Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook före WWDC 11 juni?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Think Secret, som på senare tid inte alltid lyckats så bra med sina rykten, raporterar nu att deras källor hävdar att Apple beställt ett gäng 15,4-tumsskärmar från flera olika leverantörer i Asien. Det i sin tur tyder på att en ny modell borde släppas i juni vilket faller väl ihop med Steve Jobs keynote vid WWDC den 11 juni:

Apple placed an initial order for 15.4-inch LED backlight displays last month, targeting a June announcement that would make availability of a new laptop on or within days of Apple CEO Steve Jobs' Worldwide Developers Conference keynote on June 11, sources tell ThinkSecret.

Apple placed its first order in mid-April looking for in excess of 100,000 15.4-inch LED backlight displays. The call went out to a number of LED backlight display manufacturers, including Samsung.

Apple's order for the displays called on a delivery schedule of mid May, sources say. Based on Apple's standard schedule that is has used in the past, it would allow for a three to four week window to manufacture and ship. That would coincide with Jobs' keynote address on Monday, June 11th in San Francisco where Apple is likely to announce a new MacBook Pro using a LED backlight display.

Samtidigt har skärmar i 13-tumsstorleken inte beställts enligt Think Secret och därmed ser det mörkare ut för en ny MacBook som istället ska komma tredje kvartalet:

Those same sources report Apple did not place an order for 13.3.-inch LED backlight displays used in the MacBook line, but that based on discussions with a variety of component manufacturers, the Mac maker was targeting a third-quarter rollout of the low-end laptop.

Om detta är sant betyder det att MacBooken kommer att vara närmare ett år gammal när den uppdateras i höst i så fall, vilket är långt över Apples mera normala halvårssläpp. (Men det har hänt förut faktiskt, med PowerBook G4 15".)

Om en dryg månad vet vi mera....

Läs hela artikel: MacBook Pro update planned for June with new display

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-05-17 10:39

Ingen som hört nåt nytt om lanserinen av nya MBP? Verkar väldigt tyst om den just nu i Applevärlden..

Ursprungligen av Kekkster:

Ingen som hört nåt nytt om lanserinen av nya MBP? Verkar väldigt tyst om den just nu i Applevärlden..

Ja, det har ju varit tyst i en hel vecka sedan senaste ryktet Det som sagt hittills är väl att MBP är pågång, troligen innan WWDC eller kanske under själva keynoten den 11 juni. LED-skärm och Santa Rosa är uppgifterna som påståtts ingå. Sedan dess har det inte sagt så mycket, men det har å andra sidan inte kommit rykten som motsäger detta ännu, så vi får väl anta att det ligger i "pipelinen" fortfarande.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-05-17 12:26

Sweet.. är ju på väg att switcha från PC till Mac och man börjar ju längta ordentligt nu!

Ursprungligen av Kekkster:

Sweet.. är ju på väg att switcha från PC till Mac och man börjar ju längta ordentligt nu!

Kan du vänta lite så skulle jag starkt rekommendera dig att göra det som läget är nu, men om *verkligen* behöver den nu så kan det vara lika bra att köpa dagens MBP, rykten är ju trots allt bara rykten...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-05-18 19:10

Jag och min kollega tänkte slå till för nån vecka sen men hejdade oss när vi hörde att det skulle komma en uppgradering. Vi kan gott hålla oss till juni och WWDC, känns som att det är värt det.
"Den som väntar på något gott..."

Vad tror ni om en designförändring då? Den har ju sett i princip likadan ut i ett antal år nu, borde det inte vara dags? Jag älskar ju dagens design men det vore ju trevligt med en liten upphottning!

Ursprungligen av Kekkster:

Vad tror ni om en designförändring då? Den har ju sett i princip likadan ut i ett antal år nu, borde det inte vara dags? Jag älskar ju dagens design men det vore ju trevligt med en liten upphottning!

Ja, nog vore det på tiden, men det har man känd i flera år. Apples devis här verkar dock vara att bara putsa på designen då och då. Sedan den första PB Titanium har egentligen inte mycket hänt alls (visst, det är aluminium nu, kontakten är magnetisk, det finns en kamera och jag tror högtalarena ändrats, men ändå).

När man tänker på det så har överhuvudtaget Apple inte förnyat sig speciellt mycket designmässigt på många produkter. MacBook ser i stort ut som den vita iBooken som kom 2001, Mac Pro som PowerMac G5, iMacen ser likadan ut som när jag rapporterade om den för 3 år sedan och iPod (den stora) ska vi inte ens tala om, Apple har knappast revolutionerat designen alls sedan den första kom, bara förfinat.

Kanske är det så att Jobs och Ive helt enkelt lyckas med sådana designmässiga fullträffar att de är rätt redan från början. Allt som händer sedan är bara evolution istället för revolution. Å andra sidan, nog måste det rycka i designertarmen att få göra något helt nytt även för Jobs och Ive? De har iofs haft rätt fullt upp med iPhone kan man tänka...

Det skrevs förövrigt lite idag om en patentansökan från Apple om att göra bärbara datorer både tunnare och hållbarare samtidigt. Men det kanske mera handlar om forskningen för att ta fram en "ultrabärbar" (finns det inget bättre svenskt uttryck?) dator. Apple lär också lägga mycket pengar och tid på att exprimentera med material överhuvudtaget.

Det vore ju sjyst om de tog designen närmare till hur G4'orna såg ut för ett å ett halvt år sen.
Kameran i skärmen förstörde den tunna looken, nu ser det lite "pc" ut med den tjocka ramen i överkant.
Dubbla hakar känns inte så Apple heller, samt att glipan framför tangentbordet ser lite billig ut. Men å andra sidan har de satsat på rätt låga priser, och det tycks ju ge utdelning. Kanske har de börjat snåla in på utvecklingstimmarna?

Så, vad tror vi om tidpunkt då? Ska man hoppas till nu på tisdag eller är det inte förrän 11juni man ska våga tro på?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-05-20 19:50
Ursprungligen av Agazzie:

Så, vad tror vi om tidpunkt då? Ska man hoppas till nu på tisdag eller är det inte förrän 11juni man ska våga tro på?

Det vore ju riktigt gott om dom dök upp på tisdag! Är dock lite orolig för att 17-tummarn inte kommer att lanseras samtidigt som 15-tummarn. En känsla jag och polarn fått...

Jag funderar i de banorna att, har Apple verkligen råd att vänta till i Juni på att släppa nya MBP? Som det är nu så har väl den "värsta" Macbooken samma prestanda som den billigaste MBP:n? Kan tänka mig att det inte är många som köper MBP av den anledningen. Många är nog i vår sits och avvaktar tills den nya kommer. Apple måste ju förlora miljoner på att vänta så länge.

Ursprungligen av Kekkster:

Det vore ju riktigt gott om dom dök upp på tisdag! Är dock lite orolig för att 17-tummarn inte kommer att lanseras samtidigt som 15-tummarn. En känsla jag och polarn fått...

Jag funderar i de banorna att, har Apple verkligen råd att vänta till i Juni på att släppa nya MBP? Som det är nu så har väl den "värsta" Macbooken samma prestanda som den billigaste MBP:n? Kan tänka mig att det inte är många som köper MBP av den anledningen. Många är nog i vår sits och avvaktar tills den nya kommer. Apple måste ju förlora miljoner på att vänta så länge.

Mina tankebanor gick också lite så, att nu är väl prestandan mer eller mindre samma, inte rakt av, men på tok för lika för att dem ska kunna motivera prisskillnaden. Right?

Ursprungligen av Kekkster:

Som det är nu så har väl den "värsta" Macbooken samma prestanda som den billigaste MBP:n?

Skillnaden är mindre än tidigare, men i program som drar nytta av ett riktigt grafikkort med eget minne är nog skillnaden i prestanda rätt påtaglig. När det gäller t.ex. Aperture sägs det göra mycket stor skillnad.

Sen får man även större skärm med 20 procent fler pixlar, FW800, ExpressCard-plats, möjlighet att driva 30-tummare samt bakgrundsbelyst tangentbord. Ointressanta finesser för vissa, viktigt för andra. (I rättvisans namn ska det sägas att man får sämre batteritid och långsammare SuperDrive också.)

Ursprungligen av Kekkster:

Kan tänka mig att det inte är många som köper MBP av den anledningen. Många är nog i vår sits och avvaktar tills den nya kommer. Apple måste ju förlora miljoner på att vänta så länge.

Det där tror jag är en missuppfattning. Jag skulle hävda att det är försvinnande få som har sådan koll som vi har här. De allra flesta människor köper oavsett vilket, även om macanvändare har en tendens att vara lite mera pålästa än gemene man. Det finns till och med folk här på forumet som kommer och säger "Va, kommer det en ny modell nu, jag som precis köpt!". Och de flesta hänger inte på macforum.

En del kan nog avvakta bara för att den förra modellen är så pass gammal nu, men jag tror inte MacBookens ökade prestanda leder till några miljonförluster (eller för den delen det faktum att Santa Rosa finns ute, men inte i någon mac). Och sen är inte nästa modell ännu, det är mindre än sju månader sedan den förra kom fortfarande, bara aningen över Apples snabbaste produktcykel (som snabbast brukar det gå minst 6 månader ändå).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 22:36

Bara nu Apple ser till att uppgradera Macbooks Pros grafikkort. I dagsläget är allt annat än fräscht.

det här kanske är fel tråd att ta upp den här tanken i, men jag vet inte vart den annars skulle passa.

jag tänker såklart på vad sjutton man har datorn till om inte en av dagens MBP räcker till. okay om man sitter och renderar jättegrejjer i maya eller nått sånt, då kan jag fatta det, men då är väl sannorlikheten större att man cravear en fetare mac pro?

jag arbetar mest i flash, illustrator och photoshop, CS3 och för mig räcker en PB 17" av sista modellen aldeles utmärkt!
Jag förstår självklart att man som tekniskt intresserad, vill ha det allra senaste! är man dessutom sugen på en uppfräshad design är det klart man peppar och peppar och peppar på nästa release.
Ibland tycker jag dock att det verkar som att det bara handlar om att folk försöker övertyga sig sjävla om att de inte "Köper fel" och därför vill ha en dator som inte funnits på marknaden längre än nån vecka, är jag helt ute och cyklar?
tanken väcktes när jag läste tråden om den nya uppdaterade macbooken, där en hel del folk verkar jättebesvikna...

menade inte att kapa någons tråd, och jag menar inte att peka ut någon som skrivit i den, utan vill snarare bara ventilera mina tankar, hoppas det är ok
det känns bara som så många trådar numer(?!) handlar om "när" man ska köpa för att vara coolaste killen i kvarteret tills nästa revision kommer...

puh, vad långt det blev

Ursprungligen av martin wijk:

jag tänker såklart på vad sjutton man har datorn till om inte en av dagens MBP räcker till. okay om man sitter och renderar jättegrejjer i maya eller nått sånt, då kan jag fatta det, men då är väl sannorlikheten större att man cravear en fetare mac pro?

Apples Aperture som används av många fotografer på språng verkar kunna suga musten ur även den snabbaste macen. Det kan ju bero på dåligt optimerat program, men oavsett vad det beror på så skapar det ett behov av riktigt vassa bärbara. Finns säkert andra exempel, men det var det jag läst om nyligast. Annars tror jag du har rätt, för de allra flesta är det rikligt med prestanda i en MBP, den är ju ändå milvida bättre än PowerBook G4 (iaf om man har Intel-anpassade program, men det är ju till och med Photoshop nuförtiden).

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-05-23 15:50
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-23 16:07

Verkar riktigt intressant och dessutom realistiskt. Hoppas nu på radikalt omdesignade produkter och även lite lägre priser!

Helt klart intressant. AppleInsider har ju redan sen i mars eller liknande hävdat att nästa iMac får en ny design på något sätt och iMacen är ju lite av Jobs skötebarn så en ny design av en sådan kanske gör den värd att ta med på WWDC ändå.

Man ska dock observera att AppleInsider i detta fall bara citerar en analytiker och inte några egna källor. MacRumors håller i sin excellenta guide även reda på hur bra olika analytiker lyckas med sina förutsägelser. Deras sida om Gene Munster visar att han haft några fullträffar och nån miss hittills.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 00:10

Eftersom jag ser en ny dator som en hyfsat stor investering så vill jag att det ska ha det senaste. Inte för att jag kanske behöver det just då eller för att skryta. Anledningen är att framtidssäkra datorn så mycket så möjligt, dvs att den håller för vad Apple och programtillverkarna kan hitta på några år fram i tiden.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-05-25 21:06

Hm.. vi får hålla tummarna att dom släpper dom under WWDC..

För er som direkt vill se hur lång tid det är kvar till WWDC: http://pixelstorm.se/wwdc
Kunde inte låta bli!

5 dagar innan MBP'n skickas på applestore (den styggare 15"arn samt 17"arn), why? nya på g till på tisdag? eller tror ni vi måste vänta ytterliggare en vecka till 11 juni?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-31 12:13

kommer på tisdag!

Ursprungligen av bossep:

kommer på tisdag!

Bara en gissning eller har du någon källa?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-01 11:19
Ursprungligen av Adrian B:

Bara en gissning eller har du någon källa?

Gissning men nästa tisdag igen är 11 juni och då tror jag inte vi får se någon?

Ok, här är en källa i alla fall, även om jag inte är helt övertygad ännu:

New MacBook Pros on Tuesday, June 5th 2007?

Blir lite mer övertygad när jag ser att leveranstiden helt plötsligt ökat från 24h till 5 dagar på alla modeller utom den enklaste. Brukar vara ett rätt bra tecken.

Ursprungligen av Leftrustle:

Blir lite mer övertygad när jag ser att leveranstiden helt plötsligt ökat från 24h till 5 dagar på alla modeller utom den enklaste. Brukar vara ett rätt bra tecken.

Ah, ja faktiskt. Kanske blir 5 juni ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-01 13:19

Men Apple UK har fortfarande 24h.

AppleInsider tror också på ny MBP snart (dom sätter dock inget datum):

Apple preps MacBook Pro updates, launches online outlet

...och nu säger Think Secret att det troligen kommer nya MPB på tisdag, i alla fall 15-tummaren och till samma priser tidigare:

Apple plans to release new MacBook Pros as early as Tuesday, Think Secret has learned.

The company's retail stores presently expect to receive new models of the 15-inch MacBook Pro on Tuesday at prices matching those of the current models -- $1,999 and $2,499. Other units are also expected on Tuesday, but it is not clear if the 15-inch upgrades will be accompanied by new 17-inch models, as well.

Läs mer: New MacBook Pros coming as early as Tuesday

Bevaka tråden