Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasigt batteri, men 3 gröna prickar vid test

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Apple 15 Macbook Pro. 2 ghz 2gb ram (köpte den direkt när den släpptes).

Efter 13 mån slutade min strömadapter att funka, slitage på kabeln. Tjackade en ny på Macoteket, 800 spänn fattigare blev man där.

2 veckor senare slutar mitt batteri att fungera och 1600 kronor senare förbannar jag mig över self-destruct timers på produkter efter det att garantin har gått ut.

Nu till min fråga. Mitt gamla batteri, när jag har det i datorn så med strömadaptern i så påstår OS X att batteriet är laddat till 99%. Dock dör den inom 2 sekunder från det att jag drar ut strömkabeln.

Om jag tar ut batteriet och klickar på testknappen så lyser det fem gröna knappar, exakt som det gör på mitt nya batteri.

Känner någon annan igen detta beteende? Kan det vara så att själva batteriet är okej men att det är någon connector någonstans som är körd? Det nya batteriet fungerar jättefint med och utan strömadapter kopplad.

Jag skall tillägga att jag ALDRIG tagit ut mitt första batteri fram tills dess att det slutade fungera. Jag använder min dator som arbetsdator kopplad till ström hela dagarna, varje dag. Kan det vara värmegrej?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-15 19:07

Testat vad du får för resultat med coconut battery?

Coco vaddå sa du?

Menade självklart fem batteripluppar och inte tre, dvs full styrka.

Mitt batteri uppvisade ett liknande beteende till en början laddade det bara till 99% sladdens lampa växlade aldrig om till grönt.
Efter batteri uppdateringen här om veckan visade batteri symbolen att den aldrig laddade mer än till 1%. Tryckte jag på batteriknappen så blinkade bara första lampan.
Som gammal Appletekniker installerade jag om systemet för att försäkra mig om att det inte var mjukvaruproblem så var inte fallet nu har jag ett överkryssat batteri istället.
Jag fick min i februari så jag byter det på garanti.

Men för din del skulle jag prata med Apple. De hade mycket troligt bytt batteriet efter 13 månader.

Tack för bra info. Får höra med Apple och hålla tummarna, är ju inte fel att ha 2 batterier på långa flighter

Ganska intressant resultat med coconut battery på mitt gamla batteri.

Current battery charge: 4010 mAh
Maximum battery charge: 4102 mAh

Current battery capacity: 4102 mAh
Original battery capacity: 5500 mAh

Battery Load-cycles 136
Age of your mac 24439 months (!)
Charger connected: Yes
Battery is charging : No

Efter (extremt) mycket om och men lyckades jag få ett nytt batteri från Apples support, den vanliga supportagenten sa efter ca 15 mintuers utredning och 10 minuters on hold att hon inte kunde hjälpa mig, då krävde jag att få prata med "rätt avdelning" och till slut löste det sig, så de skickar ut ett nytt batteri samt ett returemballage för det gamla. De var även tvungna att ta mina kreditkortsuppgifter för att "säkra" att jag returnerar det trasiga batteriet.

1
Bevaka tråden