Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny A6-platta: Wacom Bamboo

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-05-16 14:09

Intressant! Sitter här med en hemskt billig Wacom A6 från Netto Den funkar bra i Windows... dock tydligen inte på Macen..

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-05-16 16:56

Bamboo är ju inte allt för dyr heller så ur den aspekten är det ju bra för dom som kanske inte haft ett ritbord innan men vill testa.

Kul att det är A6 Wide, det gör att ytan ser större ut. Äntligen kan det kanske bli ett ritbräde för mig också. Undrar bara hur de löst fastsättningen av eventuellt original.

Ngn som provat denna platta IRL?

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-05-17 20:06
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Ngn som provat denna platta IRL?

Den släpptes igår så tvivlar på det.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-05-24 01:43

Äsch, köpte ett Graphire4 för inte så länge sen

  • Medlem
  • Sverige
  • 2007-05-24 11:20

Beställde en idag... får se då om det är nåt att ha.

Ursprungligen av Peppe:

Beställde en idag... får se då om det är nåt att ha.

Rapportera vad du tycker om den!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-06-19 23:24

Hej Peppe. Var det nå kul den här? Funderar på att skaffa en.

Samma här. Nattmangla testandet och ge oss ett utlåtande

  • Medlem
  • Sverige
  • 2007-07-03 17:14

Ja beställningen blev gjord, men fick veckan efter till svar att det tar ännu än vecka innan jag får den så jag avbeställde den pga av utlandsresa i samma veva. Så det blev aldrig någon bamboo för min del ännu iallafall

Ursprungligen av Peppe:

Ja beställningen blev gjord, men fick veckan efter till svar att det tar ännu än vecka innan jag får den så jag avbeställde den pga av utlandsresa i samma veva. Så det blev aldrig någon bamboo för min del ännu iallafall

Ouch, otur. Jaja får väl hoppas att de får in en på Macbutiken här i stan då...

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-07-10 17:45
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ouch, otur. Jaja får väl hoppas att de får in en på Macbutiken här i stan då...

Wacom bamboo i lager

Sugen på att skaffa en. Skulle vilja ha lite info/feedback från nån som har en...

Bra eller Skit ?

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-07-19 16:17

Tänkte jag skulle dela med mig av lite "live" bilder.

http://www.flickr.com/photos/10242616@N07/852084982/in/photostream/

Ursprungligen av FnuX:

Tänkte jag skulle dela med mig av lite "live" bilder.

http://www.flickr.com/photos/10242616@N07/852084982/in/photostream/

Av alla bilder jag sett, inklusive dina, så verkar det som om Bamboo är en vidareutveckling av proffsbrädena snarare än Graphire e-som Bamboo liksom övriga bräden, utom Graphire, saknar möjligheten att sätta fast ett original på själva brädan. Går det att lägga ett original på ritytan och kalkera ändå?

Jag har hört att det är skillnad i upplösning. Bamboo skall tydligen bygga på nån billigare avläsningseknik. Frågan är bara hur mycket sämre resultatet blir? OM det blir sämre?

Vad säger du FnuX ?

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-07-19 18:26
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har hört att det är skillnad i upplösning. Bamboo skall tydligen bygga på nån billigare avläsningseknik. Frågan är bara hur mycket sämre resultatet blir? OM det blir sämre?

Vad säger du FnuX ?

Jag har både graphire4 och bamboo på jobbet, nackdelen är väl att jag använder inte mitt för retuschering eller dylikt utan endast för att slippa musen till och från. Jag tycker borden uppför sig lika bra. Men som sagt, använder ju bara mitt i vardagliga sysslor :). GIllar även A6 varianten, inte för stor, perfekt framför tangentbordet. Sen är ju A6 absolut så varje hörn representerar varje hörn på skärmen samt att det är tryckkänsligt.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2007-10-14 21:54
Ursprungligen av FnuX:

Sen är ju A6 absolut så varje hörn representerar varje hörn på skärmen samt att det är tryckkänsligt.

Betyder det att det blir svårt med finlir? Hur är det med andra ritplattor? Funderar på att köpa en men vill i så fall ha tag på en där man kan jobba på detaljer ... och, nej, jag vill inte pytsa ut många tusen.
___________________________

Nu har jag kollat: Bamboo (Fun, i alla fall) kan ju zooma och då är nog mitt enkla problem löst. Tror jag.

Senast redigerat 2007-10-15 00:55

Jag såg Graphire och Bamboo i Beijing nyss. Där var det samma pris (knappt 750 SEK oprutat) på båda två. Tänker kanske skaffa senare i höst, så är också intresserad av "recension".

Bamboo är väl widescreen, eller hur? Hur är det att använda ihop med en "normal" iBook? Sedan fattade jag som att Bamboo även har medföljande programvara för kinesisk textingenkänning vilket inte Graphire har.

Ursprungligen av johan_tanying:

Bamboo är väl widescreen, eller hur? Hur är det att använda ihop med en "normal" iBook? Sedan fattade jag som att Bamboo även har medföljande programvara för kinesisk textingenkänning vilket inte Graphire har.

Vad bra, jag skriver varje dag på kinesiska.... Äntligen!!

då återstår mysteriet "Kinetisk textigenkänning" är ....

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-07-20 11:36

Nej, inte widescreen. Jag använder det med en PowerBook G4, funkar alldeles utmärkt. Sista frågan där, no idea :).

Han menar nog kinetisk textigenkänning, fast jag har ingen aning om vad det är. Bamboo's mått är A6 Wide dock är det inte samma sak som widescreen.

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-07-22 12:06

Jag gissar nu bara men t.ex du skriver på bordet i t.ex Word och den känner igen bokstäverna och omvandlar som att du skrivit det på tangentbordet?. Men det är en rätt grov gissning.

Bump.

Nä, jag menade kinesisk (som i Kina). Nu är jag tillbaka i Beijing, så får väl kolla lite mer på plats. Inget nöje att dra med sig iBooken till en trång datormarknad (Dinghao) i Zhongguancun, dock...

Kanske får bli en Graphire för säkerhets skull. Textprogramvaran är nog ändå "Windows only".

Jag har en sån ritplatta, den funkar yppligt både i windows o på mac.
Om ni har några frågor så flame on

  • Medlem
  • 2007-10-26 23:44

Hej!

Jag är sugen på att börja rita i datorn och funderar på att skaffa en platta. Har ingen tidigare erfarenhet så jag skulle uppskatta lite hjälp.

Valet ligger mellan en Bamboo och en Graphire4 Classic A6, dom kostar precis lika mycket. Vilken passar mitt syfte som ritpenna bäst?

Det verkar ju som att Bamboo har en plastigt matt yta medans Graphire4 har en glansigare glidig yta... blir inte bamboo lättare skitig?

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-10-27 14:57

Graphire är en utgående modell som ersätts av Bamboo med nya tekniska specar.

Bevaka tråden