Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja eller icke välja en MacBook C2D

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hi all
Har en polare som är intresserad av en macbook men tvekar inför ett köp pga. att det är många som har någon form av fel på dem. Den andra saken är Apples Support ser ut att suga stort.
Jag har sagt till honom att han bör få se maskinen innan han ska köpa den i butiken för att se om det är några fel på den. Att få maskinen testad ordentligt innan han köper den. Frågan är bara om butiken kommer att acceptera detta.
Han kommer använda macbooken primärt för iLife ( iMovie, iPhoto & iDVD ). Han kommer att köra lite större iMovie & iDVD projekt där encoding kommer vara en av den stora frågan om macbooken kommer klara av arbetet det utan att haverera
Problemet är att det ska vara en bärbar mac helst en liten maskin = MacBook. Han har fått ett bra pris på en svart macBook vilket gör det hela lite svårare. Han har en begränsad ekonomi pga att han är student max 15000 Kr för en ny maskin.
Nu till frågan om MacBooken är en bra val eller han bör avstå vad anser ni alla macvänner här ute! Jag själv är lite kluven i svar till honom pga att MacBooken inte precis den bästa maskin för jobbet men ändå inte den sämsta heller:
)

Vad menas med att "få maskinen testad ordentligt"? Vilka fel är det som skulle upptäckas direkt? Om man är så himla orolig för att få en felaktig enhet är det väl bara att beställa på internet och utnyttja Distansköpslagen om man inte är nöjd. Jag tycker han oroar sig mycket i onödan.

Sen ska väl en MacBook klara iDvd och iMovie lika bra som en MacBook Pro t ex. I de tester jag läst (exempel nedan) är det inte nån skillad i prestanda i iMovie mellan en MacBook och MBP. Processorn verkar få göra mesta jobbet på bägge maskinerna.
http://barefeats.com/mbcd8.html
http://barefeats.com/mbcd4.html

Jag skulle inte avråda någon från att köpa en MacBook.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-17 18:25

Jag har en MacBook. Bästa datorn jag ägt. Köpte den absolut första, samma dag somden släptes. Och fick vissa barnsjukdommar. Apples support löste allt jöttesmidigt, och gav mig en iPod nano 4GB som plåster på såren.

Hmm problematiken ligger i att man hör och läser nästan överallt om hur människor har haft mängder med problem med sina macbooks ( bara att läsa på 99mac och macworld furom ). Man har läst att macbooken smälter, tjuter,brinner,är skeva, värmeproblem, tangent & Mus problem m.m. Han vill ha en maskin som bara fungerar rakt upp och ner, utan krångel. Frågan är om det går att få en MacBook som är Felfri?

Rickard A : Problematiken är att han får en Svart Macbook C2D 2.0 för 10700 Kr jämfört med en ny standard svart kostar 14000 Kr. Skillnaden är 40 Gb HD och 160 Mhz snabbare är inte värt 3500 kr. Dessutom vill han köpa i butik och inte över nätet.
En annan fråga är hur bra är en Elgato Turbo.264 ( Video Encoder Hardware USB ) http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvturbo.
Fungerar det i verkligheten? Någon som provat något liknade?

Ursprungligen av Hunter78:

Hmm problematiken ligger i att man hör och läser nästan överallt om hur människor har haft mängder med problem med sina macbooks ( bara att läsa på 99mac och macworld furom ). Man har läst att macbooken smälter, tjuter,brinner,är skeva, värmeproblem, tangent & Mus problem m.m. Han vill ha en maskin som bara fungerar rakt upp och ner, utan krångel. Frågan är om det går att få en MacBook som är Felfri?

Rickard A : Problematiken är att han får en Svart Macbook C2D 2.0 för 10700 Kr jämfört med en ny standard svart kostar 14000 Kr. Skillnaden är 40 Gb HD och 160 Mhz snabbare är inte värt 3500 kr. Dessutom vill han köpa i butik och inte över nätet.

Det behövs nog lite perspektiv här. Hur många MacBooks har sålts och hur många har det varit fel på? Tror inte felprocenten är högre än för någon annan produkt. Precis som det brukar påpekas är det de som har fel på sina produkter som gör sig hörda, inte de som är problemfria.

Och jag tror inte det är till nån större hjälp att få packa upp en dator och testa den i butik. Visst kan man se att det inte finns några synliga fel men man kan ju aldrig kolla allt ändå. Känns som onödigt krångel bara.

Nej jag tycker det bara är att slå till eftersom priset är bra.

Ursprungligen av Hunter78:

Frågan är om det går att få en MacBook som är Felfri?

Ja, det är ju klart! Min har gått som en klocka sen jag köpte den i nov 2006, inte ett enda problem av alla du nämnde. Det är lite utopiskt tänkande att hitta en produkt som är felfri, hade det varit såna enorma problem med MacBook så skulle nog den inte säljas längre.

Jag äger en macbook och även om den pajat en gång (random shitdowns) är det fortfarande den bästa datorn jag någonsin ägt!
Processorkraft har den gott om, skulle vara om du gör grafiskt krävande som det tar emot.
klockrent format enligt mig, 13,3", så den kan enkelt tas med överallt

Ang service så har jag bara haft kontakt med mitt lokala apple center här i Helsingborg och där var servicen väldigt bra! När datorn pajade så gick jag in och sa typ "hej min macbook..." så fyllde hon bakom disken i "stänger av sig själv hela tiden". Hon beställde reservdelar och jag kunde ha datorn hemma sålänge. När delarna kom fixade de datorn på två timmar eller så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-17 23:13

Köpte även jag en MacBook i november 2006 och det är den överlägset bästa dator jag nånsin ägt. Den har inte krånglat alls och är helt utan fel.
Rekommenderar starkt att köpa en.

Min går också felfritt men vi verkar inte vara allt för många som har felfria macbooks!

En annan fråga är hur bra är en Elgato Turbo.264 ( Video Encoder Hardware USB )
http://www.elgato.com/index.php?file...cts_eyetvturbo.
Fungerar det i verkligheten? Någon som provat något liknade?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-05-17 23:48
Ursprungligen av Hunter78:

Min går också felfritt men vi verkar inte vara allt för många som har felfria macbooks!

Jodå, vi är alldeles säkert väldigt många ska du se. Bara de som har problem hörs. I och med att det säljs åtminstone tiotusentals MacBooks i Sverige varje år kan vi nog räkna med att det finns väldigt många som inte har några problem alls.

Ursprungligen av Hunter78:

En annan fråga är hur bra är en Elgato Turbo.264 ( Video Encoder Hardware USB )
http://www.elgato.com/index.php?file...cts_eyetvturbo.
Fungerar det i verkligheten? Någon som provat något liknade?

Den släpptes igår, så du får nog vänta lite innan någon har testat den.

Känns som man måste koda sjukt mycket h264 för att skaffa en extern hårdvaruenhet för att snabba upp det dock.

Han kommer att göra många filmer i imovie & idvd så han lär kanske ha nytta av det!
Är det någon här som har jobbat mycket i imovie och idvd på en macbook för att säga att den håller för jobbet.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-05-18 00:36
Ursprungligen av Hunter78:

Han kommer att göra många filmer i imovie & idvd så han lär kanske ha nytta av det!
Är det någon här som har jobbat mycket i imovie och idvd på en macbook för att säga att den håller för jobbet.

Turbo.264 hjälper bara till om han ska exportera ut sina alster som h264. Redigering i iMovie och authoring i iDvd kommer inte att snabbas upp med en millisekund med hjälp av en sån (dessutom är en MacBook som den är mer än tillräckligt snabb för detta ändmål i vilket fall).

Vet han inte ens om han kommer behöva koda materialet i h264 (eller vad h264 är och hur det skiljer sig från MPEG2, som iDVD använder), är en hårdvaruencoder för h264 helt ointressant i hans fall.

Det låter som att han skulle klara sig alldeles utmärkt utan en Turbo.264. Ska han koda mängder av långfilmer i h264-format? Enda skälet till att skaffa en sån nämligen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-18 00:49

MacBooken går upp i värme och därmed fläkthastighet när man kör åtminstone iDVD... den klarar jobbet men låter lite extra, att tänka på.

1
Bevaka tråden