Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

alt + menyval i OSX

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 12:21

Jag har under några år saknat en enda funktion med OSX är det möjligt att tex under MS excel aktivera menyerna enligt win skolan alt + bokstav - eller finns det någon 3:e parts vara som gör det?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 12:43

Ctrl+F2 gör ungefär samma sak. Tyvärr markeras inte menyerna direkt utan du måste navigera till rätt alternativ med piltangenterna utgående från äpplet.
Om det funkar för dig beror lite på vad du är ute efter - vill du ha blixtsnabb direktåtkomst till alla menyval eller vill du slippa använda musen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 13:04

hmmm, funkar ok, går det att ställa om på en bärbar så man slipper fn+ctrl+f2?

Vill slippa använda musen framförallt i MS program där snabbkommandona lyser med sin frånvaro - antar att pyttemjuk vill att man ska använda windoze ist för OSX.

Tex infoga rad i excel vilket jag kanske gör 30 gånger i timmen när jag arbetar skarpt i excel, så man slipper trixet med musen, vill inte använda musen om jag inte mpste i ett kalkylprogram.

Tack så länge

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 21:03
Ursprungligen av Tangen:

hmmm, funkar ok, går det att ställa om på en bärbar så man slipper fn+ctrl+f2?

Vill slippa använda musen framförallt i MS program där snabbkommandona lyser med sin frånvaro - antar att pyttemjuk vill att man ska använda windoze ist för OSX.

Tex infoga rad i excel vilket jag kanske gör 30 gånger i timmen när jag arbetar skarpt i excel, så man slipper trixet med musen, vill inte använda musen om jag inte mpste i ett kalkylprogram.

Tack så länge

/Tangen

Under systeminställningar och tangentbordet så kan du ställa så att du slipper trycka fn+f<nummer> för att den skall göra det som är bundet till f-knapparna.

Jag använder som inte ljus&ljud inställningarna som är på f-knapparna alls lika mycket som jag exempelvis tar fram dashboard med F12 så jag vill inte trycka fn+f12 varje gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 22:07
Ursprungligen av ntity:

Under systeminställningar och tangentbordet så kan du ställa så att du slipper trycka fn+f<nummer> för att den skall göra det som är bundet till f-knapparna.

Jag använder som inte ljus&ljud inställningarna som är på f-knapparna alls lika mycket som jag exempelvis tar fram dashboard med F12 så jag vill inte trycka fn+f12 varje gång.

Äntligen, visste inte det

/Tangen

Gå till inställningarna för tangentbord och mus i Systeminställningar. Under tredje fliken kan du ändra till något annat kortkommando.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 22:06
Ursprungligen av Marcus K:

Gå till inställningarna för tangentbord och mus i Systeminställningar. Under tredje fliken kan du ändra till något annat kortkommando.

kanon

1
Bevaka tråden