Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk till Powermac G4 - hjälp mig välja

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-14 22:55

Har slut på minne och inser att jag måste byta till en större disk i min gamla trötta 733:a. Funderar på en 250 Gb-variant och jag tänkte kanske köpa en på INET data. Jag antar att jag ska ha en ATA disk, stämmer detta? Vilket märke är bra på MAC tycker ni? Någon av dessa som skulle passa tror?

http://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/intern-serial-ata-3-5-/

Sedan undrar jag om det finns något sätt att dra över mitt system OSX + OS9 och alla program och filer på den nya disken eller måste jag installera om allt?

Tacksam för svar!

Din 733:a använder sig av ATA 66 vilket inte klarar diskar över 128 GiB. Du kan alltså maximalt använda dig av en disk på 120 GB, om du inte sätter i ett S-ATA/ATA 100/RAID-kontrollerkort.

Om du vill köra med en 250GB HDD i 733:an behöver du ett kontrollerkort, jag skulle rekomendera ett för P-ATA, då kan du fylla datorn med fyra extra HDD. Vid installation av OsX kan du föra över ditt gamla diskinnehåll, vilket ibland kan v ara smidigt, men hur länge sedan är det du installerade om? Om det inte är gjort på några år och disken blivit full skulle jag varmt rekomendera en ominstallation(på den nya disken). Ps Om du är intresserad har jag ett Sonnet kontrollerkort liggande...skicka PM om det är intressant:)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-17 01:34

Hej och tack för svar! Om jag inte vill lägga så mycket pengar på kontrollerkort? Vilken disk hos Inet skulle passa datorn då?

Hmm, kunde man inte partitionera hårddisken i flera 120 GB-delar? Eller hur var det nu?

Jo, man kan partitionera i en annan burk eller externt firewirekabinett. Men då är det nästan lättare att skaffa en bra (500GB?) extern fw-hd och sätta in en ny 128GB internt för systemet och programmen. Frågan är som vanligt hur mycket man vill satsa på en gammal burk. En extern fw (helst med fw800) är ju extremt framtidssäker genom att vara lätt flyttbar till en ny dator i framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-18 12:26

Alltså, jag vill bara ha lite mer space. Kan tänka mig en 80 Gb disk... Vet dock inte hur jag ska gå till väga för att switcha samt vilken disk som är kompatibel.

Köp en vanlig 3.5" IDE (kallas även ATA eller PATA). Vilken som helst som är 128 GB eller mindre om du vill undvika formateringsproblemet. Se bara till att den är på 7200 rpm och 8 MB cache. Du skall _inte_ köpa en SATA. Gå till exvix www.ifixit.com eller http://www.xlr8yourmac.com/IDE.html för tips och hjälp vid montering.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-18 18:34

OK...

1. Funkar denna?

http://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-western-digital-caviar-7200rpm/4302650/

Kapacitet: 80GB
Buffertminne: 8MB
Anslutning: IDE
Gränssnitt: Ultra ATA/100
Söktid: 8,9ms
Rotationshastighet: 7200rpm
Storlek: 3,5"
Medföljande tillbehör: Nej
Garanti: 3 år

2. Jag har två diskar monterade i lådan. Kan jag ansluta denna också eller måste en av de andra plockas ur?

3. Finns det något sätt att installera denna utan att slippa göra massa backups av mina mdiafiler och annat? Dvs. installera denna och ett system på den och sedan dra över de filer jag vill ha på disken till den nya disken?

jag köpte en 160GB-disk till min G4a eftersom de endast är obetydligt dyrare, och även om man bara kan utnyttja 85% av disken är de större diskarna ganska mycket snabbare.

1
Bevaka tråden