Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Firefox ger popups från Drivecleaner.com

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-20 21:22

Sedan ett par dagar poppar det upp skilda meddelanden från Drivecleaner.com
Detta har hänt sedan senaste uppdateringen av Firefox. Är jag ensam om det här?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-20 21:25

Du är rätt ensam är jag rädd.. Deras hemsida verkar inte speciellt seriös och jag antar att du har någon form av spyware på datorn. Eller testa att rensa dina cookies lite i alla fall.

Jag får också ett par störande Drivecleaner-popups i FF per vecka. Det verkar inte bero på sidorna jag besökt heller utan det verkar vara på olika sidor hela tiden.

Jag hade 8 cookies som hade med Drivecleaner att göra. Tog bort dessa nu, så vi får se om det blir bättre. Svårt att veta dock när det dyker upp så pass oregelbundet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-20 22:01

Hur tar man bort cookies i FF? Kan inte hitta det i 'inställningar'.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-20 23:40

inställnigar->sekretess->kakor

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-21 01:19

Måste ha något med era cookies att göra, jag rensar mina regelbundet och får aldrig upp skumma popups.

Den där Drivecleaner är knappast ett riktigt företag som säljer något heller.. deras hemsida som jag tittat igenom en gång till "suggests that the whole thing is a friggin' fraud."

Situationen är alltså så här:

  • Ni får upp popups från ett företag som säger sig kunna rensa spyware från era datorer, oberoende av vilka sidor ni besöker.

  • Detta "företag" (?) har planterat onda cookies i era datorer som gör reklam för företaget.

  • Om ni skummar igenom sajten Drivecleaner.com så ser ni direkt att den inte är riktigt seriös, eller inte riktigt lika seriös som andra företag som försöker att sälja något över Internet.

  • Programmet Drivecleaner går inte att ladda ner från kända nedladdningssajter, såsom Download.com -

  • Vad är det då för slutsats man kommer fram till?

  • Och hur kan detta ha någonting med en Firefoxuppdatering att göra i huvudtaget?

Senast redigerat 2007-05-21 16:59

Var har ni laddat ner Firefox?

Mozilla.org

Ursprungligen av Kristofer:

Var har ni laddat ner Firefox?

Har laddat ner firefox från mozilla.org den sajten har ju hängt med sedan starten tror jag...iaf längre än getfirefox.com om jag inte minns rätt....någon som vet ?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-21 10:24

Jag laddar ner Firefox från det ställe dit 99mac.se pekar när det är aktuellt.

Alltså – utan att veta varifrån du laddat hem programmet är det omöjligt att säga om det är den officiella versionen eller något junk med spyware i.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-21 11:08
Ursprungligen av Kristofer:

Alltså – utan att veta varifrån du laddat hem programmet är det omöjligt att säga om det är den officiella versionen eller något junk med spyware i.

Jag utgår ifrån att de länkar som jag hittar här är säkra?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-21 13:12

Länkar vi postar här är väl bara getfirefox.com.. inga fler?

Jag har aldrig laddat ner FF annat än från getfirefox.com eller via FF:s egna uppdateringstjänst.

Mycket märkligt tycker jag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-21 13:59

Försvann dina popups nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-21 15:02

Inga popups i dag. Cookien borttagen också.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-21 17:56

Det skulle jag inte ha skrivit! Meddelandet lyder som följer (ungefär):
"har din dator gått långsammare än vanligt? Ladda ner Antivirus." Det är i från http://amaena.com

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-21 18:36

Här kommer bilden på vad jag får upp

Bilden jag får upp i samband med http://amaena.com

  • Medlem
  • 2007-05-27 01:19
Ursprungligen av bossep:

Bilden jag får upp i samband med http://amaena.com

Det här börjar sprida sig.

Jag har också råkat ut för Drivecleaner & det verkar inte riktigt som om det räcker att rensa cache & kasta kakorna. Jag kör Safari, istället för FF.

Trådar i ämnet finns här

& hos mac-scan, här.

Det kan finnas anlending för alla macanvändare att hålla ögonen öppna. Ramlar någon över en lösning vore jag tacksam om den delas här på forumet.

Senast redigerat 2007-05-27 01:29
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-27 09:09
Ursprungligen av bossep:

Bilden jag får upp i samband med http://amaena.com

http://www.removeadware.com.au/articles/ameana/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-27 08:30

Det är inte så att ni har fått en plugin installerad?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-27 09:46
Ursprungligen av Gunnar B:

Det är inte så att ni har fått en plugin installerad?

Hur kan jag ta reda på det?

  • Medlem
  • 2007-05-27 11:08
Ursprungligen av Gunnar B:

Det är inte så att ni har fått en plugin installerad?

Nix.

Efter att ha tömt såväl läsarens cache som cookies verkar det som om jag blivit kvitt problemet, precis som beskrivs i tråden på forumet macworld.

Det är dock inget unikt windowsproblem, då många mac-användare börjar rapportera om samma sak.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-27 11:22
Ursprungligen av FrrH:

Nix.

Efter att ha tömt såväl läsarens cache som cookies verkar det som om jag blivit kvitt problemet, precis som beskrivs i tråden på forumet macworld.

Det är dock inget unikt windowsproblem, då många mac-användare börjar rapportera om samma sak.

Tillbaka på ruta #1 här, trots borttagna cookies. Så länge man inte trycker på fel knapp så är ingen skada skedd?

  • Medlem
  • 2007-05-27 12:51
Ursprungligen av bossep:

Tillbaka på ruta #1 här, trots borttagna cookies. Så länge man inte trycker på fel knapp så är ingen skada skedd?

Det råder lite delade meningar om huruvida den åtgärden de facto löser problemet eller inte. Jag har inte märkt av skräpet sedan jag tömde cache & cookies, å andra sidan verkar det vara flera andra där åtgärden inte har haft någon verkan.

Tråden på MacScan är intressant, uppenbarligen ställer drivecleaner till med huvudbry för de som faktiskt pysslar med antivirus & anti-adware till osx-plattformen. Håll oss gärna uppdaterade om hur det går för dig.

Eftersom jag - & andra med mig - kör Safari istället för FF är det inget problem som är relaterat till en specifik webläsare. Jag gissar på att du i det avseendet lugnt kan låta Firefox automatiskt uppdatera sig framöver.

  • Medlem
  • 2007-05-27 12:56

Drivecleaner.com tycker jag är fog för att ge oss OSX-användare något av en tankeställare. Ingen plattform är helt enkelt 100%-säker. Även om Drivecleaner.com gissningsvis inte kan ställa till med någon större skada visar det på att det förmodligen finns luckor i systemet som programmerare med mindre goda avsikter kan utnyttja.

Jag har funderat lite på det tidigare. Om/när en mask/virus etc drabbar vår vackra plattform blir det ett ganska stort problem, då hälften av alla forumiter (på alla forum) upprepar mantrat "det finns inget virus till os x" & andra hälften tänker "att det inte drabbar mig". I kombination med att ingen kör antivirusprogram.

Man ska inte överdriva Drivecleaners betydelse, men det kan nog vara dags att öppna ögonen & acceptera att det finns en hotbild även mot vår plattform, istället för att helt sonika upprepa budorden från apples reklamblad.

Den här tråden kanske bör byta namn & flytta till "Nätverk & Säkerhet" då den inte handlar om ett problem som drabbar en specifik programvara. Någon mod som har lust att korrigera?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-27 11:36

Angående var man har laddat ner i från. Jag har ställt FF på 'automatisk' när det finns en uppdatering.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-27 13:31

Jag tror inte att den utgör ett hot mot Mac. För min del började det med ett uppflygande fönster som talade om att jag hade ett Spyware installerat. Jag fick frågan om min dator gick långsammare än vanligt? Sedan, utan att jag gjort något kom 'DriveCleaner.com' upp. Jag gjorde ingenting med det. Körde Intego, som inte hittade något. Tittade sedan i detalj på 'DriveCleaner.com'. Jag kan inte hitta någon koppling till MacOS.

  • Medlem
  • 2007-05-27 13:36
Ursprungligen av bossep:

Jag tror inte att den utgör ett hot mot Mac. För min del började det med ett uppflygande fönster som talade om att jag hade ett Spyware installerat. Jag fick frågan om min dator gick långsammare än vanligt? Sedan, utan att jag gjort något kom 'DriveCleaner.com' upp. Jag gjorde ingenting med det. Körde Intego, som inte hittade något. Tittade sedan i detalj på 'DriveCleaner.com'. Jag kan inte hitta någon koppling till MacOS.

Jag tror inte heller att det utgör något hot. Däremot är popup-fönstret om Drivecleaner.com onekligen malware. Det program de vill att man ska installera är ju till för stackars windowsanvändare, så vi är säkerligen hyfsat safe. Det intressanta är att även mac-användare, oavsett browsers, drabbas av att ens få frågan.

Återigen, det verkar som om man blir kvitt problemet genom att tömma cache & cookies.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-27 17:33

Det intressanta i sammanhanget är väl till viss del frågan om vilken mekanism som man använder för att trigga de här popup-fönstren. Den funkar ju uppenbarlligen på både Win och Mac. Det verkar ju vara en säkerhetslucka i FireFox som tillåter att någon utifrån ändrar funktionen hos programmet eller ändrar i inställningarna.

Bevaka tråden