Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmsläckaren vill inte funka och lite till

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå! har nyss köpt en iMac 20" efter att ha ägt PC i flera år.
Nu är det så att jag är ett stort fan av serien " Planet Earth " och vad passar inte bättre på skärmen än en skärmsläckare från serien.
Sagt och gjort, jag letade snabbt upp http://www.bbc.co.uk/nature/animals/planetearth/screensavers/ där man kan ladda hem skärmsläckare från serien. Filen laddas ner som Sit.fil och innan så har jag laddat ner stuffit från www.versiontracker.com så jag kan packa upp sit.filen. Jag laddar ner min efterlängtade skärmsläckare och packar upp, följer installeraren och det dyker upp en pop-up där det står att installationen gick bra och sedan öppnas skärmsläckarfönstret. När jag vill välja planet earth-släckaren så dyker det upp en ruta där jag läser att skärmsläckaren inte fungerar till min dator och att jag måste kontakta upphovsmannen för att få en nyare version som gäller för min dator.
jag kör Mac OSX 10.4.7 och jag har laddat ner skärmsläckaren för Mac OSX.

Varför funkar det inte? Min version av OSX kan väl inte vara för ny?

Hjälp snälla Ni!

Ps. Vad tycker ni om stuffit? Har läst på diverser sidor att ett program vid namn Unarchiver skulle vara mycket bättre. Ds.

Ps2. Efter att ha tjafsat med skärmsläckaren ett tag så tog jag bort den. Då gjorde jag så att jag klickade på Macintosh HD-ikonen på skrivbordet, sedan sökte jag bara på planet earth i finder och drog ner varenda fil i papperskorgen och tömde sedan den. Gör man så? Eller finns det en "läggtill/tabort program" som på windows?...DS.

Tack för svar!

Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-21 21:34

Jag testade att ladda ner skärmsläckaren och får inte heller den att fungera på min MacBook. Efter en snabb titt på filen visar det sig att det är en PowerPC fil, vilket inte fungerar på en Intel Mac. Dock borde Rosetta ha kickat in och fixat emulering, men av någon anledning tyckte den inte att det var en kul idé. Konstigt. Eftersom det är en skärmsläckare går det inte heller att tvinga Rosetta att köra den, så tyvärr verkar det som att det enda du kan göra är att klaga lite hos BBC så de släpper en version för Intel Macar.

För att plocka bort den är det bara att göra som du sa och söka på filnamnet i Spotlight och ta bort allt du hittar. Det samma gäller nästan alla program (Parallels är nog det enda undantaget jag kan komma och tänka på). Tycker du att det är trist att söka och plocka bort filer för hand finns programmet AppDelete som gör det åt dig och lägger alla filer i en mapp i papperskorgen så att du kan kontrollera att inget viktigt tas bort av misstag.

Vad gäller är The Unarchiver är den (imho) överlägsen Stuffit. The Unarchiver tillsammans med Unrar (som bara går att köra via terminalen) fixar _allt_.

1
Bevaka tråden