Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver kopiera data från G4 med trasigt nätaggregat

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal G4 där nätaggregatet kraschat och i den sitter en 30 Gb Ultra ATA disk som jag skulle vilja ha ut dokument och dylikt ifrån. Idag kör jag en Mac Pro, men vad jag erfar är det SATA diskar i den och därmed inte möjligt att bara sätta i Ultra ATA disken däri? Eller?

Vad är lämpligaste lösningen? Finns det externa kabinett för Ultra ATA diskar att köpa till en billig peng så jag kan få över materialet eller kan man göra på något annat smidigt sätt?

Oerhört tacksam för hjälp då jag verkligen behöver det som ligger på disken.

Köp ett tomt USB eller FireWire kabinett på lämplig databutik oh stoppa in hårddisken där, jag hittade billiga dylika på t.ex. www.webhallen.se

Men jag har även precis varit med om hur en G4 med till synes sabbat nätagg, helt plötsligt vaknar upp ur en lång dvala. Vi tog ut allt RAM samt batteriet och lät den stå så över natten. I med nytt batteri och en RAM-kapsel som vi visste var ok, och den gick igång igen.... Tar batteriet slut händer det mycket mystiska saker med vissa G4:or tydligen

Jag skulle också rekommendera ett enkelt USB eller Firewire kabinett som du monterar hårddisken i. Då har du dessutom lite extra lagringsyta.

Behövs inget kabinett, köp en IDE-adapter för 295:- och koppla rätt på hårddisken.
Köpte min här:

http://www.eksitdata.com/index.asp

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-31 00:42

Ta ur disken och gå till någon polare och montera den i hans dator (med ATA bus). Kopiera sedan data till något lämpligt media. Tar 10 minuter, typ. Kostar inget.

Lösningen blev att låna polarens kabinett med IDE-ATA kopplingar och ladda över allting till den nya Intelbaserade macen. Tack för alla tips.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-31 09:04

Är du *säker* på att kragget är dött?

Jag har haft QuickSilver-maskiner som verkar till synes döda men kommer tillbaka till livet med följande:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95037

Resetting the PMU on the Logic Board

1
Bevaka tråden