Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt fånigt att ni stängde min tråd!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Otroligt fånigt att stänga trådar som länkar till två (i mitt tycke) ganska roliga klipp på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=qHO8l-Bd1O4

med motiveringen att "Trådskaparen saknar poäng med tråden". Föreslår att ni stänger alla trådar som länkar till apples hemsida med samma motivering eftersom hela deras reklamkampanj går i samma tema...

http://www.apple.com/se/getamac/ads/

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-05-20 22:05

Låses förra tråden är ju då frågan om du ska post en till likadan?
Dessutom är klippen rätt uttjatade och gammla vid detta laget.

Jag tror moderatorn stirrade sig blind på rubriken du hade satt.

  • Medlem
  • 2007-05-20 22:16
Ursprungligen av TZW:

Jag tror moderatorn stirrade sig blind på rubriken du hade satt.

Så var det. Tråden är öppen igen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-20 22:26

Jag stängde tråden, och jag tycker fortfarande den ska vara stängd, men majoriteten vinner. Jag brydde mig inte alls som själva topicen utan precis tvärt om om innehållet.
Tråden saknade argument och allt som skapar en tråd. Den hade 2 postade länkar, inga argrument, ingen poäng, ingen betydelse. Vad kommer utav en sådan tråd, lär sig någon något? Om det bara är länkpostning tycker jag den hör hemma i Loungen.

Sedan är det lämpligare att dra upp det med trådskaparen istället för att skapa en tråd om det, men men, tråden ligger öppen.

sorry

Som ny besökare på webbplatsen visste jag inte att inläggen måste innehålla "argument, poäng och betydelse" och att man måste "lära sig något" av inläggen. Dessutom vet jag inte vad "Loungen" är. Jag respekterar om ni har ett särskilt forum för länkar, jag blev bara så förvånad över attityden hos moderatorn som stängde tråden och vissa besökare med attityden "Dessutom är klippen rätt uttjatade och gammla vid detta laget". För mig var klippen nya och uppenbarligen har det roat andra besökare... Jag kommer i alla fall dra mig för att skriva ett nytt inlägg med detta bemötande...

Ursprungligen av patrickaspling:

Som ny besökare på webbplatsen visste jag inte att inläggen måste innehålla "argument, poäng och betydelse" och att man måste "lära sig något" av inläggen. Dessutom vet jag inte vad "Loungen" är. Jag respekterar om ni har ett särskilt forum för länkar, jag blev bara så förvånad över attityden hos moderatorn som stängde tråden och vissa besökare med attityden "Dessutom är klippen rätt uttjatade och gammla vid detta laget". För mig var klippen nya och uppenbarligen har det roat andra besökare... Jag kommer i alla fall dra mig för att skriva ett nytt inlägg med detta bemötande...

Jag tycker att det är tråkigt att du har fått det bemötande som du har fått, i vanliga fall så tycker jag att det är ovanligt trevligt (med tanke på storleken) jämfört med andra forum och communities, men jag håller även med Sidde.

Angående Loungen, det är ett slags livsstilsforum här på 99an för Supporters (betalande medlemar), där man alltså "får" göra såna trådar som den som låstes. Tycker det är lite tråkigt i Loungen just nu, så skulle du bestämma dig för att bli Supporter och liva upp det där så skulle iallafall jag bli glad.

Iallafall, hoppas att du får ett bättre andra (eller tredje, eller what ever) intryck av forumet senare. Första intrycket var ju tydligen inte så bra.

Jag tycker det var vettigt att stänga tråden. Filmer om ett redan otroligt uttjatat ämne som alltid leder till datorkrig. Löljligt.

Jag tycker för min del att detta är ett bra exempel på moderator-gone-wild. Eller åtminstone en något övernitisk moderator.

Jag anser att det beror på om 99.se/mac ska vara en mötesplats för macmänniskor eller en faktabank för macanvändare. Jag har alltid hört att det är det senare, och då passar tråden (i mina ögon) inte in.

Nu när tråden öppnats igen, kan man inte stänga denna feedback-tråd. Jag satsar en tjuga på att även denna tråd kan få proportioner...

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Nu när tråden öppnats igen, kan man inte stänga denna feedback-tråd. Jag satsar en tjuga på att även denna tråd kan få proportioner...

Mjae, den här diskussionen känns betydligt mer relevant än youtube-länkarna.

Ursprungligen av irrelogical:

Mjae, den här diskussionen känns betydligt mer relevant än youtube-länkarna.

Ja det är verkligen jobbigt med sådana där dumma Youtube-länkar. Dummelidummdumma!

Ursprungligen av Mannys bone:

Ja det är verkligen jobbigt med sådana där dumma Youtube-länkar. Dummelidummdumma!

Om 99.se/mac ska fungera som en faktabank så anser jag en diskussion om vad som ska få vara i faktabanken mera relevant än en diskussion om filmer som inte tillför någon fakta, uppmanar till datorkrig och som tidigare ansetts inte platsa i faktabanken.

Eller så har jag missuppfattat hela 99.se/mac.

Ursprungligen av irrelogical:

Om 99.se/mac ska fungera som en faktabank så anser jag en diskussion om vad som ska få vara i faktabanken mera relevant än en diskussion om filmer som inte tillför någon fakta, uppmanar till datorkrig och som tidigare ansetts inte platsa i faktabanken.

Eller så har jag missuppfattat hela 99.se/mac.

Jo, jag håller med dig, det är viktigt att vi stramar upp det hela så det inte flamsar ur helt så att folk börjar posta vad som helst här.

Ursprungligen av irrelogical:

Om 99.se/mac ska fungera som en faktabank så anser jag en diskussion om vad som ska få vara i faktabanken mera relevant än en diskussion om filmer som inte tillför någon fakta, uppmanar till datorkrig och som tidigare ansetts inte platsa i faktabanken.

Eller så har jag missuppfattat hela 99.se/mac.

Jag har alltid tyckt att ambitionen att ett forum ska vara en kunskapsbank i sig är korkad. I alla fall att inläggen ska representera kunskap, det är ju forumets användare som har kunskap. Det är en naturlig sak att folk kommer hit och frågar, där man har hört att det finns kunnigt folk. Jag rekommenderar alla bekanta som överväger att skaffa Mac att 99.se/mac är fullt med folk som är kunniga och gärna hjälper till. Att vara lite mer vidsynt mot nykomlingar tycker jag hör till. Ett rönnbärssurt "Gnat gnat gnat sök i forumet först" är 99.se/macs egna variant av RTFM-mentaliteten.

Satsa på wiki om det ska vara riktig kunskapbank!

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Satsa på wiki om det ska vara riktig kunskapbank!

++ på den du. Wiki för kunskapen och forum för folket.

  • Medlem
  • 2007-05-21 11:23

99.se/mac har en viktig funktion som kunskapsbank, men inte bara som kunskapsbank.

Jag vill inte gå i polemik med Sidde som inte tycker som jag i den aktuella frågan, men vill ändå säga att i forumet "Allt om mac" kan man posta sånt som är Macrelaterat utan att det passar i någon av de mer fakta/kunskapsorienterade underkategorierna, som Grafisk produktion, OSX eller Microsoft.
Tråden har oomtvistligen med mac/Apple att göra, den inspirerar inte i särskilt hög utsträckning till plattformskrig och den bryter inte mot några andra regler mer än att rubriken kunde vara tydligare formulerad.

Hellre fria än fälla.

Ursprungligen av Baron:

den inspirerar inte i särskilt hög utsträckning till plattformskrig

Hmm, att kalla tråden Mac VS PC inspirerar inte till plattformskrig?? Det är i mina ögon fånigt. Särskilt när det gäller ett så uttjatat ämne.

  • Medlem
  • 2007-05-21 13:49
Ursprungligen av Rickard A:

Hmm, att kalla tråden Mac VS PC inspirerar inte till plattformskrig?? Det är i mina ögon fånigt. Särskilt när det gäller ett så uttjatat ämne.

Vad är det som är fånigt? Jag förstår inte vad du skriver. Är det själva "kallandet" du tycker är fånigt?

Vi kan inte anse att ämnet är färdigt så länge det tillkommer "nytt". Fanns det redan en tråd med samma länkar hade vi kunnat stänga den aktuella av det skälet.

Om enskilda medlemmar tycker att det är fånigt står det dem helt fritt att låta bli tråden.

  • Medlem
  • 2007-05-21 12:36

Tycker överlag att det godtyckliga inhoppet emellanåt av olika moderatorer är tröttsamt. Att de hoppar in om något riskerar att bryta mot pul eller andra lagar, eller om det förekommer grova personangrepp, då tycker jag det är ok, men att alla på 99mac skall ha en likriktad syn på allt det är ren smörja tycker jag.

Dagen 99mac är litet mer av en klubb för inbördes beundran än en kunskapsbank. Jag var med från i stort sett starten av 99mac, fast under annan nick. Tycker mycket har ändrats här de senaster tre åren.

Jag håller med Korsriddaren, i allt han säger.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-05-21 14:28

Kan vi inte skapa en tråd med ett riktigt plattformskrig?
En enda regel; No rules!

Kan vara skönt att bara hänvisa dit istället för att ta samma gamla diskussion varje gång ämnet dyker upp ...

Hade varit nice att få avreagera sig lite då och då.

Ursprungligen av Hepp:

Kan vi inte skapa en tråd med ett riktigt plattformskrig?
En enda regel; No rules!

En bra men farlig idé! Kan bli riktigt pajigt dock.

Det som är bra med 99mac.se är ju det faktum att det mest handlar om diskussioner av sakfrågor.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-05-21 15:56
Ursprungligen av Stefan Johansson:

En bra men farlig idé! Kan bli riktigt pajigt dock.

Det som är bra med 99mac.se är ju det faktum att det mest handlar om diskussioner av sakfrågor.

Kan vara skönt att ha det riktigt pajigt på ett ställe, finns så många som går och bär aggressioner inom sig.
Så kunde resten av diskussionerna kanske få vara fria från detta istället.

Ursprungligen av patrickaspling:

Otroligt fånigt att stänga trådar som länkar till två (i mitt tycke) ganska roliga klipp på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=qHO8l-Bd1O4

med motiveringen att "Trådskaparen saknar poäng med tråden". Föreslår att ni stänger alla trådar som länkar till apples hemsida med samma motivering eftersom hela deras reklamkampanj går i samma tema...

http://www.apple.com/se/getamac/ads/

Men vad är det bill gates säger i den sista meningen? Having it integrated is far better then... http://www.youtube.com/watch?v=pP0_uN42P44&mode=related&search=

Är det inte vad apple handlar om? Integration av hårdvara o mjukvara?

"bill" är nervös när han svarar?

Baron: Jag var den tredje personen i denna tråd (i kronologisk ordning, sedan jag skrev mitt inlägg har ytterligare två tillkommit) som yttrade mig om filmklippen utan att tillföra någonting till diskussionen kring det ämne som tråden berör. Då är det inte så lämpligt att läxa upp just mig för det, eller hur?

  • Medlem
  • 2007-05-21 18:08
Ursprungligen av plastocid:

Baron: Jag var den tredje personen i denna tråd (i kronologisk ordning, sedan jag skrev mitt inlägg har ytterligare två tillkommit) som yttrade mig om filmklippen utan att tillföra någonting till diskussionen kring det ämne som tråden berör. Då är det inte så lämpligt att läxa upp just mig för det, eller hur?

Jag läxar inte upp dig. Jag tog dig som ett exempel. Läxar jag upp någon gör jag det i PM.

Jag håller med plastocid OCH Baron i allt dom säger.

Okej. Men utifrån ditt val att ta mig som exempel verkar det som det är okej att gå off topic så länge man tycker filmklippen är roliga/sevärda/meningsfulla, men om man ger uttryck för den motsatta åsikten är det inte okej.

Bevaka tråden