Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimus Maximus kommer snart!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-03 15:46

Optimus Maximus, OLED-keyboardet från Art Lebedev kommer att produceras (vilket inte är så nytt kanske).
Om ca 2 veckor kan du förbeställa ditt exemplar för runt 12000 SEK (€1256,86)

Varför är inte jag miljonär?
http://www.artlebedev.com/everything/optimus/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-03 15:49

Riktigt roligt att köpa ett tangentbord som kostar lika mycket som en iMac...

Men vad ska man göra, idén ju hur bra som helst. Och designen kan man inte heller klaga på.

Dessutom är alla ArtLebedevs produkter kompatibla med både Mac och PC!

Om man ändå hade de där pengarna.. och om den kom i vitt...

Lite roligt att tangentbordet både har kringlan och Windows-loggon, men det beror väl på att de vill visa att man kan använda det till allt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-03 16:27

Jag får känslan av att knapparna kommer sitta "löst" och vicka när man trycker in dem. Vet ej varför...

Sen är det hyffsat dum idé, då man oftast inte tittar på tangentbordet när man skriver eller spelar (dock när man använder PS kanske). Om det vore billigare kanske det hade varit nått att ha...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-03 16:29

En till sak: Skärmarna borde sjävlklart vara större på de största knapparna (tex. spacebar och enter).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-03 21:34
Ursprungligen av Adzam 1:

En till sak: Skärmarna borde sjävlklart vara större på de största knapparna (tex. spacebar och enter).

Alla knappar på tangentbordet är skärmar, helt anpassade efter tangentens storlek. Det kanske är därför som priset är så högt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-03 21:41

Denna kan jag dock tänka mig är riktigt praktisk!

Kommer kring 2008, varje skärm går att trycka på åt fem håll - uppåt, neråt, höger, vänster, mitten.

Prisvärt, speciellt med tanke på att jag knappt tittar på tangentbordet när jag skriver på det. Man får hoppas det är förbaskat skönt att skriva på då.

/M

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-03 20:15

Tja, visserligen tittar väl inte jag så himla mycket heller, men att kunna få alla snabbkommandon i programmet man jobbar i, tillsammans med bokstäverna.
Tänk när man trycker ner Apple-tangenten så ändrar sig verkligen tangenterna, heltufft. Också himla smart om man måste köra US-layout (vilket man måste ibland) samt naturligtvis för spel.
Dessutom skitbra om man som vi i vår familj kör med SE/US/SP-layouter beroende på vem som sitter vid datorn.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-03 20:16

Är man så kaxig när det gäller att inte titta på tangentbordet så kan man ju likaväl köpa ett sånt här:
http://www.daskeyboard.com/

Ursprungligen av bollman:

Är man så kaxig när det gäller att inte titta på tangentbordet så kan man ju likaväl köpa ett sånt här:
http://www.daskeyboard.com/

Das Keyboard har jag funderat på att skaffa ett tag, bara för att vara "tuf, bal å hefti", men det har aldrig blivit av. Dessutom, den dan jag kör med ett externt tangentbord igen så blir det Apples egna, vilket jag är helsåld på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-03 23:07

Jag kanske har fel, men på bilden som finns på länken ovan ser nästan alla skärmar ut att vara lika stora (man ser tex att det är en ruta runt pilen på enterknappen).

Åh, Nej!

Ser framför mig när support frågorna börjar komma till mig...

Photoshop.
Hur beskär jag bilden så att den blir mindre?

Idag: Tryck på C. Välj utsnitt och dubbelklicka.

Med OLED: Välj först rätt tangentbordslayout med knapparna till vänster. Jasså ingen bild med en blå fjäder någonstans. Nähä. Nollställ då oledkontrollen i systeminställningarna. De finns i programmappen. Är du med nu?
Tryck då på den där fyrkantiga saken med ett diagonalt streck i på den nedersta raden precis till vänster om trekanten med ett litet fyrkantigt kors.
- Jodå, den är det. Det föreställer en beskärningsram som de såg ut när förstoringsapparaterna fanns. Nej det är digitalt nu ja.
Krångligt och långsamt?! Nej det här är ett snabbkommando...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-04 00:17
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag kanske har fel, men på bilden som finns på länken ovan ser nästan alla skärmar ut att vara lika stora (man ser tex att det är en ruta runt pilen på enterknappen).

Du kanske har fel. På den här bilden syns det tydligt att varje tangent är en egen custom-cut skärm.

Ursprungligen av boris91:

Du kanske har fel. På den här bilden syns det tydligt att varje tangent är en egen custom-cut skärm.

Den där bilden är från första konceptet, innan något var klart om tillverkning eller kostnader. Dvs. den var inte genomförbar.

Här ser du hur displayerna sitter i varje knapp: http://community.livejournal.com/optimus_project/24812.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-04 21:54

Alltså, de har förminskat skärmarna där de borde ha varit stora för en ökning av priset från "en fin mobiltelefon" till "Om du måste fråga, har du inte råd"?

Fint.

Nu ska jag dock inte klaga för mycket på ett helt nytt koncept, men man blir ju lite fundersam...

Är det bara jag som är riktigt besviken på att det inte finns någon "<"-tangent? Dvs. det motsvarar ett 104-tangenters US-bord och inte ett 105-tangenters SV-bord. På koncept-tangentbordet finns det några extra tangenter runt enter-knappen för att stödja gammal rysk layout (läste något om det i hans blog) men det är aldrig någon som tänker på oss stackars svenskar.

Ursprungligen av bollman:

Optimus Maximus, OLED-keyboardet från Art Lebedev kommer att produceras (vilket inte är så nytt kanske).
Om ca 2 veckor kan du förbeställa ditt exemplar för runt 12000 SEK (€1256,86)

Varför är inte jag miljonär?
http://www.artlebedev.com/everything/optimus/

Läste just på Engadget att det finns till förbeställning nu. Priset är dock något annorlunda - 1564.37 dollar kostar det nu vilket motsvarar 13.84 dollar per tangent (113 tangenter).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-21 14:11

Priset är just nu $1564,37 eller 1256,86 €

På den här sidan så finns infot om tangentbordet på ryska, och där kan man utläsa detta:

"Mängden [av tangentbord] är begränsad. [bortstruket] Dom första 200 köparna får sina tangentbord i början av December. [/bortstruket] 200 köpare till i slutet av December. Nästa 400 tangentbord kommer att anlända i slutet av Januari."

Av detta drar jag slutsatsen att det första partiet av 200 tangentbord redan är beställt, så ni som fortfarande inte lagt en order, skynda!

Ursprungligen av boris91:

Priset är just nu $1564,37 eller 1256,86 €

På den här sidan så finns infot om tangentbordet på ryska, och där kan man utläsa detta:

"Mängden [av tangentbord] är begränsad. [bortstruket] Dom första 200 köparna får sina tangentbord i början av December. [/bortstruket] 200 köpare till i slutet av December. Nästa 400 tangentbord kommer att anlända i slutet av Januari."

Av detta drar jag slutsatsen att det första partiet av 200 tangentbord redan är beställt, så ni som fortfarande inte lagt en order, skynda!

Ops. Såg inte att priset i första posten var angiven i Euro. Nåja ingen skada skedd väl...

1
Bevaka tråden