Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Enheten behöver repareras"?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle installera bootcamp men den ville inte partionera färdigt. Kollade i skivverktyg och fick upp det här:

Jag har haft bootcamp installerat förut men sedan dess haft en hårddisk-krasch och fått den utbytt.

Vad göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-16 17:48

Diskwarrior fixar detta problem.

DiskWarrior brukar rå på de flesta fel som inte har att göra med en fysiskt defekt hårddisk. Kostar en slant, men kan samtidigt bespara dig en hel del gråa hår.

Tackar!

Diskwarrior hittar inga fel på filer. Vill jag testa hårdvaran säger den bara "This hard drive's built-in S.M.A.R.T. diagonstics indicate the drive is funtioning normally." Kan man gå runt det på något vis?

Sätt i din installationsskiva och starta om din mac med cmd nertryckt och välj skivan (alt. håll ner c när du startar datorn). Kör sedan diskverktyg på den och reparera.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-05-17 10:01
Ursprungligen av Harri Habitat:

Sätt i din installationsskiva och starta om din mac med cmd nertryckt och välj skivan (alt. håll ner c när du startar datorn). Kör sedan diskverktyg på den och reparera.

Jag har samma symptom på två av mina macar.....och diskverktyg fixar inte någon av dom!

Diskwarrior 4 hittar inte ens att det finns ett fel.

Jag fick samma problem och lagade det med Discwarrior 4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-19 00:52

Konstigt, precis som Mattias så har jag lagat samma problem med Diskwarrior 4. Antar att kopiera och formatera är ett bra alternativ i ett sådant här fall. Eller åtminstonde ta backup.

Du, kan du inte ändra språk till engelska och ta en ny skärmdump pch lägga upp.

Det finns så många problem som kan uppstå. DiskWarrior är ett utmärkt verktyg som man absolut bör ha, men det måste rimligtvis kunna uppstå fel som den inte klarar.

Efter fix med startskivan säger boot camp:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 16:15
Ursprungligen av eskimo:

Efter fix med startskivan säger boot camp:

Ett vanligt fel med Boot Camp. Att kopiera över hela hårddisken till en separat med Carbon copy cloner och sedan tillbaka löser detta.

Ursprungligen av acke:

Ett vanligt fel med Boot Camp. Att kopiera över hela hårddisken till en separat med Carbon copy cloner och sedan tillbaka löser detta.

På min iMac gjorde en fullständig defragmentering med iDefrag susen. Men det tog sex-sju timmar innan det var klart.

http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 22:47
Ursprungligen av Kristian B:

På min iMac gjorde en fullständig defragmentering med iDefrag susen. Men det tog sex-sju timmar innan det var klart.

http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php

Ja, men CCC går snabbare. Provade iDefrag men det skulle ta sjuuukt lång tid så jag körde CCC. Tiden beror ju självklart på hur stor, snabb och hur mycket man har på din HD.

Ursprungligen av acke:

Ja, men CCC går snabbare. Provade iDefrag men det skulle ta sjuuukt lång tid så jag körde CCC. Tiden beror ju självklart på hur stor, snabb och hur mycket man har på din HD.

Visst, men har man tid att vänta en dag med Windows-installationen är det bara starta programmet på kvällen så är det klart lagom till frukost. Bra att ha ett defragmenteringsprogram till hands också, särskilt om man har många stora filer på datorn.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-05-20 02:01

Startade om MPB:n med felet i firewireläge.......körde DiskWarrior från tantens Imac....och felet reparerades!

Tack för tipsen!!

Ok, tackar.

Blir till att skaffa en disk då, behöver en till backup ändå.

Ok, har en fw-hårddisk nu. Finns det någon bra guide någonstans? Tänkte låta ccc kopiera hela kalaset över natten. Sen bootar man från fw-disken, formaterar den interna och för tillbaka allt?

Nu har jag en kopia på fw-disken. Om jag sätter den som startdisk dyker den interna upp någonstans och så är det bara att skyffla över allt efter formatering?

edit: Jamen titta! De bytte bara plats på skrivbordet, fiffigt.

Raderade den interna i skivverktyg, men det tog bara någon sekund så den blev väl inte omformaterad ordentligt eller? Tom är den dock.

For the record så funkar det fint, skriver detta i Explorer (brr)

1
Bevaka tråden