Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Autostart av program?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-15 22:24

Hej!

Hur fungerar detta med autostart i OS X. Har bytat till mac för nån månad sen bara men kom o tänka på detta nu när jag skulle ta bort aMSN från autostarten. Hittar ingen funktion i aMSNs inställningar som fixar detta. Så tänkte att det kanske är liknande windows att det ligger inskrivet i nån fil nånnstans vilka program som ska startas.

För det känns som att om att jag bara skulle ta bort programet så är där en autostart som ligger o hänvisar till ett program som inte finns längre. Ett program kanske inte gör så mycket men efter att ha använt 100 olika program som ligger kvar så kanske påverkar datorn uppstart något om ni förstår vart jag vill komma.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-15 22:27

Kolla i Systeminställningar-Konton-Startobjekt.

Yes!!

Man kan även ctrl-klicka på en ikon i Docken och välja "Öppna vid inloggning".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-15 22:47

Ah där har vi det tack så mycket.

Då bara undrar jag vad som menas med "göm"? Startas programet ändå men syns inte eller vaddå?

Och sen upptäckte jag att där ligger en sak som heter iTunesHelper vad är det för något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 23:11

ja, om du klickar i göm så startar den processen men visar inte fönster etc, jag har det på adium exempelvis så den startar och loggar in men inte visar kontaktlistan, så jag slipper klicka ner den varje start..

ituneshelper är för att underlätta med ipods exempelvis, jag har den inte i startup iaf och märker inga problem, men jag har det för att den bara finns där om man väljer att itunes skall starta automatiskt då man ansluter en iPod vilket jag hatar och därmed har stängt av.

Ursprungligen av ntity:

ja, om du klickar i göm så startar den processen men visar inte fönster etc, jag har det på adium exempelvis så den startar och loggar in men inte visar kontaktlistan, så jag slipper klicka ner den varje start..

I princip ja, men det fungerar inte för alla program, inte för mig i alla fall. T.ex. så vill jag att Mail ska startas när jag startar datorn, men att fönstret ej ska komma upp, men det gör den i alla fall, trotts att jag valt "göm" för Mail. Jag vill bara ha den igång så jag vet när jag fått nya mejl.

Ursprungligen av headlessmike:

I princip ja, men det fungerar inte för alla program, inte för mig i alla fall. T.ex. så vill jag att Mail ska startas när jag startar datorn, men att fönstret ej ska komma upp, men det gör den i alla fall, trotts att jag valt "göm" för Mail. Jag vill bara ha den igång så jag vet när jag fått nya mejl.

Är precis samma för mig. Startar iofs. inte om så ofta, men ändå...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-16 18:43

Jag tackar för alla för svar och visat intresse.

Har en annan fråga som egentligen inte handlar om detta. Men jag har t.ex. laddat ner Microsofts (svär inte i kyrkan) Messenger. Det var ju en .dmg fil öppnade den och startade programet därifrån. Detta installerades då inte. Men vad händer med alla inställningar och sånt som jag gör då i programet?. Eller t.ex. konversationsloggar. Var lägger sig detta då själva programet fortfarande ligger i en .dmg fil?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-16 19:18

Hehe det vanligaste felet folk gör. I nästan alla DMG-filer står det tydligen "Dra filen till din programmapp" men folk brukar helt enkelt stunta i detta!

Nu spelar det visserligen innan roll, förrutom att det är fult att köra det från en DMG fil. ALLA programinställningar sparas i Bibliotek i din hem-mapp, så i praktiken kan programmet ligga var som helst. Logiskt va?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-17 00:34

Ok. Biblioteket är det som gäller alltså. Har man tagit bort ett program så kan man kolla där hittar man nått där så kan man ta bort det också då ja.

Lägger sig andra filer där också? För oftast så ser man ju bara i t.ex. en .dmg fil en fil. Alltså man ser bara själva programfilen. Men kanske så program görs till mac bara en fil? Eller ligger där fler som följer med när man drar över programet till program mappen och var hamnar dem filerna isåfall? också i Biblioteket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-17 00:59

Ett program är egentligen en mapp. Mappen inehåller alla filer som hör till programmet, men ser ut som en fil. Högerklickar du på filen och väljer "visa innehåll" ser du va mappen innehåller.

Drar du ett program från en DMG fil (motsvarande ZIP) till din programmapp läggs själv programmet där du drar det. När du sedan startar programmet lägger det inställningar i din /Användare/namn/Bibliotek-mapp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-17 10:20

aaah. Fint nu börjar man förstå OS X lite. Tackar för alla svar det har hjälpt en hel del.

Stänga av autostart av Limewire 4.18?

Laddade ned Limewire 4.18 för några dagar sedan och vill få bort programmets förbannade autostart varenda gång man startar om datorn. Har försökt att klicka både i och ur programmet i startobjekt under konton, men det blir samma sak i alla fall. Kör OSX 10.4.11.

Göran

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-07 18:38

Klicka i och ur? I rutan göm? Det gömmer bara fönstret när programmet startar.

Markera raden med programnamnet och tryck på minustecknet istället.

Jättetack, det funkade!

1
Bevaka tråden