Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stämt - MacBook/MacBook Pro visar för få färger

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kolla in det här: Hither and Dither

Apple’s using displays that are literally dithering some colors for you.

From early day one - literally seconds after the setup assistant had turned over control to the regular Mac OS X, I noticed that the gradient in the menu bar was… notchy. One color did not turn into the other like on any other display. There was banding. Gradients of all sorts looked weird, and I was able to bring up colors in the color panel - light grey colors are perfect for showing it off - that in fact looked like a chess field with two alternating colors.

Det handlar om detta: Lawsuit over MacBook, MacBook Pro displays (Ars Technica)

As stated in the complaint, Apple repeatedly advertises a "TFT display with support for millions of colors," but what exactly does that mean? Well, one could achieve millions of colors, 16,777,216 to be exact, by using an 8-bit LCD, but what would you have if you used a cheaper 6-bit LCD plus dithering? According to this lawsuit, an illusion.

Ars Technica menar dock att de flesta av skärmtillverkarna kallar det miljontals färger även om inte alla använder 8-bitars skärmar:

There are a lot of comments one could make about this lawsuit, such as most of it is a collection of anonymous postings from message boards, that since pretty much every OEM advertises "millions" of colors for their laptop displays and likely few are using 8-bit panels, Apple is not responsible for the "sparkly" perceptions of customers. Nonetheless, it's not really possible to get past the idea of "millions" as a few hundred thousand plus a trick of the eye.

[via [URL="http://mjtsai.com/blog/2007/05/18/apples-6-bi..."]Michael Tsai[/URL]]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-19 13:18

Kör jag det där testprogrammet på min gamla PB 12" så visar det sig att den också har en 6-bitars panel. Apple har altså lurats lång tid med det här.

Ursprungligen av molia:

Kör jag det där testprogrammet på min gamla PB 12" så visar det sig att den också har en 6-bitars panel. Apple har altså lurats lång tid med det här.

Vad är det för testprogram?

Ah. Kanske storm i ett vattenglas med andra ord...

Ursprungligen av Adrian B:

Ah. Kanske storm i ett vattenglas med andra ord...

Kanske? Tar man nånsin en stämning i USA på allvar borde man omedelbart undersökas för allvarlig sinnessjukdom. Du kan ju stämma nån för vad som helst. Amerikaner är ett sjukt folk med ett sjukt rättssystem.

Ursprungligen av Rickard A:

Kanske? Tar man nånsin en stämning i USA på allvar borde man omedelbart undersökas för allvarlig sinnessjukdom. Du kan ju stämma nån för vad som helst. Amerikaner är ett sjukt folk med ett sjukt rättssystem.

Förvisso, men det betyder inte att alla stämningar automatiskt är ogiltiga.

Apple är dessutom känt för att ibland förneka problem eller tillkortakommanden tills trycket blir för stort eller problemet för uppenbart (som med logikkortsfelen i iBook).

Det är faktist väldigt sällan jag sett en skärm som klarar att visa ca 16,7 miljoner färger. Vad jag har förstått så ska inte ens de flesta CRT-skärmar kunna visa det heller. Min Acer LCD-skärm är en 6-bits skärm och det stör mig inte så värst mycket även om den marknadsfördes som att den skulle klara 16,2 M färger, men den kunde ha varit lite bättre vad gäller mörka färger bara.

Även min 12" iBook, sista G4:an, har en 6-bit display. Men i och för sig så vet jag inte om den skulle visa miljontals färger. Det är antagligen samma typ av display som molia's PB.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-07-02 04:38

CRT-skärmar är ju analoga och visar således säkerligen MER än 24 bitars färger...

MVA, PVA och IPS panaler visar ju alltid eller om inte annat nästan alltid (vet inte om det finns undantag) 24 bitars färg, det är bara TN-paneler som suger.

Däremot sitter det sugiga paneler i alla laptops, IBM hade visst en som hette T60p eller vad det nu var som hade en IPS-panel, men den finns visst inte längre. (T60 är väl en nutida modell? Så kanske inte var den ändå..)

Så suger det? Ja
Men finns det alternativ? Nej

Däremot kan man ju ge fan i att marknadsföra det som "miljontals" färger och försöka förvilla kunden i att tro att det är en ok panel när den egentligen bara klara ca 262.000 och utnyttjar dithering för att det inte skall se ut helt som skit.

Jag får ju bandningar på min 24-bit IPS-panel med, men antagligen mycket mindre än vad jag hade sett med TN.

Jag har jämfört min nya MBP-skärm med min Dell-skärm och jag märkte skillnader tydligt på vissa ljusa toningar jag gjorde, där Dellskärmen visade dessa rätt så visade MBP-skärmen dom mycket fulare (toningen tappade steg och gick från mörkt till ljus mycket skarpare). Nu var det rätt ovetenskapligt för ingen av skärmarna är kalibrerade, men jag tror skillnaden kvarstår även efter kalibrering.

Men som sagt, det är inte så mycket att göra åt för de tunna skärmarna i bärbara är helt enkelt sämre än "riktiga" skärmar.

1
Bevaka tråden