Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XP i Mac UTAN att installera windows?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett program (windows) som jag känner att jag behöver på min mac men har verkligen inte plats för att installera ett xp på den. Finns det något program som simulerar/emulerar tillfälliga windowssessioner för enstaka program?

Tack på förhand
Victor

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-16 22:18

Programmet crossover kanske är det du behöver.
http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

Men måste jag inte installera en kopia av windows då?

  • Medlem
  • 2007-05-16 22:32

Nej, CrossOver använder sig av WINE (www.winehq.org) som kör windowsprogram
utan att man behöver installera windows. Däremot är det lite si och så med kompabilitet med vissa program eftersom man inte använder windows överhuvudtaget.

/P

Om du har tillgång till en Windows-dator eller Windows-server så kan du köra programmet där och styra det med Terminal Services, VNC eller Timbuktu Pro (tre program som alla finns för Mac). Terminal Services har jag hört skall vara inbyggt i Windows XP (för att underlätta för supportpersonal), VNC är ett program man måste installera dels i form av en server i PC'n och dels i form av en klient i din egen dator. Timbuktu Pro är ett program som är både server och klient och installeras både på PC'n och Macen. Alla tre program är program som "delar skärm", dvs klienten ansluter till "servern" (servern i det här fallet behöver inte vara ett server-operativsystem, det är bara den dator man ansluter till). Det är på servern som programmet du vill köra körs och det klienten gör är att skicka dina tangentbordstryckningar och musklickanden till servern, som returnerar hur skärmen ser ut. Apple har ett eget program för detta som heter Apple Remote Desktop men det fungerar bara mellan Mac-Mac, de jag nämnt fungerar Mac-PC mfl.

http://www.versiontracker.com kan du söka på Microsoft Remote Desktop Connection som är en gratis TS-klient, eller på VNC (du hittar flera olika, server, klienter för Mac och PC) och på Timbuktu Pro (det senare är det enda av de tre som är kommersiellt).

Jo, för mer goda råd om TS, VNC, Timbuktu Pro och ARD så sök här på siten, det finns ett gäng trådar om dessa tre tekniker.

1
Bevaka tråden