Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

version control

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tittat runt lite efter ett sätt att använda version control för att slippa krångla till det när jag och en medförfattare editerar och skriver på samma dokument. Verkar som att subversion är det som gäller ute i världen. Men har lite funderingar.

Vart skall subversion installeras? Vart är smartast? Jag skriver alltid på min Macbook, har en linuxburk som står igång nästan hela dagarna och fungerar som skrivar och filsever. Kan jag dra in subversion där och komma åt den från min Macbook för att checka in och ut filer oavsett om jag befinner mig på ett lokalt nät eller ej?

Finns det något enkelt program för att kommunicera med subversion från en annan dator än den den är installerad på (både över lokalt nätverk och internet)? Kollade lite på svnx men verkade som att den förutsätter att jag har subversion på min burk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-19 21:05

Tjena,

Din linux burk blir en utmärk SVN server.
http://www.yolinux.com/TUTORIALS/LinuxSubversionAndTracServer.html
Här finns en bra guide för SVN.

För att du ska kunna använda dig av SVN måste du ha klientprogramvara. SvnX är ett sådant i Cocoa, finns flera Cocoa-baserade, men de flesta är sådär måste jag säga.

Sedan kan du alltid installera "originalet", dvs. terminalbaserade svn, men var beredd på att läsa på lite innan du börjar bli grym på det.

Vilken programvara använder ni för att skriva erat dokument? Det finns några editorer till OSX som har "samarbetsmöjligheter" inbyggd, tror det var BBEdit. Vet att TextMate kommer få nåt sånt snart (TextMate har SVN bundles oxo). Nån annan kanske kan vilka andra editorer som stödjer sånt.

mvh
b0bben

Hej, tackar för tips och svar. Har testat lite med svn på ubuntuburken och verkar fungera tillfredsställande via ssh, men svnx hänger sig när jag försöker ansluta. Inte hunnit undersöka varför närmare men säkert jag som strulat till det med apache och subversion installationen..

Vi använder olika program. Själv kör jag scrivener och textedit, tror de andra kommer köra word eller något annat windowsbaserat.

Tackar för tipsen!

1
Bevaka tråden