Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa mailservern för 1 000 konton?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-05-16 16:34

Vad finns det för mailservrerprogram för i storleksordningen 600-1 000 användare? Surgemail såg bra ut. Stämmer det? Vilka är alternativen? Finns det nåt som är bra och gratis/billigt?

Communigate?

  • Medlem
  • 2007-05-16 21:16
Ursprungligen av Kristofer:

Communigate?

Licens för 200 konton kostar 5400 dollar.

Postfix är bra och är fri att använda.

Qmail + Vpopmail körs i väldigt stora setups. 1000-tals konton ska inte vara nåt problem. Bra och gratis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-16 19:20

Både postfix, qmail (med störd licens) och exim är bra SMTP-servrar.

För pop3/imap är courierimap (som klarar pop3 också) trevligt, även om popper (eller qpopper som den också kallas) duger för de allra flesta. Popper var "standard-pop3-servern" i Unix väldigt länge.

Är det bara mejl du vill ha? Ingen gruppfunktionallitet med kalendrar och liknande?

Jag skulle dra mig för att köra en gratis lösningen i en affärskritisk organisation.
Scalix är bra annars.
Men är inte gratis.
Scalix tar bara betalat för om du ska kunna ha outlook koppling om jag minns rätt.
Deras webbklient gör alla mejlprogram onödiga.

Lindist är dist i Sverige.

De två bästa är Communigate och Kerio, men de är absolut inte gratis och kostar ungefär lika mycket. När jag hade webbhotell förut så utvärderade vi massa gratis och betal-alternativ och valde Kerio. Jag har även jobbat med Communigate.

Länk till Kerio: http://www.kerio.com/ (Communigate nämndes tidigare i tråden).

Frågan är fortfarande - vad behöverdu och vilka krav har ni?
Bara mejl?
Delande kalendrar/addressböcker?
etc etc

För om det är bara mejl finns det tusentals program som fixar det mer eller mindre bra.
Däremot om det är en grupprogramvara med mejl du söker blir antalet drastiskt färre och det kommer med en prislapp.

Sedan brukar mejl vara affärskritiskt vilket gör att det blir en massa andra krav på det.
Hur snabbt ska du kunna få igång servern vid en eventuell krasch?
Vad för funktionalitet behövs i servern? Spam, brandvägg etc etc?

  • Medlem
  • 2007-05-17 09:13

Jag är bara ute efter några förslag på alternativ till det vi har i dag. Jag vet inte vad som behövs eftersom vi verkar ha en masa bitar i ett stort pussel. Kanske är en del saker värda att behålla.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-05-17 10:15

Om det bara är mail du vill ha hade jag inte haft några problem med att köra en Open Source-lösning. Postfix för SMTP och dovecot för POP3/IMAP (med fördel krypterat). Släng på RoundCube för webmail, så är du i hamn!

Självklart hänger det på hur mycket tid och kunskap du har. Ovanstående lösning är gratis i inköp, men kostar lite mer i tid om du inte är så hemma på prylarna.

1
Bevaka tråden