Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scripta PDF till JPEG

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man få typ Photoshop att använda ett funktionsmakro så man kan spara flera hundra PDF:er till JPEG? Villkoret är att man inte ska behöva trycka på någon knapp för varje bild, dvs det ska vara helt automatiskt.

(Jag vet att denna fråga tidigare funnits på detta forum, men jag kan inte hitta den. Jag vill minnas att svaret var nej, men att man kunde använda någon funktion i Finder eller liknande. Dock hittar jag inte detta svar.)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-21 10:43

Hej Lars!
Kolla i Automator. Jag har själv inte använt det så mycket men det finns ett färdigt script för att öppna filer (pdf:erna i ditt fall) i "Förhandsvisning" och ändra filformat.
Har kvaliteten nån betydelse?

edit: den verkar dock inte dela isär en flersidig pdf. Det får man nog se till att få med först i scriptet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-21 10:59

En variant till som jag hittade i Automator, färdig och klar men filerna får skumma namn:
Välj pdf ->rendera pdf-sidor som bilder
Sen hittade jag inget annat snabbare sätt än att ta in "finder"->skapa arkiv och välja t ex skrivbordet.
Då får du en zippad fil med samtliga pdf-sidor (konstiga namn).

Hur tusan fungerar Automator...?
(Hör detta program till allmänbildningen för att "köra Mac" nuförtiden?)

Scriptet fattar jag heller ingenting av, sorry. Var ska jag lägga in detta?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-22 09:17

Jag vet inte hur många som är kändis med Automator men jag har då aldrig gjort det tidigare. Därför lägger jag upp en liten snabb tutorial på hur just det här scriptet ska se ut ifall nån mer har användning för det.

Gör om pdf till jpeg (eller Tif, BMP, pict, png...) i Automator (enskilda sidor).
(Funkar även på andra format, ex. tif till jpeg, eps till jpeg etc)

1. Skapa först en IN-mapp som du döper till nåt lämpligt och placerar nånstans ex. skrivbordet. Här ska dina pdf:er läggas.
Skapa även en UT-mapp, upprepa ovan. Här hamnar dina jpeg's.

2. Öppna Automator ->Välj "Finder" i biblioteket till vänster ->Välj "Hämta angivna Finder-objekt" i Åtgärd (den mittersta) och dra över den till den högra.

3. Dra in "Hämta mappinnehåll" så den placeras under den tidigare.

4. Gå sen till "Förhandsvisning" i biblioteket. Välj "Ändra bildformat" under åtgärd och dra över den till den högra. Du får en varning: "Vill du lägga till åtgärden Kopiera Finder-objekt...". Det vill du, välj "Lägg till".

5. Själva scriptet är nu klart. Nu ska du bara lägga till din ut- och inmapp.
Klicka på +tecknet i den första och hitta och lägg till in-mappen.
I den tredje väljer du din utmapp och i den fjärde väljer du filformatet.
Kryssrutorna fyller du i efter behov sen är det bara att trycka på "Kör".

6. Behöver du scriptet fler gånger så spara det i t ex "mina arbetsflöden" så behöver du inte leta rätt på alla kommandon igen.

1
Bevaka tråden