Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i klockan?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har den senaste tiden haft problem med klockan i menyraden.
Efter nästan varje gång som jag väcker datorn ur vila, visar klockan fel tidpunkt. Brukar vara runt 2-3 timmar före i tiden.

När jag väljer att öppna "Datum & tid" snurrar badbollen några minuter och direkt där efter ställer klockan om sig till korrekt tid.
Något förslag på lösning?

Har ingen aning om vad detta beror på, men jag upplever precis samma sak - oftast efter att jag bootat om från Windows.

/M

Hmm... Kan vara det faktiskt, för jag körde windows tidigare idag.
Vart i systemet kan buggen isåfall ligga i? Bootcamp? Windows?

Har ni provat veva upp den?
Min morfar har nämligen samma problem med sin klocka ibland och då är det bara att ta fram en slags nyckel.

Nej men jag har också fått liknande problem när jag testat bootcamp faktiskt. Men det var i ubuntu.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=2006072022590888

Ändra följande i registret:

Sätt DValue till 1 i HKEY_LOCAL_MACHINE -> SYSTEM -> CurrentControlSet -> Control -> TimeZoneInformation -> RealTimeIsUniversal

Har inget windows i närheten där jag kan kolla så att det stämmer, men enligt macosxhints ska det funka.

Tack för tipset ovanför, ser lovande ut.
Men - vart exakt ska jag ändra/skriva in informationen? i Windows eller OSX?
Förklara kortfattat, så fixar jag resten.

I Windows. Klicka på startknappen och klicka på kör. Där skriver du in "regedit" (utan citationstecken) och klickar på kör. Sedan bläddrar du dig fram dit du ska. Se bara till att inte ändra på något annat. Registret ska man akta sig lite för så att man inte sabbar systemet.

Tack igen. Har dåliga erfarenheter av denna delen i Windows.

Hur som helst, jag lyckas inte hitta RealTimeIsUniversal i mappen TimeZoneInformation.
Där finns 8 filer, heter i stil med "DaylightBias ,-Name ,-Start" och "Standard ,-Name ,-Start".
Ursäkta gnället, men vill ha det avklarat.

Då får någon annan rycka in. Jag har som sagt inget Windows tillgängligt, så jag kan inte hjälpa mer än så här.

Du kan ju kolla i kommentarerna till macosxhints-sidan jag länkade till i inlägg #5 och se om någon annan har något bra tips där.

Lägg till nyckeln "RealTimeIsUniversal" genom att högerklicka och välja "Nytt DWORD värde", sätt sedan värdet till "1". Skriv inte "".....

Tipset ovan verkade fungera hos mig.
Bootade om till XP och sen över till OSX igen, och klockan stämde. Tusen tack för hjälpen!

Väcker liv i tråden igen, fast det inte gäller exakt samma problem som innan.

Varje gång jag vill gå in i Datum & tid under systeminställningarna, börjar badbollen snurra ett bra tag innan man kommer in i inställningarna eller alternativt tvingas jag till ett tvångsavslut.

Någon som upplever eller har upplevt samma fenomen?
Och en lösning efterlyses.

Jag fattar inte varför min G5 ligger två minuter före min MacBookPro när dom har samma tidserver...

  • Medlem
  • 2007-09-07 03:38

Testade windows "hacket". Funka kanon! Tack för hjälpen, har retat gallfeber på mig den här skitföreteelsen. Kunde aldrig fatta varför klockan stod 2 för fort, mer än att det hade med Boot Camp att göra...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-09 13:04

Leopard och Bugg i klockan?

Jag har själv gjort den ovan nämnda förändringen i XP med hyfsat resultat. Ofta ställer klockan om 1 timme efter några timmars jobb. Har ingen aning hur och varför det blir så.

Är det någon som vet hur det fungerar med Leopard, har Apple löst den här buggen i
Boot Camp.
Och påverkar i så fall den nämnda förändringen i XP registret i så fall den eventuella "buggfixen"

Jsp

1
Bevaka tråden