Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen! Kolon hanteras rätt i CS3?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och leker med trialversionen av Indesign CS3.

Det verkar som om dom äntligen kommit till rätta med att Indesign anser sig få radbryta efter kolon. Det har krävt nogrann korrläsning och trist handpåläggning som att applicera sitt teckenformat med "ingen brytning" på ord som TV:
n till exempel, eller 63:
e för den delen :). Nu står det vackert TV:n och 63:e i slutet på raderna.

Nu sitter jag med CS1 men jag tror det var lika illa i CS2. Testade med ett CS1-dokument där jag har en del såna ord som lyckats hamna sist på raden, och jag lyckas inte få CS3 att göra fel.

  • Medlem
  • 2007-05-16 08:44

Strålande i så fall.

Annars kan jag meddela att vi har köpt en funktion av en på 99.se verksam Stockholmskonsult som letar reda på alla förekomster av kolon och trollar lite så att det inte bryts.
Fungerar mycket bra.

Kul att du upptäckt den "lilla" förändringen Björn. Har kämpat ett tag för att få igenom den...

Bra kämpat, Mattias!

  • Medlem
  • 2007-05-16 14:30

Kan man ha olika figursättning på [Enkel textram] och [Enkel bildram] nu då? I CS2 kan man inte det utan att den ena tror att den har en åsidosättning. (Rensar man åsidosättningar på den ena får man en åsidosättning på den andra.)

  • Medlem
  • 2007-05-16 22:53

Jag får inget ljud till filmsnutten så jag vet inte riktigt...

Grejen är att det i ID4 inte helt smärtfritt går att ha olika figursättning på enkel text- resp bildram.
Kolla här.

fig 1: Markeringsverktyget är valt med det format som normalt sett är förval, enkel bildram.

fig 2: Textverktyget väljs och då får Enkel textram samma figursättning som Enkel bildram, fast den inte ska ha det. Den får en åsidosättning.

fig 3: Textverktygets förval Enkel textram får åsidosättningen rensad, varpå...

fig 4: ...enkel bildram förlorar sin figursättning i och med åsidosättningen som nu gäller åt andra hållet jämfört med fig 1-2.

1
Bevaka tråden