Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie nätverkshårdddisk okontaktbar efter strömavbrott

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

EDMINI, som den heter, LaCies ethernet disk mini på 500 GB, med all min köpt musik och backup försvann häromdagen eftern strömavbrott. Strömavbrottet var framkallat av mig när jag stängde av huvudströmbryteren i huset, så någon blixtnedslag-orsakat fysisk fel är uteslutet. EDMINIn hade jätte svårt att komma igång tidigare också efter strömavbrott men nu kan jag inte skaka liv i den. Jag försökte med att kontakta den via USB men det fungerar inte heller. Ibland brummar den till som om den skulle jobba på någonting men den vill inte synas i de vanliga nätverksprogrammen. Finns det något program som "ser" bättre i nätverket än Finder?

Vad ska jag ta mig till? Jag är förtvivlad. Att jag lär mig aldrig. KÖP INTE DISK FRÅN LACIE! (jag har haft liknande problem med en FW disk från LaCie)

Kan någon hjälpa mig?

Det låter som om http://www.ibas.se skulle vara det enda, men vad vet jag? Det går kanske att väcka liv i enheten om du skruver isär chassit och sätter hårddisken i ett annat chassi?

Jag har haft ett antal ofrivilliga strömavbrott med min LaCie d2 FW400/800 de senaste åren och aldrig råkat ut för slikt. Men som sagt: skruva in disken i ett annat chassi då det snarare är elektroniken i LaCie-lådan som är rökt än själva hdn.

Det är bara hoppas att disken inte kör JBOD-Raid. För en är disk paj då är du rökt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-17 10:36
Ursprungligen av sandorolah:

Vad ska jag ta mig till? Jag är förtvivlad. Att jag lär mig aldrig. KÖP INTE DISK FRÅN LACIE! (jag har haft liknande problem med en FW disk från LaCie)

Det är inget generellt problem med LaCie-diskar vad jag vet. Däremot så har LaCies Porchedesign-serie haft ett antal problem som statistiskt sticker ut.

1
Bevaka tråden