Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att få 3,5 mm-mikrofon att fungera med Skype m fl

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har äntligen lyckats hitta en webkamera (Logitech Quickcam Fusion) som fungerar med Skype så att man kan videokonferera med PC-polare. Ljud och bild är helt ok - i alla fall bilden. Ljudet blir lite lätt rundgångsvarning på när man kör utljudet i högtalarna och inljudet genom webkamerans mikrofon. Tänkte därför minimera detta genom att köra en enkel mikrofon med 3,5 mm-plugg som står en bit framför högtalarna och köpte därför en Hama bordsmikrofon för nästan inga pengar alls. Det dumma är bara att den inte fungerar alls. Får inget inljud med den vare sig i Skype eller i iChat.

Vet inte om det är fel med mikrofonen eller om det är något annat. När jag försökte "fuska" för några månader sedan att videokonferera med en DV-kamera och ett enkelt 3,5 mm-headset var det samma sak slår det mig nu. Har varit inne i systeminställningar och kollar och det ger inte utslag för någon insignal där heller.

En lösning vore ju att köra ett USB_headset men då missar man möjlighet att vara flera som pratar på den här sidan skärmen vilket är tacksamt om man inte snackar/lyssnar ensam, därför vill jag gärna få till lösningen med utljudet genom högtalarna och inljudet via en mikrofon.

Vad är vajsing? Är tacksam för tips.

Problemet består i att macen inte har en förstärkt mikrofoningång utan bara en line-in. Du behöver en mikrofonförstärkare eller ett externt ljudkort med mikrofoningång för att det ska fungera med mikrofonen du köpt. Ett annat alternativ är precis som du säger en USBmikrofon av någon sort.

En del headset kommer med en liten micförstärkare i storleken av en tändsticksask. Den drivs på ett par AAA-celler.
Kanske har din polare en sådan liggandes.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-08 12:01

Jag har med framgång använt min Sony DV-videokamera, och har kopplat kamerans AV-utgång till Macens line-in för själva ljudet. Jag använde kamernas medföljande sladd med phono(RCA)-kontakter, och en adapter phono hona till 3,5 mm plugg för line-in på macen. Kameran var samtidigt kopplad med firewire till macen för själva bilden. På så sätt kunde kamerans inbyggda mikrofon användas. Detta fungerade bra i Skype-kontakt Mac-till-Mac, jag har dock ännu ingen erfarenhet av konatkt med PC användare av Skype.

Med en Griffin iMic USB mikrofonadapter kan du koppla in en microfon med 3,5 mm plugg. Kostar 399 kr på Macoteket.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=757594&product_id=103211

1
Bevaka tråden