Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia N95-tråden

Tråden skapades och har fått 199 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-04-24 15:08

Det är säker många andra 99.se-medlemmar som gjort som jag och slagit till på en Nokia N95,
så därför tänkte jag att vi kunde starta en egen N95-tråd här där vi kan diskutera och hjälpa varandra med våra N95:or.

För den som inte bestämt sig för om N95 är rätt mobil att slå till så kan jag rekommendera den - ni kan läsa mer om den i min recension som finns HÄR (obs på engelska).

Jag börjar med två frågor som jag inte själv hittat svar på:

- Jag har laddat hem iSync pluginet från Nokias hemsida, men min N95 avbryter syncen och ger två felmeddelanden på skärmen (systemfel 15 och något kern-exe fel). Inget har syncats över till min MBP. :-/ Vad har jag missat? Någon anna med samma problem? Har följt instruktionerna och telefonen är parad, syncen startar och går i några sekunder inna den avbryts.

- Har någon testat med 4GB microSD kort ännu? Det finns motstridiga uppgifter på attd et skall fungera... Vore fint med lite mer än de 2GB jag har idag...

vad er det for standby skärm du har "här":http://mobilegathering.files.wordpress.com/2007/04/mg1n95.jpg ?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-04-24 17:22

Skärmsläckaren heter "Large time" och finns här: http://www.martin.st/software/#largetime

Ladda hem den osignerade sis-filen och signera själv så att du kan installera det på din S60 3rd telefon. Jag kan posta instruktione rom du behöver!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 19:14
Ursprungligen av Oxygenic:

Skärmsläckaren heter "Large time" och finns här: http://www.martin.st/software/#largetime

Ladda hem den osignerade sis-filen och signera själv så att du kan installera det på din S60 3rd telefon. Jag kan posta instruktione rom du behöver!

Hej,

Posta gärna instruktionen för en som inte fattar...

//M

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-04-24 20:40

Vad gäller iSync, kör själv detta.. Byt bara ut N91 till N95..
OBS. NOKN91.tiff ska inte bytas ut, det är själva bilden.
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060509170202873

hittar ej någon plugin på Nokias hemsida för N95 (för isync)

mch Jörgen

N95 och isync

Laddat hem plugin för N95 på Nokia.com. Men när jag skall lägga till enhet så får jag meddelandet "telefonen stöds ej av isync"

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-04-30 09:55

Har du fått det att funka än promask?

Jag kan som sagt vad starta synken, men den avbryts i förtid. Undrar om det kan beror på att det blir någon konflikt då jag synkar wireless med OneBridge med jobbets LotusNotes och min N95? Jag vill ju kunna synca med Notes som jag gör idag (fungerar klockrent) och sedan kunna göra en iSync när jag kommer hem för att få över kalendern även till min MacBook Pro? Borde väl inte ställa till det så mycket?

Eller...

Förutom själva telefonen är jag nog mest imponerad av att Nokia fortfarande inte kan bygga en utskjutbar telefon utan glapp och sladder. 6280 var rent hemsk och som tur var är N95 inte lika illa. Men ändå, för 7000kr tycker man de kan lägga ner lite mer tid på att skruva ihop telefonen ordentligt. De tre N95 jag klämt på glappade allihopa. Undra hur illa det kommer vara med telefonen efter nåt års användning?

(Jag vill dock fortfarande ha en)

  • Medlem
  • 2007-05-01 11:28

Inga problemmed isync

Jag hittade till slut en länk på nokias sidor med en ny drivrutin för n95 som fungerade perfekt med isync.

http://europe.nokia.com/mac/isync/

Jag laddade hem den, intallerade och startade isync. Den hittade direkt min telefon och jag har synkat den utan problem, jag hade använde usb kabeln och har ej provat via bluetooth.

/anja

jag fick det att synca tillslut, enda problemet hittils är att jag får ställa in blåtandsintällningarna på nytt igenpå datorn !

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-05-02 11:19

Typiskt nog så fungerar det inte för mig. Tog hem iSync pluginet från Nokia igen, och då synkades alla kontakter fin-fint, men allt kraschar när det är dags för kalendern...

Insticksfilen (problem)

Hej !

Jag syncar min N95 och min mac så det går bra !
Men vid varje ny sync så får jag meddleandet "insticksfil för denna modell saknas"-
så då måste jag installera filen igen, då funkar det.
Hur slipper jag detta ?

mvh Jörgen

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-05 21:40

Jag är bekymrad över batteriets standby tid. Är det möjligt att skaffa ett batteri som håller längre? Jag har tittat på E65 också. 9-11 dagars standby.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-06 09:02

Tyvärr är det ju så med dagens telefoner att batteritiden har blivit "dålig". Det som gör detta är att telefonerna har 3G, stäng av 3G, wifi, bluetooth, så ska du se att batteritiden blir betydligt bättre, men å andra sidan så vill man ju ha de grejerna igång. GPSen tar också mycket ström så laddare i bilen är ett måste imo

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-06 13:18

Wifi och bluetooth är väl inte något du har påslaget när du inte använder det? Kan man stänga av 3G?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-13 21:15
Ursprungligen av bossep:

Wifi och bluetooth är väl inte något du har påslaget när du inte använder det? Kan man stänga av 3G?

Wifi bör ju vara avstängt men Bluetooth används konstant eftersom jag kör BT headset.

3G går att stänga av ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-16 03:10
Ursprungligen av Dippaz:

Wifi bör ju vara avstängt men Bluetooth används konstant eftersom jag kör BT headset.

3G går att stänga av ja.

Var? hittar inte var man stänger av 3g???

Jag har en fråga av en annan karaktär.
Kan ni komma åt minneskortet i telefonen genom att ansluta telefonen via USB? Det lyckas inte jag med nämligen (Sandisk 2GB-kort). Min dator (PB 12") hittar inte heller kortet i minneskortläsaren, vilket jag tycker är lite märkligt. Någon som har tips, eller rent av en lösning.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-07 23:00

Har ett Sandisk 1GB. När jag pluggar i USB kabeln i min MacBook frågar nallen hur jag vill köra, du väljer då Mass Storage så ploppar kortet upp som en enhet på skrivbordet.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-05-08 23:45

Mitt syncproblem är nu löst - är det några andra som har problem så kan jag tipsa om att "återkommande händelser / reoccuring events" kan ställa till det rejält när man syncar. Det var det som spökade i mitt fal. Hade lagt semester som återkommande händelse de dagar jag har semester, och så var det några födelsedagar som återkommer varje år... Tog bort dem, och då syncade det fin-fint...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-12 12:02

Jag har innan haft m600i och kunde då konvertera filmer som fungerade i mobilen
Jag använde Handbrake för att konvertera direkt från dvd.
Eller iSquint för att konvertera andra format för att spelas upp korrekt på m600i.
Men nu så lyckas jag bara konvertera med hjälp av iSquint och få det att fungera på min nya n95.
Så med andra ord! är det någon som lyckats att konvertera filmer till n95 med hjälp av Handbrake?

En sak till... hur får man albumarts att fungera i musikspelaren?

Senast redigerat 2007-05-12 12:23

Tack för recensionen.
Man blir riktigt sugen!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-05-13 12:30

Köpte en igår. En av de bättre telefoner jag ägt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-05-16 10:28

Verktyg > Inställningar > Telefon > Nät > Nätläge. Står på Dual Mode som default. Här kan du sätta den till endast GSM om du vill.

Men då får du endast GPRS surf, inga videosamtal. Men längre batteritid såklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-16 15:51

Nu finns den att beställas hos 3 med x-series, för er som väntat.. (jag beställde en nu). Tyvärr stöder n95 ännu inte applikationerna i x-series, men det kommer en uppdatering snart..

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-05-17 12:09
Ursprungligen av Cartman:

...men det kommer en uppdatering snart..

Huuua... När tre säger så där ringer varenda varningsklocka och håren reser sig. Min erfarenhet av tre - efter att ha varit kund hos dem två gånger - är att de lovar saker som sedan aldrig, eller väldigt väldigt sent åtgärdas.

Jag fick häva mitt köp av en Motorola A1000 just pga löften om en uppdatering som aldrig kom. Hoppas de skärpt till sig nu, det var ju några år sedan.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-05-17 18:14

Hur är GPS:en i den? Någon som använt den i trafik och kan rapportera? Man kan alltså få talade instruktioner? (Mot betaluppgradering?)

Hur är adressbok / kalenderhantering i N95:an? (Jämfört med tex P900...)

Jag köpte nyligen en Navigon PNA7000T som jag inte hunnit testa ännu, men nu slockade precis skärmen på min flitigt använda SE P900 och tänkte det enklaste vore en allt-i-ett.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-17 18:52

GPSen fungerar förvånansvärt bra men det är ju Route66 så man kan ju inte förvänta sig någonting annat.

Den hänger lika bra med som en Garmin eller TomTom.

Adresser och kalender fungerar bra, skillnaden är ju att du inte kan peka på ett specifikt datum och hamna där utan du måste bläddra dig fram men det är ju å andra sidan en vanesak. (gäller ju samma med adressboken)

Jag kan rekommendera N95 som byte ifrån P900. Alternativet är ju att vänta till P1i och köra Wayfinder eller Telias navigator (om du nu har Telia som operatör)

Bevaka tråden