Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 fel på min MacBook Pro - nu åker den in!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-05-21 08:32

Ja.. en härlig historia..

Köpte en macbook pro 17" 2.13 begagnad av en kille i Stockholm, han var trevlig,
datorn var trevlig.. Det blev en deal. Allt var som det skulle vara, kvitto osv.

Men efter ett tag märker jag att datorn börjar ha lite fel, först brydde jag mig inte
så mycket då jag är en switcher. Jag ville verkligen inte lämna in datorn i 2 veckor
eftersom allt var så himla nytt och roligt. Men nu bryr jag mig, och förväntar mig en ny
dator, för alla fel som hänt den stackars mbp:n känns lite extremt:

1.
Datorn är på tok för varm, man bränner sig på vissa områden, mitt skrivbord
börjar gulna där datorn står.

2.
Jordningsfel som resulterar i att det brusar i hörlursjacket så fort du inte nuddar
datorn, påverkar bara de låga frekvenserna, så i alla hörlurar hörs det inte. Men
eftersom jag håller på med ljudinspelning så känns det inte så bra, speciellt när
det även verkar påverka ljudingången som jag ibland för spela in på. Ljudkorten
i macarna är faktiskt helt okej, om de funkar.

3.
Jordningsfelet har även resulterat i att ett fåtal kraftiga och svaga stötar. Det känns
inte så säkert.

4.
Skärmjängorna är slappa, vinkla skärmen och den faller ihop. Väldigt jobbigt då
datorn gått i vänteläge många gånger pga. detta.

5.
Batteriet har svält sönder, blev skiträdd först då man läst om batterier som sprängts osv.
Det resulterade även i att musknapparna slutade funka, om du tryckte på en musknapp så låste den sig, så du var tvungen att starta om datorn. Antagligen har jag kört med trasigt batteri i.. 3 dagar. Eftersom musen inte funkat i 3 dagar. Nu kör jag utan batteri, då funkar dom bra.. Där gick droppen!!

Jag hoppas verkligen att de bemöter mig med förståelse på macforum, jag hoppas jag får en ny dator. För det känns helt absurt att de skulle renovera denna datorn, när det är så kort tid kvar på garantin (4 juni). Vad tycker ni? Ska man få ut en ny dator när det krånglat såhär mycket?

Jag måste erkänna, att jag börjar snegla på pcvärlden igen, men jag vill inte. Jag vill verkligen inte, Osx är för underbart. Om Apple hanterar detta rätt kommer jag vara en trogen macare, annars vet jag verkligen inte längre..

Pierre

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-05-21 08:38

Om datorn varit inne på service 3 ggr för samma fel görs utbyte. Men försöka går ju alltid. Ring till Apple först!

En sak till.. förläng din garanti till 3 år med AppleCare. Kostar drygt 4000kr till MBP.

Du ska aldrig vänta med att lämna in datorn när du upptäcker att något är fysiskt fel på den. Risken är stor att du förvärrar skadorna under tiden och som i fallet med gångjärnen finns det risk att de orsakar en följdskada (till exempel att den välter från skribordet) och då har du inte en chans att åberopa garanti.

Precis som EJ skriver så byter Apple ut datorn först om den varit inne på reparation tre gånger tidigare, och då minst en så kalla Major Part bytts ut (gummifötter och enstaka tangenter räknas inte hit).

Med detta sagt, pallra dig i väg till Macforum och låt deras killar serva maskinen så att du får en Macbook i gott skick igen. Och skulle datorn bli i behov av service igen, vänta inte då utan kontakta närmaste verkstad snarast.

PS. När datorn är fixad, be gärna att få veta vad det skulle ha kostat att laga datorn om den legat utanför garantitiden. Då får du något att ställa i relation till kostnaden för en AppleCare.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-05-21 09:57
Ursprungligen av ohennig:

Du ska aldrig vänta med att lämna in datorn när du upptäcker att något är fysiskt fel på den. Risken är stor att du förvärrar skadorna under tiden och som i fallet med gångjärnen finns det risk att de orsakar en följdskada (till exempel att den välter från skribordet) och då har du inte en chans att åberopa garanti.

Precis som EJ skriver så byter Apple ut datorn först om den varit inne på reparation tre gånger tidigare, och då minst en så kalla Major Part bytts ut (gummifötter och enstaka tangenter räknas inte hit).

Med detta sagt, pallra dig i väg till Macforum och låt deras killar serva maskinen så att du får en Macbook i gott skick igen. Och skulle datorn bli i behov av service igen, vänta inte då utan kontakta närmaste verkstad snarast.

PS. När datorn är fixad, be gärna att få veta vad det skulle ha kostat att laga datorn om den legat utanför garantitiden. Då får du något att ställa i relation till kostnaden för en AppleCare.

Jo, detta inser jag också.. Men ja, jag var dum, precis köpt den. Ville inte lämna in den det första jag gjorde.. Men ja, nu får jag väl pallra mig iväg..

Köp AppleCare på maskinen när du lämnar in den. Om det är en problemdator har du allt attt tjäna (spara) på beslutet. Efter 4:e juni har du inte längre den möjligheten.

Ursprungligen av Björnström:

Köp AppleCare på maskinen när du lämnar in den. Om det är en problemdator har du allt attt tjäna (spara) på beslutet. Efter 4:e juni har du inte längre den möjligheten.

Nu kapar jag tråden lite här, ursäkta...
Men vad är det som händer den 4:e juni som förändrar det där?

Ursprungligen av Forsgren:

Nu kapar jag tråden lite här, ursäkta...
Men vad är det som händer den 4:e juni som förändrar det där?

Världen går under!

Skämt åsido så går ettårsgarantin på pierrers dator ut då. AppleCare måste köpas under den ursprungliga garantitiden.

Tycker att det är lite trist att AppleCare egentligen bara ger en tvåårs extragaranti. Dessutom är det dyrt, man får ju nästan en halv Macbook för 4000:-! Alla AppleCare-paket oavsett dator borde kosta typ högst 1500-2000 kr, eller ännu bättre: AppleCare borde ingå vid köp av en ny Mac!

Så länge datorn ligger inom den ettåriga fabriksgarantin så kan du teckna AppleCare och få totalt tre års garanti. Så om garantin går ut den 4:e juni så är det sista datumet han har den möjligheten.

Gäller inte konsumentköplagen mac?

Saxat från konsumentverket:

"Konsumentköplagen

Om en vara går sönder, har du enligt lagen rätt att klaga (reklamera). Du måste göra det så snabbt som möjligt. Om du reklamerar inom två månader efter det att du har märkt felet, räknas det alltid som att du har klagat i rätt tid.

Från och med den 1 april 2005 är den yttersta tidsgränsen för att klaga på en vara tre år efter köpet. Det gäller varor som du köpt den 1 april eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller två års reklamationstid.

När du har reklamerat varan ska den repareras gratis - om felet fanns från början. Under de första sex månaderna är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Efter det måste du bevisa att det fanns från början.

"Otursförsäkring"

En annan variant är en försäkring som ger dig ersättning om du eller någon annan i familjen exempelvis välter teven, spiller kaffe på datorns tangentbord eller om ett barn stoppar in choklad i videon. Du kanske redan har en sådan tilläggsförsäkring i din hemförsäkring. Den kan kallas Allrisk eller Otursförsäkring. Skillnaden mellan det tillägget och den försäkring du erbjuds teckna i butiken är ofta självrisken, det vill säga den del av skadan du får betala själv om det händer något. Tillägget till din hemförsäkring gäller även för de flesta saker din familj har hemma, inte bara teven eller datorn. "

Ni som orkade läsa inser ju också att en allriskförsäkring och en kopp kaffe fixar de mesta problemen.

Ursprungligen av mikael g:

Efter det måste du bevisa att det fanns från början.

Hur "bevisar" man det? Om till exemple moderkortet "går sönder" efter 14 månader? Låter lite som om man tjatar på support folk tills de tröttnar på en.

Ursprungligen av bjelkeman:

Hur "bevisar" man det? Om till exemple moderkortet "går sönder" efter 14 månader? Låter lite som om man tjatar på support folk tills de tröttnar på en.

Jag vet inte, men då tar man en kopp kaffe.....

Ursprungligen av bjelkeman:

Hur "bevisar" man det?

Nä det är förstås jättesvårt.
I praktiken blir det ju så att man som köpare har en "idiotsäker" sexmånadersgaranti, då säljaren knappast kan bevisa något annat.

Däremot spelar ju det ingen roll när man ändå har en garanti på ett år.
Garantin kräver ju inte att felet fanns från början.
Sexmånadersgränsen kickar ju in i fall man inte har någon garanti.

Kom också ihåg att detta inte gäller om du köper datorn på firman.
Då är det nämligen Köplagen som gäller, och den är inte alls lika generös mot köparen.
Där är parterna "likvärdiga" kan man säga.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-21 21:32

Ang. Jordningsfelet: Är du säker på att ditt eluttag är korrekt jordat och inga enheter som ansluts till datorn är ojordade? Eftersom MBP är i metall är de ytterst känsliga för ojordade uttag. Jag har inte möjligheten att ansluta till jordat uttag här i UK (eftersom jag varit lite lat och inte köpt en sladd) och det resulterar i att om jag sätter foten mot väggen och tar i datorn så får jag mig en jävla kyss. Om jag har fötterna på stolen så funkar det bra. Irriterande som fasen är det. Men, man ska komma ihåg att på de första TiBookarna (jag hade en 667-icke-DVI) så kunde man inte ens jorda den vilket ledde till att man fick ena jävla kyssar av datorn. Jag har mitt arbetsrum i en källare med klinkergolv och jäklar i havet... Det gjorde ONT ibland!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-21 22:28
Ursprungligen av bollman:

Ang. Jordningsfelet: Är du säker på att ditt eluttag är korrekt jordat och inga enheter som ansluts till datorn är ojordade? Eftersom MBP är i metall är de ytterst känsliga för ojordade uttag. Jag har inte möjligheten att ansluta till jordat uttag här i UK (eftersom jag varit lite lat och inte köpt en sladd) och det resulterar i att om jag sätter foten mot väggen och tar i datorn så får jag mig en jävla kyss. Om jag har fötterna på stolen så funkar det bra. Irriterande som fasen är det. Men, man ska komma ihåg att på de första TiBookarna (jag hade en 667-icke-DVI) så kunde man inte ens jorda den vilket ledde till att man fick ena jävla kyssar av datorn. Jag har mitt arbetsrum i en källare med klinkergolv och jäklar i havet... Det gjorde ONT ibland!

För att spinna vidare på jordningsfel så kan de uppstå om du har olika jordpunkter också. Tex en nätverkskabel ansluten till en dator med en annan jordpunkt. Detta kan få enorma följder om datorn på ena sidan har jord och på andra sidan har inte. Då kan du komma upp i stora skillnader som kan grilla komponenter. Samma gäller alla typer utav kablar, inte bara nätverkskablar.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-05-22 01:07
Ursprungligen av bollman:

Ang. Jordningsfelet: Är du säker på att ditt eluttag är korrekt jordat och inga enheter som ansluts till datorn är ojordade? Eftersom MBP är i metall är de ytterst känsliga för ojordade uttag. Jag har inte möjligheten att ansluta till jordat uttag här i UK (eftersom jag varit lite lat och inte köpt en sladd) och det resulterar i att om jag sätter foten mot väggen och tar i datorn så får jag mig en jävla kyss. Om jag har fötterna på stolen så funkar det bra. Irriterande som fasen är det. Men, man ska komma ihåg att på de första TiBookarna (jag hade en 667-icke-DVI) så kunde man inte ens jorda den vilket ledde till att man fick ena jävla kyssar av datorn. Jag har mitt arbetsrum i en källare med klinkergolv och jäklar i havet... Det gjorde ONT ibland!

Jag har provat att köra utan något i den. Brus och småstötar ibland åndå. Men stötarna kommer ganska sällan. Mer grejjen att de finns känns lite oroväckande.

Funderar på att köpa applecare från Usa, typ 2000kr sammanlagt. Inte så farligt?

Eller ska man köra på en allrisk och dricka kaffe varje gång den strular?
Självrisken går ju faktiskt på en del, plus att värdet på daton sjunker..

Måste även säga att jag ska upp 07.45 idag, tåget till gbg, lämna in datorn, komma hem igen 12.45, laga mat, ta bussen till jobbet 13.30, jobba till 24.00. Det är skit! Speciellt när man jobbat 14.30 - 24.00 dagen innan.

Var bara tvungen att få ur mig mina aggressioner.. 2 veckor utan min kära mac känns jobbigt..

Ursprungligen av bollman:

Ang. Jordningsfelet: Är du säker på att ditt eluttag är korrekt jordat och inga enheter som ansluts till datorn är ojordade? Eftersom MBP är i metall är de ytterst känsliga för ojordade uttag. Jag har inte möjligheten att ansluta till jordat uttag här i UK (eftersom jag varit lite lat och inte köpt en sladd) och det resulterar i att om jag sätter foten mot väggen och tar i datorn så får jag mig en jävla kyss. Om jag har fötterna på stolen så funkar det bra. Irriterande som fasen är det. Men, man ska komma ihåg att på de första TiBookarna (jag hade en 667-icke-DVI) så kunde man inte ens jorda den vilket ledde till att man fick ena jävla kyssar av datorn. Jag har mitt arbetsrum i en källare med klinkergolv och jäklar i havet... Det gjorde ONT ibland!

Adaptern är inte jordad, varför ska uttaget då vara jordat?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-22 11:21
Ursprungligen av hummel:

Adaptern är inte jordad, varför ska uttaget då vara jordat?

Det är den om du har den längre kabeln, jag har 2st, en liten ojordad som man klämmer på adaptern direkt, och en längre kabeln som har jord.

1
Bevaka tråden