Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nej! Nu är det slut på min PB!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Båstad
  • 2007-05-12 15:58

Hej!

Ja, då var min gamla Titanium slut, då.
Min kära mor kickade ner den på golvet från soffbordet med foten och den fick en förbannat hård stöt på någon hård fjärrkontroll(?)

Ja, åter till frågan:
Jag har en "drulle"-försäkring och kommer få ett brev från försäkringbolaget var jag ska lämna in min vän, PowerBooken. Men skickas den endå till Apple i Holland? Och vad händer där, hade en del viktiga grejjor på den datorn . Kommer jag få en ny dator av samma model (PB G4 Titanium) eller en nyare?

/Oskar

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-12 16:01

Om du hade viktiga saker på driven, så hade jag monterat ur denna och försökt återskapa datan till en annan drive. När det gäller ersättningsfrågan så repareras denna om kostnaden inte blir allt för hög. Annars får du marknadsvärdet...Vilket idag kanske inte är alltför högt på en 2-3? år gammal laptop.

Kan man inte lämna in den till en auktoriserad Appleverkstad i närheten?

  • Medlem
  • Båstad
  • 2007-05-12 16:03

Den är nog närmare 4 år nu, tråkigt. Men dom kostar ju runt 4000 på http://www.blocket.se

Ja, det blir svårt de andra datorer(Macar)jag har är minst 10 år, skirver på Fars MacBook nu!

Klart du skall lyfta ut hårddisken, sätt den i ett externt kabinett, koppla in på annan Mac, bränn allt viktigt till DVD. Förutsatt att den fungerar förstås, men chansen är rätt hyfsad för det.

Tvivlar på att du får den reparerad tyvärr. Nu vet jag inte vad som gått sönder, men reservdelspriserna är höga och det är ganska saftig arbetskostnad för en sån reparation. Förmodligen slutar det med att du får ut pengar i stället. Töm innehållet på hårddisken och kontakta sedan försäkringsbolaget så ger de instruktioner om var du ska lämna in maskinen.

Vad gäller värde så skulle du kunna sälja den till någon mekare som kan använda delarna. Antingen säljer du hela maskinen billigt eller så lyckas du på något sätt identifiera delar som är hela. Du får en hyfsad slant för den då, speciellt för fungerande delar.

  • Medlem
  • Båstad
  • 2007-05-12 19:27

Jaha, vad trisst. Kan det vara så at jag får tillbaka min dator efter att dom kollat på den? Annars kan jag ta ut AirPort-kort och dyl. Men men, datorn hade jag ändå tänkt sälja så det var väl ändå lite bra i sorgen att jag får stålar i stället

/Oskar

Ursprungligen av somsi:

Jaha, vad trisst. Kan det vara så at jag får tillbaka min dator efter att dom kollat på den? Annars kan jag ta ut AirPort-kort och dyl. Men men, datorn hade jag ändå tänkt sälja så det var väl ändå lite bra i sorgen att jag får stålar i stället

Du får tillbaka datorn om du vill det. Den är fortfarande din till dess försäkringsbolaget betalar ut ersättning till dig och egentligen köper den av dig.

Om du har tur som jag så är personen på försäkringsbolaget generös med värdesättningen. Jag tappade min PB12" (1.33ghz) i golvet i nov 2006 och fick ut 7500kr minus självrisk på 1500kr, dvs 6000kr i handen. Jag kör med Trygg Hansa.

Jag tvivlar starkt på att du kommer att få den reparerad (kostar för mycket), så ring ditt försäkringsbolag och fråga hur de värderar en sådan dator som du har.

  • Medlem
  • Båstad
  • 2007-05-18 15:09

Okej, Men min e 500 MhZ, kanske inte blir direkt samma summor. Men den ska ju vara värd 4000:- iaf. Jag kör med Länsförsäkringar, tror jag.

  • Medlem
  • Båstad
  • 2007-06-14 14:11

Skulle få 500 av försäkringtöntarna, så jag säljer den istället:

http://www.blocket.se/vi/12312412.htm?ca=23_1_s

Bjud på bara

/Oskar

1
Bevaka tråden