Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivera en PreferencePanes för en klient

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-05-15 20:26

Hoppas nån kan hjälpa mig.
En tjej på ett företag vill ha igång en Preferenepanes för en special mus. Jag har installerat musen så panelen syns i inställningarna men i och med att
Hemma mappen ligger på xservern och har "begränsad finder" påslaget så är den gråmarkerad. Jag har alla administrationslösenord mm men vet inte riktigt hur jag ska få just denna användaren att kunna avända musen. Jag vill inte göra så hon har alla inställningarna upplåsta.

Hoppas jag gjort problemet begripligt. Behövs mer info så säg till.
/En något desperat pepsi :-S

  • Oregistrerad
  • 2007-05-16 15:00

med lite klurande och läsning så fixade det sig till slut

  • Medlem
  • 2007-05-16 16:19

Hur gjorde du? Vi har samma lösning för hemkatalogerna, fast utan begränsad finder.

Ursprungligen av Baron:

Vi har samma lösning för hemkatalogerna, fast utan begränsad finder.

Jaså det har ni?
Intressant! Jag måste komma ner illa kvickt tror jag och prata med era it-killar.
Funkar det bra?
Hur är användarna inställda som? Admins?

  • Medlem
  • 2007-05-16 16:21

Varför får inte användarna ställa in sina användarinställningar? De kan ju ändå inte rådda med systemet utanför hemkatalogen om de inte är admin?

  • Oregistrerad
  • 2007-05-16 22:00

Bra fråga, har precis tagit över efter en annan IT- kille. Ställde så sent som idag varför det va så spärrat. Ingen som visste. Så det blir la att släppa lite på tyglarna framåt.:)

  • Oregistrerad
  • 2007-05-16 22:06
Ursprungligen av Baron:

Varför får inte användarna ställa in sina användarinställningar? De kan ju ändå inte rådda med systemet utanför hemkatalogen om de inte är admin?

Man behöver skriva exakt vad den heter under details/systemprefpanes i preference inställningarna i WGM.
Vet man inte vad den heter så lägg preferencepanes du vill installera i serverns preferencepanes. Då kommer den upp i WGM. Där efter kollar du under details/systemprefpanes och ser vad den heter. Sen kan du ta bort den från servern om du inte vill ha kvar den, skriver i det namnet du fick i details/systemprefpanes och vips så har du den i klienten/gruppen som ska ha tillgång till den. Finns säker något lättare sätt men det funkade för mig. Samt blev kunden nöjd ;).

  • Medlem
  • 2007-05-17 10:52

Användarna är inte admin. Vi funderar desutom på att sluta med hemkatalogerna på servern och övergå till mobile accounts. Bland annat glappar det för mycket med all trafik i Newspilot som skickar en massa data (InDesigndokument, tmp mm) fram och tillbaka.
Infomaker har inte tänkt på nätverkskonton alls när de har totat ihop Newspilot.

Mycket intressant må jag säga.
De har mao inte rätt att installera program på "sina" datorer?
Mobile Accounts är det jag har förespråkat eftersom det verkar fungera bäst av egen erfarenhet.
Men kör ni detta på alla maskiner oavsett dator? Bärbar stationär är det jag tänker på.

Har ni en OS X server som sköter detta? Har ni något Active Directory?

  • Medlem
  • 2007-05-17 17:55

Installera? Inte mer än man har som vanlig användare.

Det är redigerarna som har nätverkskonton, men på sikt kan ju alla ha mobile accounts.

Nu öär det inte mycket att tveka om - kom och kolla!

1
Bevaka tråden