Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bråkig CS2 Premiuminstallation

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 19:15

Hej,

sitter med en uppgradering från svensk CS Premium till svensk CS2 Premium som inte vill lira. Jag har serienumret och även den gamla sviten installerad i sin helhet, men installationsprogrammet vägrar att installera annat än Photoshop, ImageReady och Golive. Har för mig att jag hört talas om detta problem förut och att det finns någon fix för det, men minns inte hur. Någon som kan hjälpa till så vore jag tacksam.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-16 09:50

Har du haft CS2:an installerad sen tidigare, typ som demo? Isåfall måste en massa mappar med programmen, samt en drös med inställningar på olika ställen bort först. Du kan söka på datorn efter nåt som heter "Uninstallers", ligger troligtvis i en mapp "Adobe Creative Suite 2. Där finns ett dokument som berättar hur du avinstallerar. (satt själv och bråkade med det här igår, min Photoshop startar nämligen inte längre upp efter en systemuppdatering).

Annars vet jag inte. Ev. måste kanske den gamla version cue bort? Jag hade inte problemet när jag installerade cs2:an första gången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-16 20:44

Hmm, OK. Jag hade inga installationer av CS2 när jag drog igång, men visst kan något gammalt mög ligga kvar från några tidigare demos. Däremot har jag CS3-demon installerad, och även CS Premium. Som det stod i instrukltionerna så plockade jag bort Acrobat 6 och även version cue från CS innan jag startade. Mitt problem är att jag får igång installationen, men programmet hittar inte min tidigare CS-version (som berättigar till upgraderingen). Om jag däremot fyller i mitt gamla CS-serienummer så funkar det att installera Photoshop och Imageready samt Golive, men de andra programmen är gråmarkerade (Indesign, Acrobat och Illustrator). Vill helst inte kasta ut CS3-demon, men kan det vara den som stör, månne?

Förstår dock inte varför inte serienumret till CS Premium inte lirar med just ovanstående program. Antingen är det väl korrekt eller också inte? Om något är knas så borde det väl inte gå att installera något program alls? Eller?

Förresten Tesa, gjorde du också en uppgradering eller var det en fullversion?

Några fler tips?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-16 21:09

Min version är en uppgradering av Cs och precis samma sak hände mig, den hittar inte tidigare programvara, även om jag visade in den i rätt mapp så jag fick knappa in serienumret. Hade ingen betydelse, jag fick också de gråmarkerade programmen, fast i mitt fall gällde det alla, utom version cue (som jag hade avinstallerat). Så bara jag fick väck tidigare cs2-installationen så funkade det.
Tycker inte din CS3:a borde störa, men ärligt så har jag ingen aning.

Frågan är vad jag ska göra med mitt Photoshop som fortfarande inte startar? Har läst lite mer på forumet idag om andras problem, samt hört med en mac-kille. Tipsen haglar men hittills har inget fungerat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-16 22:22

Tänk om vi kunde byta? Mitt Photoshop fungerar ju, men inte de andra programmen… Fast iofs, varför skulle man förvänta sig att en programuppgradering för typ 8000 kr + moms fungera redan från början…

F ö så fungerar CS som många upptäckt riktigt kass på IntelMacarna, man skulle kunna säga att det är totalt oanvändbart. Montera något i IOndesign så kraschar programmet, spara för webben i PS så dyker ingen dialogruta upp, osv. Nå, jag tänker iaf uppgradera gratis till CS3 när det kommer, man är nämligen berättigad till sådan uppgradering om man köpt CS2-upgraderingen de senaste veckorna…

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-16 23:05

Ja men det är ju så sjukt, jag hade inte alla de där bekymren förrän jag installerade 10.4.9, innan dess så flöt alla program felfritt! Nu kraschar till och med itunes och mailen märker jag. Blir nog till att städa under helgen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-16 23:39

Om man raderar precis allt som har med Adobe att göra på hela datorn, undrar om det funkar då? Är det verkligen bara du och jag som haft problem…?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 00:32

OK, nu raderade jag allt enligt ovan, det rörde sig om drygt 70.000 filer. Sedan fungerade installationen. Återstår att se om jag kan köra in CS3-demon också på nytt. Hade 14 dagar kvar på den nämligen.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-22 08:14

Toppen! Hoppas du får igång CS3:an. När får du den skarpa versionen?
I mitt fall blir det till att göra om hela burken innan jag får igång nåt. Troligtvis händer det när CS4 släpps!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 23:09

Jag hoppas få den så snart som möjligt, under juni skulle jag gissa.

  • Medlem
  • 2007-08-04 01:41

GoLive crash OS10.4.9

Jag har samma problem med GoLive 7 och 8 som crachar redan vid uppstart sedan jag uppgraderat till OS 10.4.9 och 10.4.10 på en C5. Jag har som tur är en PowerBook med OS10.4.7 som jag använder för GoLive.
Vad kan det bero på?
Har andra samma problem?

Jag har webdesign som obetald fritidsyssla i några föreningar och tänker inte lägga 5000:- på en uppgradering till Dreamweaver CS3. Adobe verkar inte mycket intresserade av att lösa problemet. Vad finns det för alternativ som kostar max 1000:- sek?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-08-04 10:54
Ursprungligen av wesee:

Jag har samma problem med GoLive 7 och 8 som crachar redan vid uppstart sedan jag uppgraderat till OS 10.4.9 och 10.4.10 på en C5. Jag har som tur är en PowerBook med OS10.4.7 som jag använder för GoLive.
Vad kan det bero på?
Har andra samma problem?

Jag har webdesign som obetald fritidsyssla i några föreningar och tänker inte lägga 5000:- på en uppgradering till Dreamweaver CS3. Adobe verkar inte mycket intresserade av att lösa problemet. Vad finns det för alternativ som kostar max 1000:- sek?

Jag har ännu inte provat få igång min Photoshop CS2:a. Uppgradering kommer nu i augusti troligtvis till CS3 och då ger jag mig på den igen. Tillsvidare använder jag CS2:an på jobbet.

Alternativ till Dreamweaver vet jag inte, men själv har jag övergett den sen ca 2 år tillbaks och skaffade Textmate för ca 400.-
Dreamweaver blev helt enkelt för tung och trög att använda och när det ändå inte blev som jag ville så satt jag och petade i htmlredigeraren iallafall.

1
Bevaka tråden