Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OCR scanning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver få in gamla maskinskrivna manus som redigerbara filer till en bok. Har hört att alla scanners kan men gör dåligt ifrån sig. Vilken programvara ska jag skaffa som gör ett bra och ekonomiskt jobb?

  • Medlem
  • 2005-09-28 12:48

Ändrar rubriken (från "OCR scanning") enligt följande:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=13

Passar på att flytta till rätt forum.

Mod

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-28 17:45

Sök på versiontracker så hittar du kanske något som passar.

  • Medlem
  • 2005-09-28 19:35

Söker man på OCR på 99mac får man ganska samstämmiga svar...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 09:03

Jag använder ReadIris som följde med min HP-allt-i-ett-burk och jag tycker att det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 09:17

Jag körde Readiris för ett par år sedan och var mycket nöjd. Programmet finns i olika versioner i olika prisklasser om jag inte minns fel...

Ursprungligen av Axel von Matern:

Jag körde Readiris för ett par år sedan och var mycket nöjd. Programmet finns i olika versioner i olika prisklasser om jag inte minns fel...

Nej, det verkar bara finnas en version. Kostar 129,99 USD eller 152 EUR.

Länk till ReadIris Pro för Mac

Det finns en demoversion som du kan ladda ner

Jag aktiverar den här gamla tråden eftersom jag väldigt länge nu har letat efter ett BRA OCR-program.
Irislink är kass och Omnipage är ännu värre. Till Classic fanns ett program som heter FineReader, som var det i särklass bästa OCR-programmet jag har kört! Det gjordes av ABBYY, men är nu nerlagt till Macen. Tyvärr har jag ingen Intelmac så jag kan inte köra deras befintliga Windowsprogramvara, och det ser således mörkt ut.

MEN - nu ryktas det om en utvecklingsversion till Linux och OS X! Är det någon som vet mer vad detta kan betyda för OCR på Macen?
http://www.abbyy.com/sdk/?param=59956

Notera att dom samarbetar med Canon. Inkluderar dom nåt OCR:igt i sina scanners?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-17 11:14

I regel så inkluderar alla tillverkare egna eller tredjepartsprogramvaror till sina scanners och multifunktionsskrivare. Jag har en HP LaserJet 3550 som inkluderade ReadIris Pro (for Mac). Då jag inte har en professionell erfarenhet av OCR så noterarar jag att visserligen så missar ReadIris en del, men jag känner inte till den övre gränsen där dom bästa ligger.

Jag vill inte vara en party pooper, men det du har hittat är inte en färdig produkt. Det är bara ett SDK (Software Developer Kit) för att kunna utveckla en färdig/komplett produkt där du slipper göra grovgörat med själva OCR:andet. Det krävs alltså att ABBYY (eller någon annan) gör resten (också) för att det ska vara användbart.

1
Bevaka tråden