarr som gäller. Så frågan är om 99musik som en del av 99.se ska inrikta sig på att bli en sorts topplista eller om det ska fortsätta att vara det som det alltid har varit. En jävla skön röra...

Fast det behöver ju inte bli nån topplista bara för att man även kan digga folks låtar. Det är ju ändå bara max 2 dygn man kan ligga på framsidan så det lär bli en väldigt dynamisk topplista i så fall.
Som det är nu, så domineras ju 99musik-framsidans digg-kolumn av feedback-trådar, jag skulle gladeligen se mer riktiga musik-trådar där, och varför inte medlemmarnas musik?

Förresten, så funkar inte riktigt den där 48-timmarsregeln på digget så bra för 99musik. Många av de "riktiga" nyheterna har det ju tipsats och ryktats om långt innan release, så när saker senare släpps officiellt så är tråden för gammal för att kunna diggas...

Martin eller Belak,

Kan ni styra "röstandet" med "Digg"? Låt säga att vi är ett gäng på 20 personer som startar en tråd och sedan raskt klickar på knappen... hamnar vi då automatiskt på förstasidan. Frågar detta efter att ha läst med om Digg på:

http://diggtheblog.blogspot.com/2006/09/digg-friends.html

Med andra ord så behövs det något som reglerar hur man inte ska kunna kontrolera utbudet av vad som anses som viktigast. Tänk dig att 20 stycken SD-medlemmar startar en icke önskvärd tråd som dom då kan tvinga fram via en liten knapptryckning... låter lite farligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 11:41
Ursprungligen av Olle@mac:

Tänk dig att 20 stycken SD-medlemmar startar en icke önskvärd tråd som dom då kan tvinga fram via en liten knapptryckning... låter lite farligt.

det finns moderatorer som förhindrar sådana händelser genom att de t ex kan radera trådar som helt saknar relevans. för övrigt har jag svårt att se att någon skulle vilja försöka ta över 99 med politiska motiv.

Ursprungligen av tronman:

det finns moderatorer som förhindrar sådana händelser genom att de t ex kan radera trådar som helt saknar relevans. för övrigt har jag svårt att se att någon skulle vilja försöka ta över 99 med politiska motiv.

Då kan vi ju stilla hoppas på att moderatorerna jobbar 24/7 med att agera vaktchefer... för att förenkla frågan så undrar jag OM man (99se) garderat sig mot att systemet skulle kunnas utnyttjas felaktigt. Kan det här "Digg" känna av om röstandet är avsiktligt styrande och då förhindra detta? Tycker faktiskt att det är viktigt att hålla tillbaka gruperingar som potentionelt skulle kunna styra debatten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 16:15
Ursprungligen av Olle@mac:

Då kan vi ju stilla hoppas på att moderatorerna jobbar 24/7 med att agera vaktchefer... för att förenkla frågan så undrar jag OM man (99se) garderat sig mot att systemet skulle kunnas utnyttjas felaktigt. Kan det här "Digg" känna av om röstandet är avsiktligt styrande och då förhindra detta? Tycker faktiskt att det är viktigt att hålla tillbaka gruperingar som potentionelt skulle kunna styra debatten.

det känns som du håller på att formulera dystopier. man kan inte konsekvent skydda sig mot allt, som t ex i det här fallet en genomtänkt aktion där en massa personer går igenom 99:s relativt rigorösa registreringsprocedur för att sedan hitta ett tillfälle då ingen moderator är inloggad och "digga" fram trådar om dvärgporr och nazifetischer (som i vart fall knappast håller längre än någon timme och medlemmarna blir avstängda). jag förstår inte riktigt vad det är vi ska skydda oss mot här. okej, jag kan köpa att om folk lägger mycket energi och tankekraft på att lyfta olämpliga trådar är det möjligt att de lyckas en timme vid något tillfälle, men hur sannolikt är detta? hur troligt är det att de skulle välja ett harmlöst litet forum som 99? vad skulle det ens få för konsekvenser om det hände?

99 är ett relativt välmodererat forum. det är dessutom en harmlös mötesplats utan politiska laddningar.

Ursprungligen av Olle@mac:

Då kan vi ju stilla hoppas på att moderatorerna jobbar 24/7 med att agera vaktchefer... för att förenkla frågan så undrar jag OM man (99se) garderat sig mot att systemet skulle kunnas utnyttjas felaktigt. Kan det här "Digg" känna av om röstandet är avsiktligt styrande och då förhindra detta? Tycker faktiskt att det är viktigt att hålla tillbaka gruperingar som potentionelt skulle kunna styra debatten.

I hela sajtens historia har detta aldrig hänt tidigare och om det skulle ske skulle det vara extremt kortvarigt eftersom vi i princip alltid har aktiva moderatorer på sajten.

17 inloggade moderatorer just nu - kolla här: http://www.99.se/team99/

  • Medlem
  • 2007-05-22 11:38

Om man vill flörta lite med tyskan, kanske "haussa" känns fräschare?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-22 22:25
Ursprungligen av stfm:

Om man vill flörta lite med tyskan, kanske "haussa" känns fräschare?

Du får nog flörta med franskan i så fall:p

Ursprungligen av Gunnar B:

Du får nog flörta med franskan i så fall:p

Och då blir det "haussa" och "baissa", och det sista låter en smula plumpt.

  • Medlem
  • 2007-05-23 23:11
Ursprungligen av Gunnar B:

Du får nog flörta med franskan i så fall:p

Självklart ...

Citat:

Vad tror ni om Poppis™ istället för Digga?

Eller kanske "pjoppis"? (med smurfröst)

"Prutta upp!" tycker jag låter kul.

Äh ... "digga" blir bra.

Bevaka tråden