Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta nedlastad FileMaker Server till ny maskin

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-05-16 22:18

Har en kund som har en något överansträngd Xserve G4:a, min fråga är hur gör jag lättast en överflytt mellan gamla Xservern G4:a till en ny Xserve Intel utan att sabba en massa inställningar mm. Problemet med den gamla servern är att det är byggt ett custom made databas med Filemaker med en massa tilläggsprogram, support program mm så att installera om är uteslutet i dagsläget. Men att ha det som det är idag är uteslutet. Servern går på 85-95% kapacitet hela tiden. Hade det bara varit flytt mellan 2 st g4:or hade ju carbon copy funkat men nu är det mellan intel och g4:a. Gamla servern kör server 10.4.7 och den ny blir ju 10.4.x oxå så hur går man lättast tillväga?

har du lyckats med att få en xserve att jobba häcken av sig? *WOW*

Det är utelsutet att klona systemet i alla fall. Det går inte att klona system mellan PPC och Intel.

Alla inställningar i Server Admin kan du lätt få över. Längst ner i högra hörnet på varje Settings finns ett litet dokument du kan dra till skrivbordet. Då har du sparat alla inställningar för den settings panelen. Bara släppa det "dokumentet" i samma settings panel på den nya servern så är det klart.

Filemaker flytten blir tuffare. Du kan inte behålla Xserve G4an och låta den vara dedikerad Filemaker server och låta den ny ta alla andra uppgifter?
Vilken version är Filemaker? Är den intel-anpassad?
Har du testat att bara flytta hela mappen till nya servern?

Egentligen kan jag filemaker för dåligt för att veta exakt hur du bäst flyttar det kanske någon annan kan hjälpa till med?

  • Oregistrerad
  • 2007-05-17 00:23

Hehe.. kan inte på mig att det är jag som gjort så servern går på knäna :).
Den förra IT-killen har byggt upp systemet och den agerar host åthemmappar mm. samt en del av filemaker.

Tanken är att låta delar av servern gå över till den nya servern så den gamla blir rejält av lastad. I ett senare skede kommer filemaker delen att bytas ut mot Mysql lösning och göras helt webbaserad. Men i det inledande skedet så ska vi hålla detta system "flytande".

Samt är det en del av filemakern på xservern och sen hämtar den registrerna från en annan dator. Känner som du, kan alldeles för lite om filemaker för att ge mig in och pilla i detta.

Version av FM server? Eller är det en FM-klient?

Jag har svårt att se hur det skulle vara något problem att flytta saker, bara saker och ting får samma namn på nya stället så skall allt fungera. FM brukar inte vara krånglig på det viset.

Sedan består servern av ett program som bara delar ut databaserna och det är i klienterna som plugins finns, de ligger alltså inte på serven. Alla databaser i FileMaker är Custom Made (på samma sätt som alla Word-dokument också är Custom Made), så det är heller inget problem.

Berätta mera alltså så skall det nog gå att lösa.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-17 00:27
Ursprungligen av Taz_1999:

Version av FM server? Eller är det en FM-klient?

Jag har svårt att se hur det skulle vara något problem att flytta saker, bara saker och ting får samma namn på nya stället så skall allt fungera. FM brukar inte vara krånglig på det viset.

Sedan består servern av ett program som bara delar ut databaserna och det är i klienterna som plugins finns, de ligger alltså inte på serven. Alla databaser i FileMaker är Custom Made (på samma sätt som alla Word-dokument också är Custom Made), så det är heller inget problem.

Berätta mera alltså så skall det nog gå att lösa.

Ska upp och gå igenom systemet riktigt ordentligt så jag kommer att få mer kött på benen om vad det handlar om. Vet dock att en dator står vid sidan av xservern och innehåller filemaker registrerna som senare på nått sett delas ut med xservern. Den datorn som delar ut filemaker är en 9.1 maskin och filemaker är 5.5 server . allt jag vet än så länge.

JAg lär nog fråga om mer info framåt.:)

Du kan kontakta mig via min profil. Det låter som helt tokig konfigurering och sedan har jag lite tips om FileMaker, webbpublicering och MySQL också, man kan få dem att prata med varandra för att få det bästa av båda världarna så att säga.

Din profil här på siten är trasig (du ser att det står n/a inlägg och man kan inte klicka på Pepsi för att läsa mera), anmäl detta i denna tråd för fix: http://www.99.se/feedback/215960-trad-problem-med-felaktigt-antal-inlaegg-i-profilerna.html?highlight=n%2Fa

  • Oregistrerad
  • 2007-05-17 19:52
Ursprungligen av Taz_1999:

Du kan kontakta mig via min profil. Det låter som helt tokig konfigurering och sedan har jag lite tips om FileMaker, webbpublicering och MySQL också, man kan få dem att prata med varandra för att få det bästa av båda världarna så att säga.

Din profil här på siten är trasig (du ser att det står n/a inlägg och man kan inte klicka på Pepsi för att läsa mera), anmäl detta i denna tråd för fix: http://www.99.se/feedback/215960-trad-problem-med-felaktigt-antal-inlaegg-i-profilerna.html?highlight=n%2Fa

Ja, på nått sett måste det bli ordning på deras konfiguration.
Filemaker sköter både hemsidan, ställer in användare och lägger upp mailkonto automatiskt.
Filemaker sköter det mesta just nu.

För att kunna tipsa hur du ska flytta servern måste jag veta vilka tjänster som går på servern.
Men börja med att installera den nya servern som en "stand alone" server.
Så ska jag berätta hur du gör resten när du berättar om tjänsterna.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-17 19:56
Ursprungligen av Mattias Hedman:

För att kunna tipsa hur du ska flytta servern måste jag veta vilka tjänster som går på servern.
Men börja med att installera den nya servern som en "stand alone" server.
Så ska jag berätta hur du gör resten när du berättar om tjänsterna.

Det vore helt kanon, vi har precis begärt in pris på en xserve som vi i veckan ska presentera för kunden. Samt så ska vi sätta dit en riktig backup. De körde med Lacie Bigdisk 500 gb ( stripede 250 gb diskar) O_o. Dom har två sådana diskar de byter ut månadsvis. Nu när vi skulle kolla på backupen så hade dels strömdelen gått sönder och sen hade ena disken gått till de sällan jaktmarkerna. Så nån backup de senaste veckorna har inte gjorts.

Kort och gått, det är en j-vla röra allting.:D

Backup på stripade diskar? Jag tror jag får dåndimpen.

Det verkar så det är bäst du tar och styr upp det här.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-19 00:31

Dom hade faktist TVÅ Bigdisk från lacie (stripade bägge), dessa byttes ut 1 ggr i månaden. under tiden stog backup disken vid sidan av servern. ingen kollade loggar eller meddelanden. Den andra luftes bort och ställdes i en träskåp 50m där i från i samma hur . Säkerhet, vad är det?!

Två? Jösses det tänker verkligen på säkerheten...
Tur att någon kommer och ställer det till rätta på torpet.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-05-19 12:36

Tanken är att vi ska sätta dit en xserve med raid system, som ska avlasta för den befintliga servern. En Win maskin som kommer att agera backup maskin, Retrospect och massor av hdd utrymme. Samt ska en AIT-bandare, typ denna SONY AIT-3EX AUTOLOADER 81 8-SLOT. Men nu gäller det att sälja det till företaget också.:D . Dels staligt underställt och sen ingen direkt öga för säkerhet mm.

Xserve med raid låter som ett bra första steg för säkerheten.
Jag känner till ett företag som tar nätbackup till sina egna servrar som står i något bergrum någonstans i Sverige.
Servrarna där är två st raid-5 stationer som är speglade.

Dessa kan du nå via webben för att ladda hem förlorade filer i x antal veckor/månader.

En kund till mig kör detta och det fungerar otroligt bra. Känns lite som en föregångare till Time Machine.

Bonusen du får är att filerna flyttas bort från "huset".
Vill du komma i kontakt med dem PMa mig.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-05-19 14:18
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Xserve med raid låter som ett bra första steg för säkerheten.
Jag känner till ett företag som tar nätbackup till sina egna servrar som står i något bergrum någonstans i Sverige.
Servrarna där är två st raid-5 stationer som är speglade.

Dessa kan du nå via webben för att ladda hem förlorade filer i x antal veckor/månader.

En kund till mig kör detta och det fungerar otroligt bra. Känns lite som en föregångare till Time Machine.

Bonusen du får är att filerna flyttas bort från "huset".
Vill du komma i kontakt med dem PMa mig.

låter nästan som du läst våra tankar.
Steget efter att server hallen är "säkrad" kommer Nätverket byggas om ( är kaos där med)
Samt säkra detta ( finns knappt nån säkerhet idag) Efter detta blir det att koppla en nätbackup mot våra servrar. Deras lina idag skulle knappt fixa detta nu. tyvärr.

En liten fotonot, deras Filemaker nav har krashat och vi har ett rent h-vete att få tag i deras program bara för att få allt att funka igen.

Backup, vad är det ?!
Tanken är att vi återskapa allt som det va från början innan vi börjar kolla vad vi ska flytta och ändra på. Nav datorn är en mac os 9.1 maskin med filemaker 5.5 server installerad på. Problemet är att filemaker skivan inte går att hitta. Vi hittar dock serienumret till den men inget annat. Vi har kontaktat Filemaker själva så vi får se vad som händer.

Tanken som var när detta uppdagades var att helt sonika slänga in filemaker 8 servern och en mac os x maskin men det visade sig snart att det inte gick. Va en massa tillägg som bara funkade i mac os 9.1 och FM 5.5.

Som, sagt rörigt eller kaos?! välj själv.......:tveksam:

Det du beskriver är inte speciellt svårt att lösa, nya CD-skivor eller images kan du få av vilken ÅF som helst, det är licensnumret som är det viktiga. Hade numret varit borta hade det varit värre.

Vad gäller plugins så går det oftast att uppgradera dessa utan några större problem, eller helt enkelt bygga om systemet att klara sig utan plugins. Mycket funktionalitet från plugins har i senare versioner av FM letat sig in i FM självt.

(Jag sitter just nu och bygger om ett FM 6 system till FM 8.5. Systemet består av 26 tabeller och 25 av dem skall in i den 26. 288 sidor med manus och den 26 tabellen har 128 sidor med fältdefinitioner, vilket väl får sägas vara ganska mycket. Skriver man ut det nya relationsdiagrammet så täcker det 35 A4. Började i torsdags, är snart klar, så det är inte alls omöjligt!

Om du byter till en Xserve G5 med inbyggd RAID-5 kan du klona systemet på ett par timmar och vara igång igen. Ropa till om det är intressant.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-05-21 18:22
Ursprungligen av Björnström:

Om du byter till en Xserve G5 med inbyggd RAID-5 kan du klona systemet på ett par timmar och vara igång igen. Ropa till om det är intressant.

Har grunnat lite på det med. Har du nån Xserve g5 ltill salu må hända ?

Ursprungligen av pepsi:

Har grunnat lite på det med. Har du nån Xserve g5 ltill salu må hända ?

Japp! Har både noder och "vanliga" G5 som du kan ha på onsdag eller imorgon om det verkligen är värt bud nere till Småland.

Tog lite bilder vid senaste leveransen:
http://www.bjornstrom.se/index.php/site/comments/xserve_g5_import_fran_usa/

Precis som Hendrik skriver bör du nog kolla vad som drar CPU innan ni köper nytt. Kanske är det brist på minne eller fulla hårddiskar. Kanske har ni loggfiler spridda över diskarna som gör att dom segar ner skrivningar och läsningar?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-05-22 02:58

Har kollat runt en del. när alla användarna är avloggade tas knappt nån cpu alls.Retrospect är avstängd, deras stripade backup hdds va sönder. beslut väntas på ny backup. Servern delar både ut hemmappar och program via OD. Hostar deras hemsida, är deras mailserver, DNS och dhcp. Ramminnet är max. HDD utrymmet är fullt tillräckligt. den disk som är mest på har 30% kvar av utrymmet ( 500 gb disk).

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-05-22 03:10
Ursprungligen av Björnström:

Japp! Har både noder och "vanliga" G5 som du kan ha på onsdag eller imorgon om det verkligen är värt bud nere till Småland.

Tog lite bilder vid senaste leveransen:
http://www.bjornstrom.se/index.php/site/comments/xserve_g5_import_fran_usa/

Precis som Hendrik skriver bör du nog kolla vad som drar CPU innan ni köper nytt. Kanske är det brist på minne eller fulla hårddiskar. Kanske har ni loggfiler spridda över diskarna som gör att dom segar ner skrivningar och läsningar?

Min boss är inne på att ta en ny xserve intel och bygga om allt, men det tar dock tid.
Pratar med honom om att fixa dit en xserve g5 istället och klona allt direkt.
Jag hör av mig om det blir en g5:a

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-05-30 03:48

Hejsan! Ville bara uppdatera vad som hänt det senaste!
Filemaker servern är igång igen till viss del.
Vi ställde dit en pc med Filemaker Servern på och nu verkar det rulla någorlunda igen.

Angående xserve g4;a som är något överansträngd, har vi gjort en offert på en ny xserve Intel och skickat dem. Detta gjordes förra veckan och svaret blev: vi ska diskutera saken! Så typ om 3-4 veckot lär vi ha svar o_O . I denna offert la vi med en retrospect server med ordentligt med disk utrymme samt spegling av dessa diskar så vi får hoppas dom säger ja till förslaget innan nått annat krashar :/.

Kort och gott, det är på väg i rätt riktning.:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-21 18:18

Hade nog gjort som Björnström föreslår, skaffat en G5:a istället och klonat över allt. Efter det hade jag börjat titta på Filemaker server Advanced och webpublicering via Lasso.

Beror givetvis hur mycket panik dom har...

Har själv en Xserve G5:a med ovanstående konfiguration (Filemaker Server Advanced, Lasso och Apache web). Servern hostar 22 databaser mot webservern som är väldigt välbesökta på vårt intranät. Xservern tuggar och går utan problem.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-05-21 18:26
Ursprungligen av Ferengi:

Hade nog gjort som Björnström föreslår, skaffat en G5:a istället och klonat över allt. Efter det hade jag börjat titta på Filemaker server Advanced och webpublicering via Lasso.

Beror givetvis hur mycket panik dom har...

Har själv en Xserve G5:a med ovanstående konfiguration (Filemaker Server Advanced, Lasso och Apache web). Servern hostar 22 databaser mot webservern som är väldigt välbesökta på vårt intranät. Xservern tuggar och går utan problem.

Det är la lite panik över det hela...

Dom kör nån webpublicering via lasso samt så är det i runda slag 70 databaser som ska prata ihop. Vi har löst det så länge med att sätta dit en pc med filemaker 5.5 servern installerad. Så att de kommer åt delarna som är bråttom med. Har inte lyckats hitta nån Filemaker 5.5 server för mac än.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-21 18:31

Ett tips kanske är att låta Taz_1999 ta en titt om ni själva saknar kompetens. Jag vet att han kan Filemaker och Lasso.

Skulle tro att 70 databaser ifrån 5.5 tiden lätt kan smällas ihop till ett fåtal i 8.5.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-05-21 18:36

Tanken är att så fort som möjligt ta dit utomstående kompetens. Men det måste tas med kunden först och kunden är kommunaltstyrd. Lite svårt när man måste göra nått i all hast. Fick ha 3 möten på 1 v bara pga en små sak.:)

Och ja, jag håller på att försöka få in Taz_1999 i det hela.
Min chef verkar posetiv till det i alla fall.

Belastning:
Har du kikat på vad det är som äter så mycket kapacitet på servern? Om de t.ex. kör Retrospect och har trasiga backup-diskar kan den mycket väl stå för 50% av belastningen. Innan man köper en massa hårdvara är det bra att kartlägga vad som står för belastningen.

Backup:
Vi kör backup till löstagbara firewire-hårddiskar. Ingen extern strömförsörjning och inte större än en kassett att bära med sig (50 meter eller 50 kilometer). Retrospect funkar så mycket bättre med ett snabbt lagringsmedium jämfört med bandare.

1
Bevaka tråden