Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mellanrum vid utskrift

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-04-24 16:01

Hej
Jag har en databas där jag skriver ut bl a blanketter. Hur ska jag göra för att få mellanrum mellan tecken i tex datum eller personnummer. Jag vill kunna mata in siffrorna som vanligt och när de skrivs ut på blanketten så ska det vara mellanrum mellan siffrorna. Siffrorna ska hamna i rutorna som finns på blanketten.
Hoppas på svar

Senast redigerat 2007-04-26 11:08
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-05-10 10:12

Med beräkningsfält får du full koll.
Skapa egna formateringar eller ladda hem redan färdiga från:
http://www.briandunning.com/filemaker-custom-functions/results.php

Hade vi inte en fråga liknande denna nyligen?

En enkel lösning är att om du är bergis på att vartenda personnummer är inskrivet som 112233-5566 och vill skriva ut det på blanketten som 112233 5566 så kan du göra det genom att skapa ett beräkningsfält enligt nedan (jag antar att ditt fält för personnummer heter Personnummer och att det är ett text-fält som det skall vara:

Namn på fältet: Personnummer_med_mellanslag
Beräkning: Left(Personnummer; 6) & " " & Right (Personnummer; 4)
Beräkningsresultat: Text

Denna beräkning tar alltså sex tecken från vänster och fyra tecken från höger och sätter ihop det med ett mellanslag emellan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-05-18 18:30

mellanrum mellan alla siffrorna/tecknen

Tack Taz

Jag var nog lite otydlig. Hur gör jag för att få mellanrum mellan alla siffrorna/tecknen?
Har hållt på och laborerat ett par dagar men har nu gett upp.

1. Laborera inte i flera dagar, det är slöseri med tid, fråga istället eller använd hjälpfunktionen i programmet.

2. Vill du verkligen ha ett mellanrum mellan ALLA siffror, dvs 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 ? I så fall är det inte svårare än att använda sig av en funktion som heter Middle, men den blir lite jobbig, för det du vill göra är lite jobbigt...

Middle-funktionen "plockar" den bokstav du anger som start ur den text du anger som text och så många tecken från starten du vill ha. Sedan sammanfogar du en siffra i taget med en sträng som är ett mellanslag.

Middle ( text ; start ; antal tecken )

Förutsättningar: Fältet Personnummer innehåller personnummret, det är skrivet på formen 123456-8901 och det fältet är ett textfält.

Hur du gör: Skapa ett nytt beräkningsfält som heter tex "Personnummer med mellanslag" med följande beräkning:

Middle ( Personnummer ; 1 ; 1 ) & " " &
Middle ( Personnummer ; 2 ; 1 ) & " " &
Middle ( Personnummer ; 3 ; 1 ) & " " &
Middle ( Personnummer ; 4 ; 1 ) & " " &
Middle ( Personnummer ; 5 ; 1 ) & " " &
Middle ( Personnummer ; 6 ; 1 ) & " " &
Middle ( Personnummer ; 8 ; 1 ) & " " &
Middle ( Personnummer ; 9 ; 1 ) & " " &
Middle ( Personnummer ; 10 ; 1 ) & " " &
Middle ( Personnummer ; 11 ; 1 )

Då får du: 1 2 3 4 5 6 8 9 0 1

(Notera att mellan varje " " ovan så står det ett mellanslag och även att position 7, som är minustecket, hoppas över.)

Kom på ett alternativ till, du kan splitta upp personnumret som skrivs i ett fält i separata fält. Det betyder att du kan få exakt den storlek och avstånd på siffrorna som du vill (jag antar att blankettens mellanslag är fel för varje kombination av typsnitt och mellanslagsmetod som du redan provat, så lösningen är som sagt att skapa 10 fält, som innehåller var och en av siffrorna i personnumret. Sedan kan du lägga ut siffrorna precis som du vill med vilket avstånd och typsnitt du vill.

Jag hoppas dessa två bilder förklarar vad jag menar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-05-21 15:34

Tack

Tack så mycket.

Det var precis så jag ville ha det.

Jag är ganska dålig på det här med beräkningsfält. Har försökt med hjälpen i programmet men blir inte klokare. Har du något tips på litteratur som kan vara bra att börja med?


Än en gång - Tack för hjälpen

Varsågod! Det är roligt när man får ett tack.

När du är färdig med manualen och hjälpen som faktiskt är riktigt bra, så finns det en riktigt tjocksisbok som heter "The FileMaker Bible 8.5" som kostar några hundralappar + frakt. Jag har faktiskt inte läst den själv men bläddrat i den.

Adlibris: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0470082771
Internetbokhandeln: http://www.internetbokhandeln.se/bok.html?isbn=0470082771
Bokus: http://www.bokus.com/b/9780470082775.html?pt=search_result

På en site som skall innehålla roliga böcker som jag inte startat ännu, så hittar du lite länkar till ställen att köpa böcker och prisjämförelse-siter för böcker och annat.

1
Bevaka tråden